Skupina Laibach se je lotila projekta, v katerem združuje tipična nemška nacionalna simbola – štirikolesnega hrošča in dela skladatelja Richarda Wagnerja. Volkswagner bo premierno predstavljen 18. aprila v Cankarjevem domu.
Laibach še niso končali svetovne koncertne promocije zadnjega projekta Volk, pa že svoje lovke širijo po stranskih projektih. Tokrat bodo vkomponirali podobo ljudskega vozila (Volkswagnovega hrošča) v jazzovsko obarvano formo s simfoničnim orkestrom. "Laibach je s svojim delom od nekdaj želel ujeti zeitgeist (duha časa) …" je v zadnjem intervjuju povedal idejni vodja skupine Jani Novak.
Richard Wagner je običajno omenjen v navezavi z nacizmom. Hitler in NSDAP so ga vzeli za hišnega skladatelja, seveda je bil takrat že dolgo mrtev. Spodleteli atentat na furherja leta 1944 je nosil ime operacija Valkira, Wagnerjeva stvaritev Valkire. Je čas za rehabilitacijo?
"Vedno je čas za interpretacijo, za postavljanje novih hipotez, za preizpraševanje in prevetritev, še posebej, kadar so vsebine takšnih interpretacij svete krave, kakršna je Wagner, in kadar so preizpraševalci takšni črni biki, kot je skupina Laibach."
Bo projekt Volkswagner izšel kot album ali DVD? Bo doživel tudi obsežnejšo koncertno predstavitev ali le omejeno število predstav kot Laibachkunstderfuge, kjer ste se lotili priredb Bachovih fug?
"Vsekakor si želimo, da bi projekt potoval po svetu in da bi bil dokumentiran tudi na CD-ju in DVD-ju, vendar to ne bo odvisno samo od nas in naših želja. Nekaj vabil iz tujine je že prišlo, ampak do obsežnejše mednarodne predstavitve tega projekta je pot še dolga."
Volkswagner s simfoniki in elektronsko preobleko bo jazzovsko obarvan. Kot pravite, gre za Wagnerjev "modernistični vpliv, ki je v podaljšku vodil do soničnega jazza Milesa Davisa". Se obeta torej jazzovski koncert? Mogoče zato, ker je jazz ena redkih glasbenih zvrsti, ki je Laibach še ni preizkusil?
"Tega ne vemo, saj nihče ne ve točno, kaj beseda jazz pravzaprav sploh pomeni, tako da je prav mogoče, da smo ga že igrali. Dejstvo je, da so nas nekateri drznejši organizatorji že v prvi polovici osemdesetih let, ko smo bili še globoko v industrijskem žanru, vabili na jazzovske festivale, nekaj osvobojenih jazzovskih prijemov je dovolj jasno moč zaslediti vsaj na albumu M. B. 1984. Sicer pa verjamemo, da gre pri jazzu (tako kot pri drugih žanrih) za kodificiran jezik, ki ga je možno uporabiti za dekodiranje specifičnih vsebin. In Wagner, pravzaprav Hitlerjeva interpretacija Wagnerja, je za nas takšna vsebina."
Hrošč je verjetno najbolj znan model avtomobila prejšnjega stoletja in liverpoolski hrošči najvplivnejši pop artikel 20. stoletja. Zdaj ste obdelali oba fenomena. Obstaja še katera mogočna pop ikona, ki bo doživela laibachizacijo?
"Absolutno. Absolut je naš cilj."
Boste z novim projektom nastopili tudi na kakšnem srečanju voznikov hroščev?
"Če nas povabijo, z veseljem. Ampak samo, če nas tudi hrošči poslušajo."