Sveža živila na dosegu roke

Nakupovanje 24 ur na dan: prodajni avtomati so vse bolj priljubljeni

Janže Fric
23. 8. 2024, 20.14
Deli članek:

Vedno večji del naših življenj je avtomatiziran, na nekaj avtomatov smo celo tako navajeni, da jih mimogrede sploh ne opazimo več. Bankomati sicer iz nekaterih krajev izginjajo skoraj kot telefonske govorilnice, medtem pa so denimo kavomati v pisarnah nepogrešljivi. In ne preseneča, da lahko na ta način kupimo vse več različnih izdelkov.

GW
Žalski jajcemat so pred kratkim premestili na tržnico, v bližino fontane piva.

Mlekomati so bili velika novost, ko so se pred približno desetletjem prvič pojavili v naših krajih, a smo se nanje zelo hitro navadili. Danes je v naši okolici vse več avtomatov in so vse zanimivejši, med njimi tudi jajcemat, šopkomat, klobasomat in črevomat.

Prodajni avtomati na kmetiji

Mlekomati so torej že precej uveljavljene naprave, pri nas so tudi razmeroma pogosti, hkrati pa so verjetno prav ti »odprli vrata« vsem drugim avtomatom. Brata Napotnik iz Topolšice sta tako mlekomatu dodala še druge avtomate, prek katerih prodajata tudi druge mlečne izdelke, ki jih izdelujeta na svoji kmetiji. Pravita, da je bil korak logičen, saj je predstavljal naslednjo stopnjo prodaje.

Imata sicer tudi trgovino na dvorišču kmetije, poleg katere stojijo avtomati. A v nasprotju s trgovino ti delujejo neprestano, celo leto. »Avtomati so zelo različni, zato je cena precej odvisna od velikosti in namembnosti, torej od tega, katere izdelke prodajamo v njih. Cene avtomatov se začnejo pri približno pet tisoč evrih. Dražji so recimo avtomati za sladoled, saj je režim hlajenja drugačen,« sta povedala brata Napotnik. Trenutno imata prodajne avtomate le na domači kmetiji, a pravita, da je to za zdaj dovolj, saj prek teh prodata več kot 50 odstotkov izdelkov.

Čeprav so avtomati na prostem, je kakovost mlečnih izdelkov zagotovljena, saj so pogoji enaki kot v trgovinski vitrini. Pri Napotnikih pravijo, da so stranke zadovoljne, saj so se še posebej mlajše generacije hitro privadile na takšne nakupe. Zadovoljni so tudi sami, nakup se jim zdi dobra poteza in bi jo, če bi se odločali še enkrat, ponovili.

Avtomati zahtevajo nekaj vzdrževanja

Pri Napotnikih prodajni avtomati obratujejo vse leto, zato jim je občasno treba nameniti nekaj več pozornosti. »Kot pri vsakem hladilniku je treba skrbeti za hladilni sistem. Pomembna sta tudi čistoča in redno polnjenje avtomata,« sta povedala upravljavca.

Andraž Purg
V avtomatih lahko stranke kupijo veliko različnih mlečnih izdelkov, tudi sladoled.

Po jajca k enemu od treh jajcematov

Kmetija Dobravc ima kar tri prodajne avtomate, v katerih prodaja domača jajca. Kot pravi Jelka Dobravc Keše, so idejo zanje so na kmetiji dobili pri drugih, ki so že imeli prodajne avtomate. Poleg avtomata imajo lastno manjšo prodajalno na kmetiji, a ima ta v nasprotju z avtomatom omejen delovni čas. Avtomat je prišel prav tudi v času pandemije. »Razmišljali smo, kako nadomestiti delavca, saj so vsi na kmetiji zaposleni ves dan, vsak dan. Tudi zato smo se odločili, da bomo postavili prodajne avtomate, ki nam bodo pomagali prodajati,« je pojasnila Dobravc Kešetova.

Sveža jajca vsaj dvakrat na teden

Ker jajca hitro prodajo, v manj kot štirih tednih, kolikor je rok njihove uporabe, morajo avtomate polniti od dva- do trikrat tedensko, kar pomeni približno od 250 do 300 prodanih paketov s po desetimi jajci na mesec. Danes so z jajcemati zadovoljni tako lastniki kot stranke, a so se morali na takšno prodajo navaditi. Najprej prodajalci, nato tudi kupci. »Strankam se takšna prodaja zdi zelo dostopna, priročna in cenovno ugodna, zato so z njo zelo zadovoljne. Dodatna prednost je, da avtomat deluje neprestano, tako da lahko stranke kupijo jajca tudi takrat, ko so druge trgovine zaprte,« je povzela Jelka Dobravc Keše.

Ti avtomati zahtevajo predvsem redno čiščenje in od štiri do šest servisov na leto. Jajcemat sicer obiskujejo stranke, ki potrebujejo manjšo količino jajc, tiste, ki jih potrebujejo več, se ustavijo kar pri Dobravčevih na kmetiji.

Cvetje na voljo 24 ur na dan

Od letos lahko Celjani in Celjanke za svoje ljubljene kadarkoli kupijo rože. Pred Cvetličarno Helena namreč stoji šopkomat. »Dolgo sem si želela, da bi v ponudbo svoje cvetličarne dodala šopkomat,« je povedala lastnica Helena Novak. Vse je bilo urejeno že pred pandemijo, a je na šopkomat morala počakati do letos.

»Strošek je bil velik, a upam, da se bo avtomat obrestoval,« je še povedala lastnica šopkomata. Za zdaj je ta edini, postavljen pa je ob cvetličarni in obratuje neprestano. Nakup šopkov je mogoč le s plačilnimi karticami, saj bi bil, kot pravi cvetličarka, strošek avtomata v primeru možnosti plačevanja z gotovino še višji. »V avtomatu se temperatura ne spreminja in v njem cvetje ostaja sveže,« je dodala lastnica cvetličarne, pri čemer obljublja, da bo z ekipo skrbela, da bodo šopki oziroma cvetje vedno sveži.

»Stranke so zadovoljne, saj jih veliko sploh ni vedelo, da obstaja tudi takšna naprava. Veseli smo tudi mi v cvetličarni, da lahko ponudimo nekaj novega. Če stranka nima časa počakati, lahko vzame šopek iz avtomata, in že lahko razveseli drago osebo,« pove cvetličarka.

Andraž Purg
Šopkomat obratuje neprenehoma.

Črevomat

Pred približno desetletjem je naše konce obkrožila novica, da so v Savinjski dolini odprli črevomat. Ponuja pripomočke za koline, deluje pa le takrat, ko je sezona. »Idejo za črevomat sem dobil, ker so stranke velikokrat potrebovale različna čreva in začimbe zunaj delovnega časa naše trgovine,« je povedal direktor podjetja Vi-Ja, ki upravlja črevomat, Janez Vipotnik.

Črevomat, ki stoji poleg trgovine, je tako zadostil povpraševanju marsikatere stranke, ki je po nakupe prišla zunaj delovnega časa. Črevomat sicer ostaja v Gotovljah, trgovino pa so medtem preselili v Levec. Kot pravi direktor Vipotnik, bo gotoveljski črevomat za zdaj ostal edini, saj ne razmišlja o postavitvi še katerega. Črevomat sicer zaradi omejenosti obratovanja ne prinese velikega dela prihodkov. Avtomat je stal približno osem tisoč evrov in po besedah direktorja skoraj ne potrebuje vzdrževanja.