Lastniki avtomobilov pri izračunu stroškov, ki jih predstavlja vozilo, pozabijo na stroške vzdrževanja, servisov, zavarovanja, goriva, pnevmatik, parkirnin ...
Cene goriv so zaradi vojne v Ukrajini poletele v nebo. Če smo pred letom dni na bencinskih servisih lahko točili gorivo za nekaj več kot 1,20 evra za liter in v času zaprtja gospodarstva zaradi epidemije koronavirusa plačevali le evro za liter goriva, te dni s strahom opazujemo zaprte črpalke in višanje cen. Je 1,755 oziroma 1,848 evra za liter goriva cena, ki bo Slovence prepričala, da bodo začeli bolj posegati po električnih vozilih ali se celo odpovedali lastnemu vozilu in se vpisali med uporabnike storitev deljenja vozil, »car sharinga«?
Capljamo na repu
Slovenci smo do zdaj, kljub temu da nam država za nakup električnih vozil nudi subvencije in ugodne kredite, do električnih vozil zelo zadržani. V letu 2021 smo tako, glede na podatke sekcije vozil pri Trgovinski zbornici Slovenije, prodali »le« 1700 novih električnih vozil od skupno 126 tisoč vozil, ki so lani prvič zapeljala na naše ceste. Podatki statističnega urada so sicer malce spodobnejši in kažejo, da je bilo lani prvič registriranih električnih vozil v Sloveniji okoli 3600. Največ električnih vozil imajo na Norveškem, kjer predstavljajo kar dve tretjini novih vozil. Daleč za Skandinavci capljajo preostale evropske države, kjer se odstotek prodanih električnih vozil giblje med 10 in 15 odstotki, krepko za njimi pa smo Slovenci s tremi odstotki.
Je EU pripravljena za elektriko?
EU se je naftno krizo odločila izkoristiti za odločnejši korak k elektrifikaciji voznega parka potrošnikov na stari celini. Evropski parlament te dni sprejema predlog, po katerem naj bi leta 2035 prepovedali prodajo avtomobilov z notranjim izgorevanjem. Predlog je sicer naletel na nasprotovanje Nemčije, katere gospodarstvo je pretežno odvisno od avtomobilistične industrije, ki še vedno temelji na motorjih z notranjim izgorevanjem.
Kaj je dražje
Ko se potrošniki odločamo za nakup oziroma menjavo vozila ali celo načina prevoza, so odločilni seveda stroški. Ob tem je treba sešteti vse stroške – od nakupne vrednosti vozila, stroškov financiranja, zavarovanja, registracije, cestnine in vinjete, stroškov goriva do vzdrževanja. Velik del stroškov je odvisen od števila prevoženih kilometrov.
Društvo za sonaravni razvoj Focus na svoji spletni strani omogoča sistematiziran izračun vseh dejanskih stroškov, ki jih prinašata lastništvo in uporaba avtomobila. V njihov spletni kalkulator smo vnesli podatke za družinski avto Peugeot Rifter, katerega vrednost je okoli 25 tisoč evrov. Ob letno prevoženih 15 tisoč kilometrih in predvidenem lastništvu avtomobila okoli deset let nam je kalkulator izračunal, da je letni strošek avta več kot 5000 evrov oziroma 14 evrov na dan. Če bi si omislili električni avtomobil enake znamke, ki je sicer okoli 10 tisoč evrov dražji ob nakupu, bi letni stroški, glede na izračune na spletni strani društva Focus, znašali le okoli 500 evrov manj.
Je rešitev v delitvi?
Stroški lastništva vozila, ne glede na to, ali ga poganja motor na notranje izgorevanje ali električni motor, postajajo vse višji. Ob povprečni plači bi strošek lastništva zgoraj omenjenih vozil pomenil, da kar tretjino vseh mesečnih prihodkov namenimo vozilu. Zato ne čudi podatek, da se vse več ljudi odloča za uporabo storitve »car sharinga« oziroma delitve vozil. Ponudnikov storitve je več, trenutno pa je omejena na zgoščena naselja in turistične kraje. Kot so nam povedali pri največjem ponudniku, ki na trgu deluje že šest let, imajo trenutno že 25 tisoč aktivnih uporabnikov. Z deljenjem električnega vozila si uporabniki prihranijo strošek lastništva, vzdrževanja, goriva, registracije, parkirnin ... Ob tem uporabniki vozilo najamejo le, ko ga potrebujejo, in so pri odločanju o načinu prevoza preudarni. Cene najema vozila so odvisne od ponudnika oziroma tipa vozila. Manjša vozila pri našem največjem ponudniku stanejo 0,07 evra na minuto ter 0,23 evra na kilometer, pri čemer je cena navzgor omejena z dnevnim najemom, ki stane 26 evrov. Storitev je s spremembami razmer na trgu goriv in avtomobilov vse privlačnejša, saj se je zadnje mesece povpraševanje krepko povečalo.