Kaj bo s cenami?

Evropa se kopa v utekočinjenem plinu, ob obalah na zeleno luč čaka na desetine tankerjev

S.R.
27. 10. 2022, 19.18
Deli članek:

Sredi energetske krize in negotovosti glede cen zemeljskega plina ob evropskih obalah na »lepše čase« čaka truma tankerjev za prevoz utekočinjenega zemeljskega plina (UZP).

Profimedia
Tanker za prevoz utekočinjenega zemeljskega plina zapušča plinski terminal na severu Španije.

Okoli iberske obale in po Sredozemlju že več tednov kroži več deset ladij, ki v evropskih pristaniščih ne morejo odložiti svojega dragocenega tovora, utekočinjenega zemeljskega plina. Gre za zemeljski plin, ki je ohlajen na temperaturo približno - 160 stopinj Celzija in ki ga je treba v terminalih s segrevanjem pretvoriti nazaj v plinasto stanje, da je tako znova primeren za transport po plinovodih. Evropski plinski terminali delujejo s polno paro, skladišča zemeljskega plina po Evropi, v katerih hranimo rezerve za hude čase, so skorajda do vrha polna, jesenske temperature pa prijetno tople, kar se odraža tudi v porabi. Na nižjo porabo vpliva tudi upočasnjevanje gospodarstva. Glede na geopolitične razmere in črnoglede projekcije izpred nekaj mesecev so razmere trenutno dobre, a na drugi strani na boljše čase čakajo tankerji, ki se ne morejo znebiti svojega tovora. Ker zaradi zaprte ruske pipice v Evropo večje količine utekočinjenega zemeljskega plina pošiljajo tudi Združene države, je poskočilo tudi število tankerjev, ki jih je treba »izprazniti.«

Svetovna flota tankerjev za prevoz UZP je po podatkih mednarodne neprofitne organizacije za plin IGU konec aprila letos vključevala 641 aktivnih tankerjev. Med temi jih je v zadnjih tednih pred evropskimi pristanišči obstalo približno 60. Samo okoli Iberskega polotoka in po Sredozemlju jih trenutno počasi pluje 35, pri čemer so nekateri že odvrgli sidra. Po podatkih spletišča MarineTraffic je denimo danes samo v Cadiškem zalivu zasidranih devet tankerjev. Ob tem je lahko Španija po poročanju tiskovne agencije Reuters v svojih šestih terminalih za ponovno uplinjanje v zadnjem tednu sprejela le petino vseh plovil, ki so čakala v vrsti.

MarineTraffic
Vsi tankerji (tudi naftni), ki trenutno plujejo ob evropskih obalah.

»Plavajoča skladišča«

»Val UZP tankerjev je preplavil evropske obrate za ponovno uplinjanje, ki tovora ne morejo pretovoriti pravočasno,« je dejal Andrew Lipow, predsednik ameriškega svetovalnega podjetja Lipow Oil Associates. To po njegovih navedbah pomeni, da se isti tankerji ne morejo pravočasno vrniti do južne obale ZDA, kjer bi prevzeli naslednji tovor. Ena od posledic je tudi ta, da tankerji postajajo tako imenovana »plavajoča skladišča,« kar pa niža cene zemeljskega plina. Če so cene plina na nizozemskem vozlišču za trgovanje z zemeljskim plinom TTF, ki služi kot glavno trgovalno vozlišče v Evropi, konec avgusta poskočile nad 340 evrov na megavatno uro, so ta teden prvič odkar je Rusija omejila dobavo plina po plinovodih padle celo na 100 evrov na megavatno uro. V primerjavi s predvojnim časom so sicer še vedno visoke, saj je bila cena pred invazijo denimo 30 evrov na megavatno uro, leta 2020 pa celo nižja od 20 evrov na megavatno uro. Po ocenah nekaterih strokovnjakov se v »plavajočih skladiščih« trenutno nahaja več kot 2,5 milijona ton utekočinjenega plina.

Obstaja tudi manjša bojazen, da bodo čakajoči tankerji, če terminali zaostankov ne bodo odpravili, začeli iskati alternativna pristanišča zunaj Evrope, a po ocenah nekaterih strokovnjakov za kaj takega zaradi visokih stroškov pomorskega prevoza trenutno ni veliko možnosti. Nekaj tankerjev, ki so že od septembra na raztovarjanje čakali v Sredozemskem morju, naj bi sicer nedavno tovor odpeljalo v terminale na severozahodu Evrope in Združenem kraljestvu.

Profimedia
Terminal za utekočinjen zemeljski plin v bližini španskega mesta Murcia.

Razglasili izredne razmere

Pri španskem energetskem operaterju Enagas so v ponedeljkovi izjavi za javnost razglasili »izredne operativne razmere« in navedli, da bodo zaradi preobremenjenosti terminalov morda morali raztovarjanje kakšnega tankerja celo odpovedati. Ob tem pričakujejo, da bo gneča na plinskih terminalih vztrajala najmanj do prvega tedna v novembru. Po ocenah nekaterih strokovnjakov se utegne celo zgoditi, da bodo številni tankerji tam ostali zasidrani celo do konca novembra, saj se bodo ob naraščanju stroškov zaradi zamud morda odločili za špekulantsko strategijo trgovanja ter raje počakali na pričakovan ponoven dvig cen plina, ko se bodo temperature končno spustile in bo potrošnja večja zaradi ogrevanja. Španija ima sicer največje zmogljivosti za ponovno uplinjanje v Evropski uniji.

Sicer pa, kar zadeva zemeljski plin, je Evropa vsaj do konca te zime, v kolikor ta ne bo zares »peklenska,« na varnem. Trenutno je več skrbi povezanih z vprašanjem, kakšne bodo razmere z zalogami plina naslednjo jesen in zimo.

Estrada

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

lady gaga gucci-gucci
Soočila se je na drugačen način

Lady Gaga spregovorila o govoricah z začetka svoje kariere, da je moški

kraljica Margareta II
Na opazovanju

Nekdanja danska kraljica Margareta II. končala v bolnišnici

peter-kočjaž, maja-oderlap
Triletna plovba

Iskreno z Majo Oderlap: Peter in Natalija sta prodala vse in se odpravila okoli sveta

mariah-carey, pevka
Izguba sestre in mame

Mariah Carey v težkih trenutkih tolaži njen bivši mož

Zanimivosti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov

avto, henry ford
Model T

Avto je vse pregnal s ceste