Za prebivalce ta sprememba ne prinaša novosti, saj za pomoč še vedno pokličejo številko 112, je za STA povedala direktorica Zdravstvenega doma Murska Sobota Edit Sapač Žižek. Prvi tedni izkušenj z novim načinom aktivacije pomoči sicer kažejo, da nova ureditev deluje dobro, poroča tednik Vestnik.
"Za ljudi se ne spremeni čisto nič, saj še vedno, če imajo težave, pokličejo na 112," je dejala Sapač Žižek. Do zdaj jih je operater na regijskem centru za obveščanje, če je iz pogovora zaznal, da je zdravstvena pomoč potrebna, prevezal v zdravstveni dom in tam so sprejeli klic ter šli na teren. Zdaj pa je drugače to, da je vse skupaj digitalizirano, je pojasnila.
"Klicatelj pokliče 112 in je prevezan direktno v dispečersko službo zdravstva. Tam dispečer glede na podatke, ki jih dobi, aktivira nas. Na mobilni telefon dobimo vse nujne informacije o klicatelju in v eni minuti odidemo na teren," je še pojasnila direktorica zdravstvenega doma.
Da ne bi bili ljudje zaradi te spremembe v sistemu preveč zmedeni, pa so v zdravstvenem domu ohranili iste telefonske številke, na katere so bili ljudje navajeni klicati. "Nekateri ne pokličejo na 112, ker se jim težava ne zdi tako nujna. Zato smo te telefonske številke obdržali in če naš operater zazna, da je potreba po nujni pomoči, jim potem svetuje, da pokličejo 112. Tako spet pridejo v isti sistem, le da 'malo okrog'," je dodala.
Krajši čas vožnje reševalnih vozil
Glavna prednost, ki jo nov način aktiviranja nujne medicinske pomoči prinaša, je po njenih besedah v tem, da bo to načeloma skrajšalo čas vožnje reševalnih vozil. Poleg tega bodo zdaj dobili točne podatke, kje so intervencije. "In tam bodo potem okrepili tudi ekipe. Poleg tega dispečer točno vidi, kje je reševalni avto na terenu in ga preusmeri. Ne bo pošiljal nekoga iz Murske Sobote recimo na Goričko, če vidi, da je reševalni avto mogoče že kje v bližini. Tako se skrajša čas prihoda na pomoč," je pojasnila Sapač Žižek. Ob tem je dodala, da ima dispečer širšo sliko tako o potrebi kot o stanju na terenu, rezultat tega pa bo tako hitrejša pomoč.
Zdravstveni dom Lendava se bo priključil po novem letu
Uvedbo sistemske spremembe v osnovnem zdravstvu, ki vključuje nov način aktiviranja ekip nujne medicinske pomoči, so sicer v Pomurju načrtovali že leta 2019. A po besedah Sapač Žižek takrat spremembe aktivacije ekip niso izvedli zaradi tehničnih težav - niso namreč imeli repetitorja. Načrt je bil namreč, da ekipe aktivirajo po radijskih postajah, ne po mobilnih telefonih. Od takrat pa so aktivacijo speljali prek mobilnih telefonov, zato so priključili še pomurske zdravstvene domove.
Na mariborski dispečerski center iz regije tako ni priključen le še Zdravstveni dom Lendava, ki je po besedah direktorice Olge Požgai-Horvat sicer na to pripravljen, a imajo v dispečerskem centru težave. Kot je povedala za STA, tako čakajo le še na odločitev o priključitvi, ki pa mora priti iz Maribora. Po neuradnih informacijah jih namreč pesti pomanjkanje dispečerjev, ki bi znali madžarski jezik, v dispečersko službo naj bi se priključili v prvi polovici prihodnjega leta.
V Sloveniji zadnjih pet let delujeta dva dispečerska centra zdravstva: mariborski za severovzhodno Slovenijo, za zahodni del države pa je center v Ljubljani. Oba delujeta pod okriljem Univerzitetnega kliničnega centra Ljubljana.