Ministrico za notranje zadeve Vesno Györkös Žnidar prevaža uslužbenec CVZ v vozilu znamke BMW X5 xDrive50i, za katero smo odšteli dobrih 81 tisočakov. Z ministrstva nam niso sporočili, ali je vozilo blindirano.
Poznamo več stopenj varovanja, pri čemer je prav vsaka tajna. Iz uredbe, ki to določa, je tako mogoče razbrati le, komu je namenjena katera stopnja zaščite. Najvišjo, prvo stopnjo varovanja imajo tuji voditelji držav, ki pridejo v Slovenijo na državniški, uradni ali delovni obisk.
Tem sledita predsednik Republike Slovenije in predsednik Vlade Republike Slovenije, ki sta oba varovana z drugo stopnjo varovanja. Po tretji stopnji pa se varujejo predsednik državnega zbora, zunanji, obrambni in notranji minister. S tretjo stopnjo se še en mesec po prenehanju opravljanja funkcije varujeta tudi bivša predsednika vlade in republike.
Policisti uporabljajo še četrto stopnjo varovanja, s katero se varuje cela vrsta javnih funkcionarjev – vsi ministri, ki niso varovani s tretjo stopnjo, generalni državni tožilec, predsednika vrhovnega in ustavnega sodišča, prvi policist in prvi obveščevalec. Po tem kriteriju se varujejo tudi družinski člani predsednika vlade in republike.
Varovanju se ne moreta odpovedati
Ministrica za obrambo Andreja Katič se naokrog prevaža v vozilu BMW 525d xDrive, ki ga upravlja uslužbenec CVZ.
Kot rečeno, so tehnike varovanja različnih stopenj zaupen podatek. Vendar se da iz anekdot nekdanjih varovanih oseb razbrati, za kakšen tip varovanja gre. Premier se sme tako prevažati le v službenih vozilih, ki so prilagojena za prevoze varovanih oseb. Vozilo pri tem upravlja voznik varnostnik, varovana oseba pa se varovanju ne more odpovedati. Ima le možnost, da se lahko v razmerah najnižje potencialne ogroženosti odpove neposrednemu fizičnemu varovanju v času zasebnih potovanj, vendar so potem varovani z drugimi oblikami varovanja. A slednje velja le za osebe, varovane po tretji stopnji.
Je varovanje predrago?
Predsednika vlade Mira Cerarja prav tako prevaža uslužbenec CVZ. Po funkciji Cerarju pripada BMW 740 xDrive, ki po razkošju dosega protokolaren razred. Sodeč po razpisu, s katerim so ga kupili, pa vozilo razen praznotekalnih koles nima posebne zaščite.
Delno so bili podatki o naravi varovanja najvišjih politikov razkriti leta 2012, ko je takratni notranji minister Vinko Gorenak izpostavil, da je varovanje prerazkošno, in v sklopu tedanjih varčevalnih ukrepov predlagal racionalizacijo. Premier, predsednik republike, predsednik državnega zbora in trije najbolj varovani ministri so pod budnim očesom 24 ur dnevno. Vsak ima osem varnostnikov in do tri inšpektorje, kar na osebo stroškovno nanese od 20 do 25 tisoč evrov mesečno, smo izvedeli tedaj.
Če vzamemo za osnovo manjši znesek in se poigramo s številkami, je strošek varovanja najvišjih politikov vsaj poldrugi milijon letno.
Varnostna kolona na cesti
Udeleženci cestnega prometa se politiki varovanja najbolj približamo, ko na cestah srečamo varnostno kolono s policijskim spremstvom. Gre za poseben način prevoza najvišje varovanih politikov, nemalokrat gre za prevoze tujih delegacij.
Pri nižji stopnji ogroženosti se v varnostnih kolonah uporabljajo navadna civilna vozila. Če je ocena ogroženosti višja, se za prevoze uporablja tako imenovano oklepno vozilo, ki mora zagotavljati varnost pred izstrelki določenega kalibra in detonacijami eksplozivnih teles.
Predsednik republike Borut Pahor se rad postavlja s svojim osebnim renaultom 4 ali »katrco«. Vendar na poteh večino časa, po dolžnosti, preživi v silno razkošnem audiju A8 4.0 TFSI LWB. Kot druge ga naokrog prevaža visoko kvalificirani policist CVZ.
Varnostna kolona je sestavljena iz več elementov. Na njenem sprednjem in zadnjem delu so policisti z motornimi kolesi, ki kolono izmenično prehitevajo oziroma za njo zaostajajo, z namenom, da ustavijo promet na križiščih in koloni tako omogočajo nemoteno vožnjo. Vlogo predhodnice oziroma zaključnice lahko namesto motorjev opravljajo policijska patruljna vozila.
Uslužbenci CVZ se prevažajo bližje jedru kolone, v katerem je varovana oseba. Naloga takšnega spremljevalnega vozila je ščitenje in spremljanje glavnega vozila. Za ta namen se lahko uporablja oklepno vozilo, vendar se v praksi pretežno uporablja serijsko vozilo, ki je po moči motorja, teži in mobilnosti močnejše od varovanega vozila. Zaradi tega lahko varnostniki v glavnem vozilu »očistijo« pot glavnemu vozilu in mu omogočijo, da se umakne na varno. Spremljevalnih vozil je več, pri čemer lahko njihovo vožnjo usklajuje posebno komandno vozilo.
Glavno vozilo je namenjeno prevozu varovane osebe, ki za zatemnjenimi stekli praviloma sedi na zadnjem desnem sedežu, ki je najvarnejši. Pred njim sedi vodja varnostne službe, v vozilu pa so še morebitni osebni spremljevalci varovane osebe (zakonec, član delegacije, gostitelj …).
Minister za zunanje zadeve Karl Erjavec je svoj mandat preživel v precej skromnejšem audiju A6 TDi, ki ga je leta 2015 nabavil generalni sekretariat vlade. Z ministrstva so nam sporočili, da se Erjavec na delo in z njega ne vozi z lastnim vozilom, temveč se pusti pobrati posebej usposobljenemu policistu.
Kakšne so dolžnosti udeležencev cestnega prometa?
Če naletimo na tovrstno kolono, se moramo kot civili v prometu držati vrste pravil. Vozila v ospredju varnostne kolone so opremljena z rdečimi in modrimi utripajočimi ljudmi. V takih okoliščinah moramo takoj ustaviti vozilo ob robu ali zunaj vozišča.
Vožnjo smemo nadaljevati šele, ko mimo odpeljejo vsa vozila v koloni. Zadnje vozilo ima pri tem namesto rdeče-modrih zeleno-modre luči, s katerimi so preklicane vse omejitve in prepovedi, ki so veljale zaradi rdeče-modrih luči.
Kdor teh vodil ne upošteva, je po 101. členu zakona o pravilih v cestnem prometu kaznovan z globo, ki znaša med 120 in 500 evri, v najhujšem primeru vam bodo policisti izrekli tudi pet kazenskih točk.
V najmanj prestižni znamki pa se prevaža predsednik državnega zbora, katerega funkcijo trenutno opravlja Matej Tonin. Škoda superb 4x4 ni posebej varovano vozilo, vendar Tonina prav tako prevaža uslužbenec CVZ.
Tovrstne varnostne kolone pa nikar ne poskušajte prehitevati ali se vanjo celo vrivati, saj vas bodo varnostniki začeli dojemati kot grožnjo in vas tako tudi obravnavali. V najmilejšem primeru vas bodo policijska vozila obkolila, v malce skrajnejšem vas bodo s ceste izrinili, če boste še posebej vztrajni, pa ni izključena niti uporaba strelnega orožja.
Si želite postati del CVZ?
Uslužbenci CVZ so pripadniki policije z daljšim delovnim stažem, kar pomeni, da imajo ustrezne izkušnje pri izvajanju policijskih nalog, so nam sporočili z Generalne policijske uprave. Izbor kadrov poteka z notranjim razpisom, čemur sledi selekcijski postopek. Kandidat mora nato opraviti večmesečni tečaj iz teoretičnih in praktičnih vsebin.