Osebna asistenca pomeni pomoč uporabniku pri vseh tistih opravilih in dejavnostih, ki jih sam ne more izvajati zaradi vrste in stopnje invalidnosti, a jih vsakodnevno potrebuje, da lahko živi neodvisno, aktivno in je enakopravno vključen v družbo.
Na ptujsko-ormoškem koncu je bilo izdanih 26 vlog za osebno asistenco. Rok za izdajo vlog se izteka, zato se ta številka najbrž ne bo veliko spremenila. Znani pa so tudi izbrani izvajalci. V državi jih je zgolj 31 (odobrenih vlog pa 495), na Ptuju le eden, v Ormožu pa celo nobenega izvajalca, ki bi lahko izvajal storitve osebne asistence. Se lahko zgodi, da na tem območju ne bo dovolj izvajalcev za tiste, ki so upravičeni do osebne asistence?
Po podatkih Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je bilo do 10. januarja letos na 16 centrih za socialno delo vloženih 671 vlog za osebno asistenco. Negativnih je bilo 21 vlog, odobrenih pa 495. Osebno asistenco naj bi zanje izvajalo 31 izvajalcev – društev, zavodov, socialnih podjetij, samostojnih podjetnikov, invalidskih organizacij ... Toliko jih je do zdaj vpisanih na seznam. Še štiri vloge za vpis v register izvajalcev so prispele naknadno, a jih na ministrstvu še niso obravnavali. Kot je pojasnil direktor Centra za socialno delo Spodnje Podravje Miran Kerin, so v ptujski enoti zabeležili 15 vlog, v ormoški pa dodatnih 11. Edini izvajalec programa za samostojno oziroma samostojnejše življenje invalidov in/ali programa za izvajanje storitev osebne asistence za invalide na tem koncu, ki je do zdaj vpisan v register, je Medobčinsko društvo slepih in slabovidnih Ptuj.
Izvajalci po državi neenakomerno porazdeljeni
»Vloge za vpis v register izvajalcev osebne asistence še prihajajo in te številke se bodo še povečevale. Evidence osebnih asistentov oziroma njihovega števila še nimamo, saj je njihovo zaposlovanje v pristojnosti izvajalskih organizacij (delodajalcev). So pa izvajalci dolžni mesečno pošiljati poročila ministrstvu in ob prvem poročilu v začetku februarja bomo imeli tudi ta podatek. Do zdaj se posamezni uporabniki in uporabnice na ministrstvo še niso obrnili v zvezi s pomanjkanjem osebnih asistentov. Smo pa ob pripravi registra izvajalcev opazili, da izvajalske organizacije niso enakomerno razporejene po Sloveniji, zato si in si bomo še naprej prizadevali za enakomerno širitev mreže,« so na vprašanje, ali obstaja bojazen, da bo osebnih asistentov v Podravju premalo, odgovorili z ministrstva.
Na Ptuju bodo najprej poskrbeli za svoje člane
Kot je pojasnil Janez Solina, predsednik Medobčinskega društva slepih in slabovidnih Ptuj, imajo v društvu dve zaposleni asistentki, ki bosta skrbeli za področje osebne asistence. Zaveda se, da bo to premalo, zato načrtujejo še vsaj eno zaposlitev. Solina sicer pričakuje, da se bo stanje v prihodnjih dneh izboljšalo in da bodo tudi s tega območja vpisani novi izvajalci. Kot pravi, so nekateri, med drugim tudi on, oddali vloge za vpis v register izvajalcev tudi kot samostojni podjetniki. »Je pa res, da bo društvo v prvi vrsti pokrivalo svoje člane, torej slepe in slabovidne. Osredotočili se bomo na tiste, ki imajo pravico do komunikacijskega dodatka. Prej je te zadeve ministrstvo financiralo prek projektov, zdaj so podlaga odločbe. Morda bo ta sprememba celo boljša od pričakovanj,« je dodal Solina. Kot uradni izvajalec naj bi Društvo slepih in slabovidnih Ptuj pomagalo približno 10 posameznikom, ki so jim bile vloge odobrene.