Poročilo o financiranju
V skladu z zakonom o volilni in referendumski kampanji mora organizator volilne kampanje najpozneje 45 dni pred dnem glasovanja odpreti poseben transakcijski račun, na katerem zbira vsa sredstva za kampanjo, in tudi vse stroške zanjo mora poravnavati izključno s tega računa. Po volitvah pa mora poročilo o financiranju kampanje predložiti Ajpesu.
Izid na volitvah, ki bodo letos 24. aprila, je v veliki meri odvisen tudi od denarja, ki ga posamezne stranke namenijo za volilno kampanjo. V izraziti prednosti so etablirane »stare« stranke, saj imajo na podlagi dobljenih mandatov poslancev v državnem zboru in občinskih svetnikov na voljo financiranje iz proračuna. Te stranke, ki so bile uspešne na preteklih državnozborskih in lokalnih volitvah, si lahko tako privoščijo precej razkošnejšo volilno kampanjo kot druge.
Velika plakatna akcija
Letos je precej pozornosti vzbudila stranka Naša dežela nekdanje ministrice za kmetijstvo Aleksandre Pivec. Pivčeve so polni veliki panoji ob cestah in po mestih, tako da se mnogi sprašujejo, le od kod »deželanom« denar za takšno promocijo. Stranka Naša dežela je relativno mlada, ustanovljena je bila pred letom dni v Mariboru, ko je bila Pivčeva izvoljena na mesto predsednice. Do zdaj niso nastopili še na niti enih volitvah, da bi si tako priskrbeli proračunske vire. V evidenci Ajpesa še ni objavljeno prvo letno poročilo o njihovem poslovanju. Od kod denar za kampanjo?
Kot poroča Reporter, so jih vprašali, ali so za potrebe volilne kampanje najeli posojilo. Za kolikšen znesek posojila gre in pri kateri banki ali posojilnici so ga najeli? Kaj je stranka ponudila za zavarovanje? Če niso najeli posojila: od kod jim viri za financiranje volilne kampanje? Iz stranke so jim zatrdili, da je zakon o političnih strankah glede financiranja političnih strank in kampanj docela jasen ter ga dosledno spoštujejo. Financirajo se iz članarin in prispevkov fizičnih oseb, saj stranka prihodkov od premoženja nima (od pravnih oseb pa se stranke ne smejo financirati, op. p.). Prav tako nimajo virov iz proračuna. Natančneje bodo o svojih prihodkih poročali pristojnim organom, kot določa zakonodaja.
Kredita še nimajo
Pravijo, da bo Naša dežela za potrebe volilne kampanje najela 150 tisoč evrov posojila. »Za zdaj nam bodo ta sredstva, skupaj s sredstvi članarin in prispevki fizičnih oseb, zadostovala za izvedbo kampanje. Za plakate bomo plačali okoli 40 tisoč evrov, vendar bomo točne podatke lahko dali šele ob koncu kampanje. Ostro zavračamo navedbe, da kampanjo podpira družba Sava Turizem. To bi pomenilo kršitev zakona, ki ga omenjamo na začetku odgovora.«
Poznavalci so bili nad tem pojasnilo nekoliko presenečeni. Najprej glede kredita: jasno je, da si stranka brez večjih virov prihodkov ne more financirati markantne volilne kampanje, ne da bi za to najela kredit pri banki ali posojilnici. Banke in posojilnice so edine, od katerih smejo pridobiti posojilo za kampanjo. Pozor! Pri Naši deželi niso zapisali, da so najeli 150 tisoč evrov posojila, ampak da ga bodo šele najeli. Volilna kampanja gre torej proti koncu, državo so polepili z velikimi plakati s podobo Aleksandre Pivec (in manjšimi plakati drugih kandidatov), niso pa še niti najeli kredita, s katerim bodo to plačali.