Namestnica generalnega direktorja Univerzitetne kliničnega centra Ljubljana (UKC LJ) Meta Vesel Valentinčič, sicer pristojna za upravne in pravne zadeve, je tedaj Sloveniji pred kamerami povedala, da pri njih bolnikov »ne nazadnje ne morijo, temveč le zdravijo«, in ponižno priznala, da je vseh upravnih, internih in drugih aktov pri njih preprosto preveč, da jih le s težavo obvladuje.
S t. i. položajnim dodatkom iz javnega denarja in kar v določenih zneskih so preprosto »frizirali« plače svojim »pomembnejšim« uslužbencem.
KAJ SO UGOTOVILI NADZORNIKI
Število pomočnikov generalnega direktorja UKC LJ je neustrezno, namesto predvidenih dveh jih imajo pet, tudi glavna medicinska sestra ima pogodbo kot dodatna, šesta pomočnica generalnega direktorja, pogodbe pomočnikov so neutemeljene, nimajo pravne osnove.
Poročilo tudi sicer navaja hude nezakonitosti v delovanju UKC LJ in neusklajenost zelo velikega števila njihovih internih aktov, pravilnikov, navodil z našo zakonodajo, sklepi vlade in neupoštevanje odločb drugih pristojnih organov v državi. Skratka, gre za precejšnja odstopanja od pravil, ki veljajo za javne zavode. V vsakem najmanjšem od teh so vse pravno-upravne zadeve včasih prav pikolovsko pod drobnogledom in udarom, v UKC LJ pa kakor da vse to zanje ne velja. In kakor da ne trošijo ogromno davkoplačevalskega denarja. Smo res tako daleč, da je enakost pred zakonom prazna floskula, pa čeprav je zapisana v ustavi?
SEDI NA DELOVNEM MESTU, KI GA SPLOH NI!
Poročilo razkriva, da Meta Vesel Valentinčič nadomešča vršilca dolžnosti generalnega direktorja v njegovi odsotnosti. Kaže, kot da je le peščica tistih, ki so omenjeno poročilo pozorno prebrali, sicer si ne znamo razložiti, kako to, da se ni nič zgodilo v zvezi s tem, da ima UKC LJ nekaterih delovnih mest preprosto preveč ali pa so si jih kar izmislili. Delovno mesto pomočnika generalnega direktorja za upravne in pravne zadeve denimo sploh ni predvideno in upravičeno nas zanima, kako in kje je sploh zaposlena Meta Vesel Valentinčič. Na temelju česa ima sklenjeno pogodbo o zaposlitvi? Zato je vprašljivo tudi plačilo za delo, ki po statutu UKC LJ sploh ni predvideno (tako pravi poročilo izrednega upravnega nadzora, ki ga je odredila ministrica za zdravje). Poleg tega vseh delovnih mest in pogodb o zaposlitvi ni predvidenih v aktih o sistemizaciji. Kršene so veljavne kolektivne pogodbe. Odgovornost posameznikov ni razmejena in ni jasna, organizacijske enote (klinike) so vodene večtirno, razmejitve med poslovnim in strokovnim vodenjem so neurejene. Levica ne ve, kaj dela desnica.
STE ŽE SLIŠALI ZA POLOŽAJNI DODATEK?
Ministrstvo za zdravje v poročilu ugotavlja, da so si v UKC LJ omislili tudi nekakšne »položajne dodatke«, s katerimi so iz javnega denarja in kar v določenih zneskih preprosto »frizirali« plače svojim »pomembnejšim« uslužbencem. Plače v UKC LJ niso skladne z državno uredbo o plačah vodilnih v javnem sektorju, omenjeni dodatki niso predvideni v nobenem veljavnem zakonu, še najmanj pa v zakonu o delovnih razmerjih. Preveč je organizacijskih enot, svetov in organov, kar vnaša v delovanje in upravljane UKC LJ zmedo in nerazumevanje ter vodi v samovoljno delovanje mnogih posameznikov, ki uživajo tako rekoč »dosmrtne funkcije«. Ministrstvo za zdravje je javnosti je razkrilo, da UKC LJ nima vzpostavljenega sistema vodenja kakovosti in varnosti, državljani so se začeli spraševati, ali so tam sploh varni.
UKC LJ nima in ni predložil potrdila o akreditaciji celotne bolnišnice, pri tem pa je javnost zavajal že od maja lani, ko je Slovenijo prepričeval, da so pacienti v UKC LJ varni.
NEKAJ MOČNO SMRDI
Povod za izredni upravni nadzor na nevrološki kliniki je bila afera Radan in vse večji sum, da tamkaj nekaj močno smrdi. Ugotovitve so, milo rečeno, zelo žalostne: organizacija nevrološke klinike ni skladna z veljavnimi akti UKC LJ, za kar je odgovoren David B. Vodušek, strokovni direktor te klinike, ki je še vedno na plačilni listi; pa ne le v UKC LJ, ampak tudi na številnih drugih funkcijah po državi, med drugim tudi v zdravstvenem svetu. Na ministrstvo za zdravje smo vprašali, kako si je znova pridobil ministričino zaupanje, ko pa je po izbruhu afere Radan od njega zahtevala odstop, a je Vodušek vseeno ostal član njenega najvišjega svetovalnega organa. Odgovora nismo dobili. Kljub vsem v nebo vpijočim nepravilnostim ostaja javni uslužbenec in kot tak porabnik javnega denarja.
Pač pa so Radanu pogodbo o zaposlitvi izredno hitro odpovedali, zaradi česar poteka pravda na delovnem in socialnem sodišču. Kaj mislite, kdo bo to plačal, če Radan tožbo dobi? Postopki, po katerih so ga vrgli na cesto, so nejasni, nedokumentirani, samovoljno in nezakonito izvedeni. Glavna podpisnika: David. B. Vodušek in Meta Vesel Valentinčič.
Milojka Kolar Celarc, ministrica za zdravje 21. maja lani v odzivu na razmere na nevrološki kliniki: »Verjamem, da zdravniki svoje delo opravljajo skladno s Hipokratovo prisego, zato omenjeni incident ne sme vplivati na zaupanje državljanov v delo zdravnikov.«
MOJSTER ZA ODSTRELE PO DOMAČE
David B. Vodušek je Sloveniji priznal, da je konzervativen človek, vendar pa od nekdaj v službi dela tudi »po domače«. Tako je tudi strokovna komisija ministrstva ugotovila, da je dr. Ivana Radana odpustil po domače. Nekaj naj bi si pribeležil, Meta Vesel Valentinčič s sodelavkami pa je že imela pripravljen in tudi podpisan odstrel zdravnika. Sočasno je bil strokovno, upravno in pravno skrbno pripravljen tudi odstrel Bojane Žvan z mesta predstojnice kliničnega oddelka za vaskularno nevrologijo in intenzivno nevrološko terapijo. Govori se, a preveriti ni bilo mogoče, da je ista pomočnica generalnega direktorja sodelavce skrbno obveščala, kdo so v tem trenutku »naši prijatelji« in kdo sovražniki. Radanu naj bi osebno celo svetovala, da naj si le najde dobrega odvetnika.
SAMO TRIJE PADCI ...
Podjemne pogodbe v UKC so netransparentne in sporne, nimajo analiz ekonomske upravičenosti, pač pa upoštevajo kar nekdanji pravilnik o »zdravniških tarifah«, ki sploh ne velja več. Ni ustreznega sistema obvladovanja tveganj, opozorilnih in izrednih nevarnih dogodkov! V letih 2013 in 2014 so denimo pristojnim organom poročali le o treh (!!!) nevarnih dogodkih – padcih pacientov. Večina zaposlenih sploh ne ve, kako je treba ravnati, zato v sistem o odklonih po navadi sploh ne poročajo, kar pomeni, da jih preprosto ni! Očitno je bil primer Radan dobrodošla izjema!
Ministrstvo za zdravje v odzivu na primer Radan: »V prvi vrsti je za to, da do dogodkov, ki kakorkoli ogrožajo paciente, ne prihaja, odgovorna posamezna bolnišnica.«
PACIENTOVE PRAVICE, KAJ JE TO?
Sistematične kršitve zakona o pacientovih pravicah: ne menijo se za pojasnilno dolžnost (kar je, zanimivo, kaznivo!), nimajo določenih ustreznih postopkov in obrazcev, obrazcev o opustitvi aktivnega zdravljenja sploh ne uporabljajo, na temperaturnem listu zapisujejo samo prečrtano črko »R« – opustitev reanimacije, malomarni so pri varovanju osebnih podatkov. Posebno poglavje je vprašanje medicinske etike, ki je očitno zatajila tudi pri obvladovanju tveganj ter opozorilnih in izredno nevarnih dogodkov.
KAKO SE SPLOH VE, KDO JE V SLUŽBI
Pravilnik o delovnem času in elektronsko evidentiranje delovnega časa sta jim španska vas. Evidentira se le 25 odstotkov zaposlenih, pri čemer ima kartico za evidentiranje 83 odstotkov vseh zaposlenih. Za ostalih 17 odstotkov je očitno vseeno, ali so kdaj v službi. Plače pa menda redno hodijo iskat. Razporedov dela ponekod sploh nimajo, ponekod pa jih kar ročno napišejo in obesijo na hladilnike v skupnih prostorih. Temu primeren je nadzor nad razporedi dela in obvezno prisotnostjo ter obračunom plač!
Neustrezno in neusklajeno izvajajo in razporejajo dežurstva oziroma zagotavljanje neprekinjenega zdravstvenega varstva, kakor temu pravijo.
Le 25 odstotkov zaposlenih v UKC LJ evidentira svojo prisotnost na delovnem mestu.
Na področju financ in porabe javnega denarja so kršeni predpisi o delovanju javnih zavodov, neustrezna in sporna je poraba javnega denarja, neustrezno je spremljanje porabe zdravil, še posebej opiatov, napake in neskladja so ugotovljena v evidencah zalog zdravil, nadzora stanja nad zalogami prepovedanih drog UKC LJ sploh nima, podjemne pogodbe so netrasparentne in sporne, ni izdelanih analiz ekonomske upravičenosti, upošteva se, kot rečeno, kar nekdanji pravilnik o »zdravniških tarifah«, ki sploh ne velja več.
Ob ugotovljenih nepravilnostih je ministrica 30. julija lani izdala posebno odločbo, s katero je UKC Ljubljana naložila ukrepe in roke za odpravo nepravilnosti, hkrati pa je o tem obvestila vse pristojne organe in institucije v državi ter jih pozvala k ukrepanju. Pa se je zgodilo kaj pretresljivega? Vsake toliko časa slišimo le, da v UKC LJ »odpravljajo nepravilnosti«. David B. Vodušek je še naprej strokovni direktor nevrološke klinike, čeprav je vedel tudi za to, v kakšnih mukah umirajo bolniki na kliniki, ki naj bi jo strokovno vodil … Prav tako na delovnem mestu, ki ga v resnici sploh ni, še naprej sedi Meta Vesel Valentinčič, ki javno priznava, da pravil ne obvladuje.
Ministrstvo je torej v UKC LJ ugotovilo in dokumentiralo številne nepravilnosti, vendar nihče ni niti pet minut klečal v kotu za kazen.