Cikel japonskega filma prinaša sedem filmov dveh priznanih japonskih ustvarjalcev starejše generacije. Kljub velikim razlikam v slogu in idejah oba režiserja veljata za mojstra v svetovnem merilu in sta imela velik vpliv na zahodni film.
Jasudžiro Ozu (1903–1963) velja za največjega mojstra realizma na velikem platnu. Njegove zgodbe, pogosto pretanjene in ganljive, postavljene v minimalistično notranjost modernih japonskih domov, so zadevale sodobni japonski način življenja in zapletenost medčloveških odnosov. To je posebej razvidno v njegovi najslavnejši mojstrovini Tokijska zgodba, ki bo v petek, 24. januarja, odprla sedemtedenski cikel japonskega filma na TV Slovenija 1. Film je bil večkrat uvrščen na vrh najboljših filmov vseh časov.
Ozu je bil velik inovator v tehnikah pripovedovanja. Zanašal se je na elipse, izumil je t. i. tatami shot (snemanje iz nizkega kota), ni upošteval pravil klasične montaže, prizore je povezoval s posnetki predmetov, narave in zgradb, liki se med dialogi niso gledali neposredno v obraz ... Ameriški filmski teoretik David Bordwell je zanj dejal, da je izumil edino sistematično alternativo hollywoodskemu načinu pripovedovanja v filmu.
Kendži Mizoguči (1898–1956) je bil režiser drugačnega kova in drznejših idej. Ustvarjal je zgodovinske epe in sage, v katerih je kritično obravnaval tradicionalno Japonsko, odnose dominacije in represije v fevdalizmu. Občudovali so ga veliki filmski ustvarjalci: Orson Welles, Akira Kurosawa, Tarkovski in Rivette. Svoje osupljivo posnete filme je začinil z močno feministično in antiavtoritarno noto. Med njegovimi največjimi filmi se največkrat omenjata dve deli, Legenda o Ugetsu (1953) in Oskrbnik Sanšo, ki je bil nagrajen s srebrnim levom na Beneškem filmskem festivalu in bo na sporedu 21. februarja.
Tokijska zgodba, petek, 24. januar, 22.55, TVS 1
Film prikazuje Japonsko v 50. letih prejšnjega stoletja, ko je deželo, poraženo v drugi svetovni vojni, zajel val modernizacije in vpliv zahodnega sveta. Tomi in Šukiči po vojni zapustita rojstni kraj ter obiščeta odrasle otroke v Tokiu. Razžalosti ju spoznanje, da ju imajo otroci za breme in jima niso pripravljeni posvetiti nekaj svojega časa. Zanju skrbi le Noriko, vdova po njunem sinu, ki je med vojno izginil. Po vrnitvi Tomi umre, Noriko pa se zbliža s Šukičijem in mu toži, da je osamljena. Šukiči ji svetuje, naj se ponovno poroči, ji podari uro in se umakne domov, kjer se prepusti staranju. Razkol med starejšo in mlajšo generacijo je tematsko povezan z minevanjem časa in otožnostjo, ki spremlja življenjske spremembe, staranje in izgubo.
FOTO 2) Mizogučijeva drama Oskrbnik Sanšo je posneta po istoimenskem kratkem romanu in pripoveduje zgodbo iz t. i. obdobja Hej'an, ki velja za zadnji del klasičnega obdobja japonske zgodovine med letoma 794 in 1185.
V ciklu japonskega filma – med 24. januarjem in 6. marcem – bodo na TV Slovenija 1 na sporedu naslednji filmi:
24. januar: Tokijska zgodba (Tokyo Story, 1953); režija: Jasudžiro Ozu
31. januar: Okus riža z zelenim čajem (The Flavor of Green Tea over Rice, 1952); režija: Jasudžiro Ozu
7. februar: Zgodnja pomlad (Early Spring, 1956); režija: Jasudžiro Ozu
14. februar: Plavajoče trave (Floating Weeds, 1959); režija: Jasudžiro Ozu
21. februar: Oskrbnik Sanšo (Sansho the Bailiff, 1954); režija: Kendži Mizoguči
28. februar: Križana ljubimca (The Crucified Lovers, 1954); režija: Kendži Mizoguči
6. marec: Življenje kurtizane Oharu (The Life of Oharu, 1952); režija: Kendži Mizoguči