Pri raztovarjanju soje z ladje je delavca na terminalu sipkih tovorov, medtem ko je čistil skladišče, zgrabil grabilnik žerjava, zaradi hudih poškodb pa je delavec z začasnim bivališčem v Sloveniji umrl na kraju dogodka. Zakaj ga je stisnil grabilnik, v tem trenutku ni jasno, nam je pa uspelo izvedeti, kdo je žerjav upravljal, in sicer član nadzornega sveta Luke Koper ter prvi sindikalist in žerjavist pristanišča Mladen Jovičić.
3,50 evra na uro
je znašalo plačilo umrlega Bolgara v nesreči v Luki Koper.
Pokojni je delal v petek in svetek
Tragično preminuli ni bil zaposlen v Luki Koper, delal je kot pogodbenik za koprsko podjetje Konteso, organizacija transportnih poslov, d. o. o. Konteso je sicer v solastništvu dveh ustanoviteljev in direktorjev, Igorja Babića in Dušana Tešića, družbe, ki zaposluje med 20 in 49 ljudi. Njegovo plačilo za garanje je bilo tri evre in pol za uro opravljenega dela.
Kot ostali IPS (izvajalci pristaniških storitev) naj bi tudi nesrečnik delal do 12 ur dnevno, brez prostega dneva tudi po pol meseca, ni prejel trinajste plače, regresa, nagrad za opravljeno delo, bil je brez privilegiranega urnika in bonitet, ki jih zaposleni v Luki Koper dobro poznajo.
»Kapitalu je dodobra uspelo, da je delavce tako prestrašil, da marsikateri med njimi, ki dela s pomanjkljivo opremo, raje »stisne zobe«, kot pa da delodajalca opozori na kršitve varnega in zdravega delovnega okolja.«
Damjan Volf, KS 90
Informacije potrdili v Luki Koper
Udeleženi v nesreči – sindikalist Mladen Jovičić, ki je v Luki Koper, d. d., zaposlen od leta 1999 – je upravljal žerjav, katerega grabilnik tehta okoli pet ton in ki je nesrečnega delavca stisnil ter ga »presekal na dva dela«.
Da je bil v nesreči s smrtnim izidom udeležen prav žerjavist, član nadzornega sveta Luke Koper, predsednik Sindikata žerjavistov pomorskih dejavnosti Luke Koper, so nam potrdili v službi za odnose z javnostjo LK: »Potrdimo lahko, da je bil v nesreči udeležen naš žerjavist Mladen Jovičić. Nesrečo še vedno preiskujejo inšpektor za preiskovanje pomorskih nesreč, delovni inšpektor in policija pod vodstvom tožilstva, zaključkov o vzrokih in poteku nesreče še nimamo.« Nesrečo in dejstvo, da je v njej umrl 49-letni državljan Bolgarije, so potrdili tudi na PU Koper, kjer pa dodajajo, da preiskava še ni zaključena.
Je garač s svojim življenjem plačal pomanjkanje kadra?
Po koncu preiskave bo jasno, ali je v trenutku nesreče na prizorišču res manjkal tako imenovani mantist, ključna oseba, ki usklajuje koordinacijo dela, v tem primeru žerjavista 50 metrov visoko in delavca med čiščenjem ladje. Prav luški disponent, delovodja, je skladno z zakonodajo odgovoren za nesreče med procesom dela. Damjan Volf, generalni sekretar Obalne sindikalne organizacije – KS 90, zadolžen za področje varnosti in zdravja pri delu, pričakuje, da bodo tragični primer natančno in hitro raziskali ter da bodo v prihodnje okrepili nadzore iz naslova varnosti in zdravja pri delu. Kot pravi, opaža, da »se delodajalci ne zavedajo pomena kulture varnega in zdravega delovnega okolja in da že tudi načrtno zasledujejo izključno cilj dobičkonosnosti podjetja, tudi za ceno zdravja in varnosti delavca«.
Preiskava bo najverjetneje pokazala tudi to, kako da žerjavist, ki naj bi imel kabino opremljeno s sistemom vpogleda v dogajanje delovnega procesa, ni videl sodelavca. Smrt delavca neutolažljivo objokujejo soproga z otroki, mnogo prekmalu so ostali brez očeta, brez marljivih rok, ki so jim trudoma, a zanesljivo prinesle kruh na mizo.