Do leta 2012 je postopek izrekanja vzgojnih ukrepov urejal pravilnik o vzgojnih opominih v osnovni šoli, ki pa je s sprejemom zakona za uravnoteženje javnih financ prenehal veljati. Od takrat izrekanje vzgojnih ukrepov na splošno ureja zakon o osnovni šoli, podrobneje pa pravila šolskega reda, ki jih sprejme vsaka osnovna šola posebej.
Šolska pravila OŠ Grm Novo mesto denimo navajajo, katere so hujše kršitve pravil in kakšni ukrepi lahko sledijo, če se jih ne spoštuje. Hujše kršitve so ponavljajoče lažje kršitve, za katere so že bili izrečeni vzgojni ukrepi, uporaba pirotehničnih sredstev v šoli, izsiljevanje drugih učencev ali delavcev šole, namerno poškodovanje in uničevanje šolske opreme, kraja, popravljanje in vpisovanje ocen v šolsko dokumentacijo, grob verbalni ali fizični napad na učenca ali delavca šole, kajenje, uživanje alkohola ali drog ter spolno nadlegovanje učencev ali delavcev šole. Podobno hujše kršitve urejajo pravilniki drugih osnovnih šol.
Ob kršitvah šolskih pravil OŠ Grm lahko razrednik učencu izreče alternativni vzgojni ukrep, kot so med drugim pobotanje ali opravičilo, obvezen razgovor z razrednikom v prisotnosti staršev, določitev in pomoč učitelja mentorja, avtorefleksivni spis, poprava škode, prostovoljno družbeno koristno delo, pomoč sošolcu, začasna ukinitev pravice do kosila, obiska knjižnice ipd. ter stalna premestitev v drug oddelek ali učno skupino.
Če alternativni ukrepi ne dosežejo svojega namena, pa se lahko učencu izreče vzgojni opomin, pri čemer lahko učenec po zakonu o osnovi šoli dobi največ tri. Ko učenec prejme tri opomine (o njih po zakonu odloča učiteljski zbor), se ga lahko prešola na drugo šolo.
Pregled spletnih strani osnovnih šol sicer pokaže, da ima veliko šol zastarela in spremenjeni šolski zakonodaji neprilagojena pravila ali pa teh sploh nima javno objavljenih.
V srednjih šolah pa postopek izrekanja vzgojnih ukrepov na splošno določa pravilnik o šolskem redu v srednjih šolah, podrobnejša navodila pa določi ravnatelj. Pravilnik loči med lažjimi, težjimi in najtežjimi kršitvami.
Za lažje kršitve predvideva izrek opomina razrednika, za težje kršitve ukor razrednika ali ukor oddelčnega učiteljskega zbora, za najtežje kršitve pa ukor učiteljskega zbora, izključitev ali pogojno izključitev. Mogoči pa so tudi alternativni vzgojni ukrepi.