Pozor na akviziterje, ki potrkajo na vaša domača vrata in vam ponujajo merjenje krvnega tlaka, krvnega sladkorja, holesterola in drugih parametrov zdravja, nemalokrat v povezavi s prodajo vseh mogočih prehranskih dopolnil, mazil, zdravilnih kamnov in različnih stimulatorjev. Nabor artiklov seže še dlje, na domu prodajajo denimo tudi pripomočke za dom in vrt ter druge medicinske pripomočke.
Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) poudarja, da se je pogostnost zavajajočega oglaševanja in prodaje različnih pripomočkov ali živil, »ki jim pripisujejo lažne zdravilne ali medicinske učinke«, močno povečala. Izpostavlja, da prevaranti ciljajo na ranljive skupine, kot so zelo stari, psihofizično krhki ali celo dementni posamezniki, zato je to »žal zelo resnična težava in zaradi nepozornosti ali nepoznavanja potrošniških pravic številne goljufije ostanejo nerazrešene«. ZPS je sicer dodala, da ne morejo trditi, da so vsi prodajalci na domu nepošteni, »a vseeno obstaja velika verjetnost, da bo, kdorkoli odpre vrata, ogoljufan«.
Starejše in svojce zato svarijo o povečani nevarnosti tovrstnih prevar in dodajajo, naj upoštevajo nekaj nasvetov za samozaščito, in sicer: nikoli nikomur, ki ga ne poznamo, ne dovolimo, da vstopi v naš dom; ne kupujmo impulzivno; zaprosimo za identifikacijo prodajalca in zahtevajmo njegovo vizitko; akviziterju nikoli ne izročajmo gotovine vnaprej in se glede dostave blaga ne zanašajmo na ustne obljube; in kar je najpomembnejše, nikoli ne podpisujmo dokumentov, ne da bi jih prej v miru prebrali in se po potrebi posvetovali s svojci ali drugimi osebami. »Posvetujte se z bližnjimi, preden opravite kakšen velik nakup ali investicijo, poleg tega se na spletu in pri prijateljih pozanimajte o nepoznanih podjetjih,« so dejali na ZPS.
To je pomembno
Če vseeno pride do nakupa, ZPS potrošnike ozavešča, kaj storiti. Za odstop od pogodbe o dobavi blaga ali opravljanju storitev, ki se sklene na primer med srečanjem zunaj poslovnih prostorov podjetja ali med obiskom zastopnika ali pooblaščenca podjetja na potrošnikovem domu, imamo potrošniki na voljo 14 dni. ZPS poudarja, naj bomo še posebno pozorni na embalažo, saj je lahko ta že ob prodaji poškodovana, odprta, kot takšna pa je po zakonu neprimerna za vračilo: »V tem primeru svetujemo, da potrošniki za izdelke nemudoma uveljavljajo stvarno napako in zahtevajo odstop od pogodbe ter vračilo kupnine.« Sicer je za nepoštene prakse, kot jih navajamo, pristojen Tržni inšpektorat RS, zato se v takšnih primerih obrnimo nanj.
Lahko bi pazili drug na drugega
Tudi Srebrna nit, združenje, ki si prizadeva za dostojno starost, opozarja na vse pogostejše goljufije starejših. V zadnjem času so obravnavali predvsem primere, ko so seniorje vabili na predstavitve izdelkov pod pretvezo brezplačnega kosila ali darila, nato pa so jim ob srečanju vsilili nek nakup po ne prav ugodni ceni, s katerim so se zavezali k obročnemu odplačevanju.
Združenje meni, da bi lahko pri tem pomembno vlogo odigrala lokalna društva upokojencev s svojimi programi Starejši za starejše, kjer vitalni starejši skrbijo za bolj nemočne člane, torej bi bili lahko pozornejši na to, ali se morda tudi na njihovem območju pojavlja sporna praksa.
Le eden od številnih primerov
Večer je lani poročal o podjetju Vitalius iz Selnice ob Dravi. Njihova akviziterka je obiskala 81-letno žensko in jo pregovorila v drag nakup prehranski dopolnil, v vrednosti 800 evrov. Upravičenost nakupa je akviziterka podkrepila z analizo sline, urina in krvi – meritve naj bi namreč pokazale, da če ne začne jemati prehranskih dodatkov, in to prav teh, ki jih prodaja, so ji šteti dnevi oziroma bo žrtev hudih zdravstvenih težav, med katerimi je izpostavila raka. Gospa se je pod pritiskom popustila in kupila dodatke ter se obvezala k obročnemu odplačevanju.
Dodatki, ki jih je akviziterka izročila, so bili v poškodovani oziroma odprti embalaži, česar 81-letnica ni opazila pravočasno, torej so bili izdelki po zakonu neprimerni za vračilo. V tem primeru bi jo rešilo samo, da bi, kar svetuje tudi ZPS, za izdelke nemudoma uveljavljala stvarno napako in zahtevala odstop od pogodbe ter vračilo kupnine.
Nedavno smo poročali o podjetju iz Štajerske, ki je osredotočeno samo na seniorje, saj izključno njim trži prehranske dodatke, vzmetnice, naprave za lajšanje bolečin, tudi masažne stole, katerih cene so tudi okoli več tisoč evrov. Njihovo poslovanje, vključno z zgodbami starejših, ki so jih ogoljufali, še preiskujemo.
Sumljivo ljubljansko podjetje
Na Slovenskem so tudi firme, ki vabijo na preventivne zdravstvene preglede z napravami, ki naj bi po njihovih obljubah ugotovile, kaj je z nami narobe, celo še preden bolezen in njeni simptomi nastopijo. Na koncu se izkaže, da gre le za prodajo dopolnil in »zdravil«, ki naj bi »diagnosticirane« težave čudežno odpravila.
Pred leti se je veliko govorilo o podjetju Center preventivne diagnostike Ljubljana (Cpd-lj.si) s sedežem na Štihovi ulici 13 v Ljubljani, ki je izvajalo preventivne preglede s posebno napravo, ki menda ponuja vpogled v stanje celotnega organizma, od srca, ožilja in možganov do hrbtenice in rodil. Šlo je za metodo NLS (nonlinear system), ki naj bi zaznavala zgodnje spremembe v telesu.
Še pred tem je ista ekipa preventivne preglede izvajala kot Društvo za izboljšanje zdravja in počutja. Takrat so s kvantnim magnetnoresonančnim analizatorjem hodili po državi in strankam prodajali kristalne posteljne podloge, ki naj bi odpravile mnogotere zdravstvene tegobe. Tržni inšpektorat je društvu (to se je zgodilo leta 2015) izdal upravno odločbo o nepošteni poslovni praksi; šlo je za zavajanje potrošnikov glede identitete subjekta, ki storitev opravi, pa tudi glede značilnosti storitve, saj z njeno predstavitvijo ustvarja vtis, da preglede opravi zdravstveno osebje, kar pa ne drži.
Niso se oglasili
Prevrtimo čas nekaj let naprej, v sedanjost, ko se vzorec ponavlja. Spet so na tržišču – z novim imenom, a z istim spletnim naslovom in sedežem podjetja. Tokrat ponujajo brezplačne meritve gleženjskega indeksa. Če se zanje odločimo, tako obljubljajo na letakih, ki jih širijo po državi, nam bodo podarili še brezplačno stekleničko vitamina D.
Za več informacij smo jih kontaktirali na številko, navedeno na njihovi spletni strani, a se nam na klic niso odzvali. Želeli smo predstaviti njihovo plat zgodbe, jih vprašati, kdo konkretno izvaja meritve in s kakšnimi aparaturami, kako jih izvajajo, kaj vse še obsega njihova ponudba, kakšen je njihov komentar na dolgoletne očitke, da zavajajo starejše, in drugo.