Po zmagi Hrvaške na nogometni tekmi z Islandijo leta 2013 je nogometaš Josip Šimunić navijače pozval »za dom« in prejel bučen odziv »spremni«. Ko so ga pozneje klicali na odgovornost, je pojasnil, naj »tisti, ki jih motijo ti vzkliki, proučijo zgodovino. Če koga to moti, je to njegov problem.«
Hrvaška izpostava nemškega portala Deutsche Welle (DW) piše, da je to geslo v akronimski obliki (ZDS) del vsakdanje govorice nacionalistov. Pojavlja se med komentarji pod objavami vladnih institucij na družabnem omrežju Facebook, vzklikajo ga na koncertih šovinističnega glasbenika Thompsona. Kdor ga vzklika, bo njegovo uporabo praviloma utemeljil kot zgodovinski pozdrav Hrvatov. Potrebo po njem bo podkrepil z obujanjem četništva v Srbiji, ne da bi se zavedal, da tako Hrvaško potiska en krog globlje v peklu vzajemnega nacionalizma na Balkanu. Tako piše omenjeni portal o pomanjkanju dialektične misli na ozemlju nekdanje Jugoslavije.
Renato Matić, sociolog: "Geslo ZDS danes najpogosteje uporablja mladina, ki v času agresije na Hrvaškem sploh še ni bila rojena, v šoli pa se o njem sploh niso učili."
Pozdrav, ki ni zgodovinski
Izkrivljanje zgodovine ustaškega pozdrava se praviloma začne s sklicevanjem na opero Nikola Šubić Zrinski, ki je ideološko in mitološko pomembna točka hrvaške kulturne dediščine. V operi, ki jo je konec 19. stoletja napisal Ivan Zajc, po mnenju hrvaškega zgodovinarja Hrvoja Klasića ni niti sledu tega pozdrava. Klasić opozarja, da v operi ni niti značilnega navijaškega vzklika »v boj, v boj, za narod svoj«. Slednji stih pa gre najti v Bojni pesmi avtorja Jovana Jovanovića Zmaja, ki ironično govori o osvobajanju Srbov izpod turške oblasti. Navijači danes to frazo dopolnijo z »ubi, ubi Srbina«, s čimer popolnoma izkrivljajo njeno poreklo, je še povedal Klasić za portal DW. Dejstva so drugačna, nadaljuje, pozdrav je bil prvič utemeljen v ustaški tvorbi Neodvisna država Hrvaške in je bil kot tak vzporeden nemškemu Sieg Heil.
Šovinistični glasbenik Thompson je zaslovel s hitom Bojne Čavoglave, letos je igral na državni proslavi 20. obletnice operacije Nevihta.
Ta gesla obujata estrada in hrvaška diaspora
K ponovnemu vzponu gesla ZDS je veliko pripomogel estradni ljubljenec desnice – kontroverzni glasbenik Thompson, ki ga je prvič vkomponiral v skladbo Bojne Čavoglave. V vsakdanjo govorico pa so ga vnesli potomci izgnanih ustašev, ki so se v domovino vrnili na začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja, trdi Klasić.
Strah pred emigranti kot uvod v agresivni fašizem
Agresivni fašizem, ki s takšnimi gesli deluje na simbolni ravni, je viden in predvidljiv, mogoče ga je prepovedati z zakonom. Problem je pritajeni fašizem, meni ugledni zagrebški sociolog Renato Matić, ki odločno zavrača trditev, da je pozdrav ZDS izraz domoljubja. Pritajenost fašizma lahko danes vidimo »v manipulaciji s strahom pred prihodom neevropskih emigrantov. Agresivni fašizem le stežka zavaja večje množice ljudi, te je lažje zavesti s strahom,« je konkreten Matić. Niti Evropska unija niti Hrvaška tega še nista prepoznali in se s tem ne želita soočiti, meni. »Nevarno je zapirati oči pred tem, kar uničuje humanost, empatijo, solidarnost in prvobitno družbenost. To je vprašanje prihodnosti družbe,« je za DW zaključil sociolog Matić.