V Kanadi rojeni producent in scenarist David Shore, sicer diplomant pravne fakultete, je znanje prava dodobra izkoristil pri delu pri serijah Newyorška policija in Umori, sodeloval je pri kultni kanadski seriji Na jug, njegova stvaritev, serija Zdravnikova vest, pa je postala kmalu po začetku predvajanja izjemna uspešnica in je v samem vrhu gledanosti po vsem svetu.
Nam najprej zaupate, kakšne zgodbe se nam obetajo v novi sezoni Zdravnikove vesti?
Prvih nekaj epizod je resnično razburljivih. V središču bo osebnostni razvoj likov, epizode imajo sicer ustaljen potek, iskanje diagnoze in zdravljenje pacientov, vendar je poudarek na likih. Ob koncu prejšnje sezone je umrlo Wilsonovo dekle, House pa je močno povezan z razlogi za njeno smrt. Čeprav ne bom rekel, da nosi izključno krivdo, je bil vendarle vpleten, saj se ji je zgodilo, kar se ji je, zaradi njegovega početja. Precej časa bo posvečenega posledicam teh dogodkov, odnosu med Housom ter Wilsonom, ki postane izredno napet, in načinu, na katerega se bo Wilson spoprijel z Amberino smrtjo. Prijateljstvo med Housom in Wilsonom bo močno trpelo, ukvarjali se bomo z vprašanjem, ali ga je sploh mogoče zakrpati. Kasneje se bomo v nekaj epizodah posvetili tudi odnosu med Housom in Cuddy.
Kaj je največji izziv pri ustvarjanju serije, ki se razlikuje od drugih v svojem žanru, torej od serij, kot je Urgenca?
Ključnega pomena pri ustvarjanju unikatne serije je, da ne posvečaš pozornosti temu, ali se razlikuje od drugih ali ne. Narediti moraš tisto, kar si si zamislil, tako, kot si si zamislil, primerjava s sorodnimi izdelki po mojem ni priporočljiva. Če primerjaš svojo serijo z drugimi, jih boš nehote začel oponašati ali pa boš na silo delal drugače samo zato, da bo drugače. Sam nisem razmišljal o Urgenci in se spraševal, kako bi enako vsebino predstavil drugače, temveč sem se vprašal, kakšen lik bi se mi zdel zanimiv. Če sem čisto pošten, sem se zavedal dejstva, da je House neke vrste nasprotje Marcusa Welbyja (op. pr. Marcus Welby je bil dobrosrčni splošni zdravnik, naslovni junak serije iz 70. let).
Dejstvo, da Wilson krivi Housa za smrt svojega dekleta, je zelo realistično. Bo serija tudi v peti sezoni ohranjala to raven realizma?
Zdravnikovo vest sem vedno smatral za realistično. Zagotovo se trudimo v tej smeri, in čeprav so včasih nekateri elementi močneje poudarjeni, poskušamo biti pri odzivih likov na dogajanje realistični. Čeprav so liki fiktivni, so situacije realne, reakcije likov pa so zelo človeške. Zaradi tega se mi je zdelo pomembno, da se Wilson odzove na Amberino smrt tako, kot bi se odzvala večina ljudi.
Zakaj so po vašem mnenju ljudje tako navdušeni nad Housovim obnašanjem? House je popolnoma drugačen od likov v drugih televizijskih serijah.
Tudi meni se zdi ta fasciniranost gledalcev s Housom nadvse zanimiva, nimam pa globlje razlage za to. Ko sem ustvarjal serijo in glavni lik, se mi je zdel zanimiv, vedel sem, da bi tudi sam užival pri gledanju. To je največ, kar lahko storimo pri pisanju scenarija: da ustvarimo nekaj, kar se nam zdi zanimivo, in upamo, da se bo zdelo zanimivo tudi drugim. Predvideval sem, da se bo del gledalcev odzval pozitivno, vendar nisem pričakoval, da bo imela Zdravnikova vest odlično gledanost po vsem svetu. Zame to pomeni čudovito potrditev mojega dela.
Kako vam uspe, da ohranjate dr. Housa takega, kot je, ne da bi se ga gledalci naveličali? Ga bomo kdaj videli prisrčnega?
To sploh ni preprosto vprašanje. Gre brez dvoma za enega najtežjih izzivov pri pisanju scenarijev, ki postaja iz sezone v sezono težji. Zadovoljen sem z našim dosedanjim delom, vendar se ves čas zavedamo, da ljudje od Housa vsak teden pričakujejo nova presenečenja in nepričakovane izjave. Trudim se, da ne bi bili presenetljivi zapleti sami sebi namen, poleg tega pa moramo ohranjati realizem. House ne sme biti težaven in svojeglav samo zato, ker tak pač je. Vsako obnašanje mora imeti podlago, biti mora smiselno v širšem kontekstu, tako lahko v končni fazi presenetiš tudi ljudi, ki so na presenečenja pripravljeni. Ta izziv moramo imeti pri pisanju scenarija za posamezno epizodo pred očmi že zelo zgodaj. Moramo najti zgodbo, ki Housu omogoča, da je House. Pri medicinskih primerih in zgodbah, povezanih z različnimi liki, vedno gledamo na to, če ima Housova osebnost možnost, da pride do izraza, če gre za zgodbo, kakršno lahko vidite samo v Zdravnikovi vesti.
House ima v vsaki epizodi opravka z zapletenim medicinskih primerom. Je težko iz sezone v sezono iskati nove medicinske izzive? Kako vam uspe, da jih vsakič čudežno rešite?
Sem ter tja nam pacienti tudi umrejo. Žalostna resnica je, da najti zapletene bolezni ni tako težko, kot bi si morda predstavljali. V primerjavi z drugimi aspekti serije je medicinski vidik ena lažjih stvari. Ko sem se lotil ustvarjanja Zdravnikove vesti, sem bil tudi sam prepričan, da bo najtežje od vsega najti medicinske primere, vendar so v medicini žal primeri, v katerih sta življenje in smrt odvisna od tveganja pri zdravljenju, poskusov in napak, zelo pogosti. Dostikrat ne obstaja test, pri katerem bi si pacientovo kri preprosto ogledali pod mikroskopom in postavili diagnozo. Seveda je tudi to mogoče, vendar gre dostikrat za ugibanje, poleg tega se pogosto simptomi različnih bolezni prekrivajo. Na tem področju imamo strokovno pomoč, tri zdravnike, ki pri seriji sodelujejo kot svetovalci, in četrtega, ki je stalen član scenaristične ekipe.
Dandanašnji se številne televizijske serije sprehajajo po tanki črti med dramo in komedijo, to velja tudi za Zdravnikovo vest, v kateri je obilica komičnih trenutkov in črnega humorja. V nekem intervjuju ste povedali, da ste si želeli postati komik. Ali to vpliva na vaše delo pri Zdravnikovi vesti?
Drži, kratek čas sem si služil kruh kot komik, v načrtu sem imel pisanje komedij, moja kariera pa me je po spletu okoliščin pripeljala v svet televizijskih serij, za katere je v Ameriki včasih veljalo, da imajo v enournem formatu dramsko vsebino, v polurnem pa komično. Imel sem srečo, da sem sodeloval pri vrsti serij, pri katerih sem imel možnost ustvarjanja komičnih vsebin, ki po mojem mnenju prispevajo k realizmu. Saj veste, ljudje tudi v najtežjih trenutkih ohranjajo smisel za humor.
Kako ste dobili zamisel za Zdravnikovo vest? Ste imeli kdaj izkušnje z zdravnikom, podobnim Gregoryju Housu?
Pravzaprav sem imel izkušnje z zdravnikom, ki je bil Housovo popolno nasprotje. Pred časom sem si med športom poškodoval kolk, vendar me moj zdravnik ni mogel sprejeti prej kot čez tri tedne. Zato sem šel v univerzitetno bolnišnico, kjer me je sprejel zdravnik, ki je imel pet študentov. Vsak izmed njih me je pregledal, vsi po vrsti so bili izjemno vljudni, spomnim se, da sem med pregledom razmišljal, da s svojo nepomembno poškodbo tratim njihov čas, da bi se morali pravzaprav norčevati iz mene in me postaviti pred vrata. Prišel sem do sklepa, da so se verjetno v tistem trenutku, ko sem zapustil ordinacijo, res začeli norčevati na moj račun, vendar so se vpričo mene obnašali brezhibno. Takrat sem pomislil, da bi bil lik, ki bi se norčeval iz pacienta vpričo njega, lahko zelo zanimiv. Ni šlo za trenutek razsvetljenja, samo za dogodek v mojem življenju. Shranil sem ga nekam v ozadje spomina in morebiti je postal del značaja dr. Housa.
Koliko ste vedeli o medicini, ko ste začeli snemati serijo?
Čisto nič. Mislim, da je bila to po svoje prednost. Morda racionaliziram, vendar sem zaradi nepoznavanja medicine pristopil k temu področju enako kot občinstvo. Zgodbe, ki se zdijo zanimive meni, so zanimive tudi za gledalce. Če bi imel medicinsko znanje, bi obstajala nevarnost, da se navdušim nad primeri, ki bi bili res zanimivi z vidika poznavalca, torej zdravnika, povprečnega gledalca pa bi pustili hladnega. Zdravnikove vesti niti nimam za medicinsko serijo, medicina je preprosto osnova, ki mi omogoča gradnjo zgodbe, katere bistvo so liki in človeška narava.
Nekoč ste omenili, da je lik Housa precej soroden Sherlocku Holmesu.
Eden od delčkov sestavljanke Housovega lika je tudi dejstvo, da sem imel vedno Sherlocka Holmesa za eno največjih ikon med fiktivnimi liki. Pri njem mi je všeč to, da se vse vrti okrog resnice in iskanja le-te. Nikoli se ni lotil primera s pristopom "moj bog, treba je pomagati gospodični v težavah", temveč je bil vedno hladno analitičen. To se mi zdi izredno zanimivo, pa tudi precej redko. To sem imel v mislih, ko sem ustvarjal lik dr. Housa. Dejstvo je, da živimo v družbi, v kateri divja boj med čustvi in intelektom, čustva pa vse prepogosto prevladajo. Mislim, da bi morali večkrat dati prednost intelektu, na ta način razmišlja tudi House. Pozoren gledalec lahko v Zdravnikovi vesti opazi namige na Sherlocka Holmesa. To, da je House tako kot Holmes zasvojenec, je sicer zgolj naključje, zato pa je številka Housovega stanovanja 221, enaka kot Holmesova hišna številka, 221 b Baker Street. Imeni House in Holmes zvenita podobno, tako kot njuna najboljša prijatelja Watson in Wilson. Če povzamem: Sherlock Holmes mi je res služil kot navdih za Housa, te male detajle pa sem dodal bolj za lastno zabavo.
Vas kot producenta in scenarista žene komercialni uspeh ali kreativnost? Kako veste, kdaj je nastopil trenutek za konec serije?
V Ameriki sta najpomembnejša uspeh in gledanost, s tem si se hočeš nočeš prisiljen sprijazniti. Ko smo začeli snemati Zdravnikovo vest, nisem razmišljal o tem, kako se bo serija končala. Konec se mi sploh ni zdel pomemben, posvečal sem se raziskovanju likov, ne pa začetku, sredini in koncu serije. Če bi živel drugje, bi morda razmišljal drugače, v Ameriki pa pač snemamo serijo, dokler prinaša denar. Morda ne bom sodeloval pri Zdravnikovi vesti do konca, zagotovo pa bom, dokler mi bo to v veselje in dokler mi bo razvijanje Housovega lika v zadovoljstvo. Za zdaj je še tako. Ne vem torej, kako se bo Zdravnikova vest končala, verjetno pa se ne bo zaradi tega, ker bi dosegli točko dramatičnega razvoja zgodbe, ki bi pomenila smiseln konec. Morda se bo to zgodilo, morda bomo imeli srečo. Glede na to, da smo se nekoč že pogovarjali o tem, upam, da bo konec serije smiseln, primeren in zadovoljiv za nas in za gledalce.