Titova vozila v Tehniškem muzeju Slovenije v Bistri; skupno jih je 17.
Predsednik slovenske vlade Miro Cerar se je v nedeljo odpravil na uradni obisk v Srbijo. Na beograjskem letališču ga je sprejel gostitelj, srbski kolega Aleksandar Vučić, s katerim sta nato odšla na delovno kosilo, naslednji dan pa je v Beogradu potekalo skupno zasedanje slovenske in srbske vlade.
Manjša odprta vprašanja
Z Vučićem sta po pogovorih in skupni seji vlad odnose med državama označila kot odlične in prijateljske, brez resnejših odprtih vprašanj, razen nekaj manjših, in sicer v okviru nasledstva. »Nimamo velikih problemov. Rešujemo vprašanja glede diplomatsko-konzularnih predstavništev in probleme z Beograjsko in Ljubljansko banko v New Yorku. Mi bi radi, da bi nam Slovenija vrnila Titova vozila in vilo na Bledu, Slovenija pa želi, da se v njihovo državo vrne večje število umetniških del. To bi radi rešili dvostransko, ne prek nasledstva. Vse skupaj gre v pravo smer, v prijateljskem duhu,« je dejal Vučić. Cerar pa je izpostavil dogovor o arhivih v okviru nasledstva po nekdanji skupni državi, po katerem bo Slovenija iz Srbije dobila 43 originalnih mednarodnih sporazumov iz arhiva Srbije. Dogovorili so se tudi o razdelitvi drugega gradiva in digitalizaciji arhiva, ki je skupna dediščina iz nekdanje skupne države.
Vučićeve želje so eno …
Če se osredotočimo le na Titove avtomobile in druga vozila, ki jih želi Srbija, potem je na tej točki treba pojasniti marsikaj. Ta vozila hrani Tehniški muzej Slovenije (TMS) v Bistri, skupno pa jih je 17, od tega 15 avtomobilov (cadillac sedan de luxe, horch 951, rolls-royce silver wraith, mercedes-benz 540 K in drugi), motorne sani in skuter. Vučićeve želje so eno, nasledstveni sporazum pa nekaj drugega. Srbski premier je dejal, da bi radi te zadeve rešili dvostransko, kar pomeni, da bi se sporazumu lepo izognili in s Slovenijo stvari uredili mimo določil sporazuma, ki zavezuje vse države nekdanje SFRJ. Glavno vprašanje, ki se poraja, pa je, čigava sploh so ta vozila.
Državno premoženje nekdanje SFRJ
Iz TMS so nam poslali seznam vseh 17 Titovih vozil, ki jih hranijo, s seznama pa lahko razberemo, da so štiri vozila (gre za packard clipperja, dva ZIS-a 115 in cadillac sedan de luxa) že v slovenski lasti (muzeju so bili podarjeni). Problematična bi znala biti ostala vozila, ki sta jih TMS posodila Muzej istorije Jugoslavije (11 vozil) in Vojni muzej Kalemegdan (dve vozili). A o »problemu« z lastništvom teh vozil se je v okviru priprav slovenske strani na meddržavne razgovore o premičnem državnem premoženju SFRJ ukvarjal tudi odbor za kulturno dediščino, ki ga je ustanovila slovenska vlada. Šlo je za vprašanja v zvezi z izvajanjem določb o premični kulturni dediščini nasledstvenega sporazuma. »Ugotovljeno je bilo, da gre v primeru vozil v zbirki za državno premoženje nekdanje SFRJ, ki je predmet nasledstva držav naslednic SFRJ v skladu z v sporazumu postavljenimi pravili,« so nam povedali pri TMS. Drugače povedano – Titova vozila so prav tako last Hrvaške, Črne gore, Makedonije ter Bosne in Hercegovine, ki verjetno ne bodo kar tako pustile, da se bodo zadeve uredile mimo sporazuma.