Avtomobilska industrija je zaradi pohoda koronavirusa in sprejetja hudih omejevalnih ukrepov, ki spremljajo epidemijo, utrpela hud udarec. Podatki, ki so nam jih posredovali iz Sekcije za osebna motorna vozila Trgovinske zbornice Slovenije, kažejo, da je bilo lani registriranih le 50.883 novih vozil, kar 20.000 manj kot leta 2019. Iz tujine smo uvozili tudi približno 5000 rabljenih avtomobilov manj kot leta 2019. Razen meseca julija je bila prodaja avtomobilov leta 2020 v vseh mesecih znatno slabša kot leto prej. Ko se je Slovenija lani zaradi epidemije začela zapirati, so bili trgovci z avtomobili tisti, ki so se najprej odzvali. Kar nekaj jih je z visokimi popusti pritegnilo kupce in hitro razprodalo svoje zaloge. Zaprtje tovarn širom sveta je preprečilo nove dobave in nekaterih avtomobilov ni bilo mogoče kupiti, tudi če bi hoteli, oziroma so se čakalne dobe podaljšale na več mesecev. Proizvajalci se srečujejo tudi s težavami v dobavni verigi.
Dražji avtomobili
Zaostankov trgovci še zdaj niso odpravili. Kako bi jih le, ko avtosalonov do februarja niti niso smeli odpreti. Prodaja v prvih dveh mesecih letošnjega leta je še znatno slabša kot prejšnje leto. Ponovni zagon javnega življenja trgovcem z avtomobili obeta lepšo prihodnost, a bistveno vprašanje je seveda, kako bo dogajanje vplivalo na cene novih vozil. Če bo pospešeno cepljenje omogočilo razmeroma hitro vrnitev v ustaljene tirnice, večjih sprememb v cenah ne bi smelo biti. Cene vozil naj bi se po napovedih strokovnjakov sicer višale, a bolj zaradi vse bolj zahtevnih ekoloških standardov pri motorjih z notranjim izgorevanjem. Med tistimi, ki opozarjajo na vse višje cene osebnih avtomobilov, je nekdanji prvi mož Audija Bram Schot, ki je v enem od nedavnih intervjujev izrazil mnenje, da se bodo zaradi »elektrifikacije« oziroma postopnega prehoda na električna vozila cene že v naslednjih letih zvišale v povprečju za 4000 do 5000 evrov.
Kaj pa rabljena vozila?
Zaradi zaprtja avtosalonov in prekinjenih dobavnih verig se je povečalo povpraševanje po rabljenih vozilih, a tudi tu je ponudba vse bolj skromna, in tako so cene rabljenih vozil realno zrasle. Kot nam je povedal predstavnik enega od podjetij, ki se ukvarjajo z nakupom rabljenih avtomobilov v tujini prek spletnih dražb, trenutno ne ve, kje bi lahko dobil vozila, ki bi zadovoljila naročila, ki jih prejema. »Običajno na dražbah kupujemo vozila v paketih. Predvsem vozila podjetij, ki redno obnavljajo svoj vozni park, naj bodo to službena vozila, rent a car avtomobili ali pa rabljena vozila, ki jih na trg dajejo banke in predvsem lizinške hiše. A kot kaže, zaradi krize nihče ni obnavljal voznih parkov, tudi lizinškehiše in banke so očitno milostne do tistih, ki ne zmorejo plačevanja obrokov,« nam pove in nadaljuje: »In seveda, če ni prodaje novih vozil, prav tako ni menjave staro za novo. Primernih vozil preprosto ni. Rabljena vozila, ki so na voljo na mednarodnem trgu, pa se prodajajo po cenah, ki jih slovenski kupci niso pripravljeni plačati.« Raziskava spletnega portala Autoscout 24, ki združuje evropsko ponudbo rabljenih vozil, je pokazala, da so cene rabljenih vozil lani v povprečju zrasle za 6,4 odstotka. Na nekaterih trgih so se zvišale celo za deset odstotkov, naši trgovci, ki se tradicionalno najraje po vozila odpravljajo v Nemčijo, pa morajo tam za vozilo v povprečju plačati za 4,1 odstotka več.