Drugo dvosedežno letalo za gašenje, air tractor 802, ki je v nedeljo priletelo v Slovenijo, je v ponedeljek uspešno opravilo testni polet z brniškega letališča, dokončen prevzem pa bo obrambno ministrstvo izvedlo v prihodnjih dneh. Tako kot prvega, ki smo ga dobili prve dni maja, bodo tudi drugega kmalu registrirali v civilnem registru letal. Letala (letos dve in prihodnje leto še dve) bodo v upravljanju uprave za zaščito in reševanje.
Drugo letalo se je v nedeljo tako pridružilo prvemu, oba pa sta parkirana v policijskemu hangarju na našem največjem letališču pri Brniku. Sprva naj bi razmišljali, da bi letali parkirali na vojaškem letališču v Cerkljah na Dolenjskem, potem pa naj bi zaradi oddaljenosti Dolenjske od požarno najbolj ogrožene Primorske to idejo opustili.
Bodo vzletali na čisto vsak požar?
In čeprav tudi Brnik ni daleč od Primorske, bosta po naših informacijah ob razglašeni veliki požarni ogroženosti letali “čakali na delo” v Divači. Dogovor naj bi namreč bil, da bi ob največji nevarnosti za požare piloti z letaloma zjutraj prileteli z Brnika na divaško letališče in se zvečer nato vrnili domov na Brnik. Iz Divače naj bi z letaloma zletali tako v patruljne lete kot v prave akcije.
“Gasilci smo predlagali, da bi poleteli na vsak požar, in to v trenutku, ko nam sporočijo, da gori,” pravi poveljnik obalno-kraške gasilske regije Marko Adamič. Da gre za veliko pridobitev, se strinja Andrej Rogelja iz novogoriške poklicne gasilske enote, ki je lani skupaj z vojaškimi piloti iz helikopterja koordiniral odmetavanje vode na največjem požaru v zgodovini pri nas.
“Težko je reči, kaj bi taka letala lani spremenila, ker je bilo veliko pomoči iz zraka. Zagotovo bi se požar drugače obrnil, če bi pomagala takoj na začetku. Če bodo poleteli nad požar v prvem trenutku, pa ga bodo zagotovo zatrli v kali,” je povedal Rogelja, najverjetneje eden od gasilskih koordinatorjev dela novih letal.
Na Primorskem morje, a brez primernih jezer
Letala za gašenje bodo nosila 3000 litrov vode, zato bo treba v Divači (ali kje drugje) zagotoviti ustrezno oskrbo. Po naših informacijah to še ni natančno dorečeno. Španska družba Air Tractor Europe SL, ki je dobavila letala, je ob pregledu našega terena sicer ocenila, da bi bila za zajemanje vode pri nas primerna le Blejsko, Bohinjsko, Ormoško, Ožbaltsko, Mariborsko, Ptujsko in Vuzeničko jezero ter, seveda, morje.
Kot najprimernejša letališča so ocenili brniško, mariborsko, portoroško in vojaško v Cerkljah, med manjšimi pa letališča pri Slovenj Gradcu, Lescah, Slovenskih Konjicah, Šoštanju in Divači. Vsa ta letališča imajo betonske ali asfaltne steze, čeprav dobavitelj kot primerna letališča za vzletanje in pristajanje ocenjuje tudi letališča s travnatimi pistami, kot je denimo v Ajdovščini, Bovcu in Postojni. Po naših informacijah so se na upravi za zaščito in reševanje odločili, da bodo letos letala pristajala samo na trdnih podlagah.
In kdo bo z novima letaloma letel? Po naših informacijah bodo letos z njimi nad našimi kraji leteli španski piloti. V teh dneh naj bi namreč iz Španije priletela prva dva pilota, ki naj bi med patruljiranjem in gašenjem učila tudi naše pilote. Letala air tractor so namreč dvosedežna, zato naj bi ob španskem v kabini sedel in se usposabljal še en naš pilot.
Ne bodo več čakali
“Hrvati so taka letala izredno pohvalili,” pravi Adamič, “bila naj bi zahtevna za pilotiranje, ampak odlična in potrebujejo le malo vzdrževanja.” Po njegovih besedah so gasilci zelo zadovoljni, da imajo končno namensko zračno plovilo za gašenje. Zdaj so si morali helikopterje namreč deliti z nujno medicinsko pomočjo in reševanjem v gorah. “In če so ravno takrat reševali planinca ali ponesrečenca, niso mogli odleteti na požar. Verjetno bomo še vedno uporabljali helikopterje, ampak letalo je vendarle letalo,” je dejal.
Tudi poveljnik koprske gasilske brigade Denis Glavina pravi, da bodo letala zagotovo v veliko pomoč, ker bodo hitrejša za aktiviranje in v zraku. “Doslej smo bili odvisni od Italijanov in Hrvatov. Ampak ko gori pri nas, običajno gori tudi pri njih. Zdaj pa bomo imeli svoja letala. Osebno sem tudi izredno zadovoljen, da so se odločili za nakup letal in ne helikopterjev,” je dejal in dodal, da bi bilo za slovensko Istro idealno, če bi bilo vsaj eno letalo čez sezono na letališču v Sečovljah.
Nevarnost za gasilce
Po naših informacijah gredo ideje natanko v to smer; da bi dve letali s kolesi čez sezono patruljirali v Divači, dve s sankami za drsanje po vodi in zajemanje vode pa na portoroškem letališču. Kot smo neuradno izvedeli, naj bi letali prihodnji mesec prvič javno prikazali na vaji, do takrat pa naj bi dorekli tudi protokol obnašanja gasilcev pod njimi. 3000 litrov vode ob hitrosti 200 kilometrov na uro bi bilo lahko za gasilce na tleh nevarnih.
Primorske gasilce to poletje vsekakor čaka usposabljanje za delo z letali, v ta namen pa je uprava za zaščito in reševanje konec maja na Ciper poslala še občinskega poveljnika in člana postojnskega gasilskega društva Andreja Perka ter Branka Sojerja iz uprave za zaščito in reševanje. Tam sta se seznanila z delom z air tractorji in si tudi ogledala vajo gašenja.