Vlada Janeza Janše pri nabavah zaščitne opreme spet ponavlja napake iz časa epidemije. Ponovno jih je zaupala zavodu za blagovne rezerve, ki za te posle nima dovolj izkušenj ne ljudi. Kakovost opreme pa bo še vedno preverjalo podjetje Bureau Veritas, ki je v zadnjih mesecih skozi sito prepuščalo tudi neustrezne zaščitne maske brez certifikatov.
Vse to je razvidno iz novega razpisa za nabavo zaščitne opreme, s katerim država kupuje trimesečne strateške zaloge medicinsko-tehničnih sredstev, ki jih bodo bolnišnice, domovi za ostarele in druge ustanove potrebovali ob morebitnem drugem valu covida-19.
Kaj kupujemo za drugi val
Nakupovalni seznam
Država tokrat kupuje: 108.900 mask tipa FFP3, ki nudijo najvišjo mogočo zaščito in so namenjene uporabi v zdravstvu, 34.083 zaščitnih vizirjev, 263.265 zaščitnih plaščev, 950.000 predpasnikov z rokavi, 312.000 zaščitnih kap in 250.000 kosov zaščite za obutev.
Tomi Rumpf, začasni direktor zavoda in zaupnik ministra za gospodarstvo Zdravka Počivalška, je tako v teh dneh objavil javno naročilo za nakup večjih količin zaščitnih mask, rokavic, plaščev, kap in druge opreme v skupni vrednosti več milijonov evrov.
To je naredil po navodilu Janševe vlade, ki je sklep o nabavi zaloge za drugi val sprejela na seji 8. julija. Na isti seji, na kateri je domačo javnost razburjala z dodatno omejitvijo zbiranja na javnih krajih na največ deset ljudi.
Ministrstvu za zdravje, ki ga vodi Tomaž Gantar, in Upravi RS za zaščito in reševanje, ki je imela med epidemijo nalogo razdeljevanja zaščitne opreme javnim zavodom, je naložila, naj pripravita seznam potrebnih trimesečnih zalog zaščitne opreme.
Na tej podlagi zdaj zavod kupuje: 108.900 mask tipa FFP3, ki nudijo najvišjo mogočo zaščito in so namenjene uporabi v zdravstvu, 34.083 zaščitnih vizirjev, 263.265 zaščitnih plaščev, 950.000 predpasnikov z rokavi, 312.000 zaščitnih kap in 250.000 kosov zaščite za obutev.
»Podlaga za javno naročilo je seznam trimesečnih strateških zalog (...), ki so del stalnih zalog zavoda za blagovne rezerve,« so nam pojasnili na zavodu. Tokrat bodo imeli več časa za izvedbo naročila, saj se rok za oddajo ponudb izteče 21. avgusta, iz razpisne dokumentacije pa je razvidno, da bodo končno odločitev sprejele službe zavoda.
Po naših informacijah bo država za omenjeno zaščitno opremo glede na trenutne cene na trgu morala odšteti nekaj več kot tri milijone evrov. Dodatnih nekaj sto tisoč evrov bo morala plačati za obnovitev zalog v skladiščih, ki jih je sprostila še vlada Marjana Šarca, večinoma gre za zaščitne rokavice.
Kaj je šlo narobe
Vlada Janeza Janše se je tako kot marca odločila, da bo kupovanje zaščitne opreme zaupala zavodu, kjer že tedaj niso imeli izkušenj z nabavo tovrstnega blaga ali ustreznega kadra. Vse to je vodilo v zmedo in domnevne nepravilnosti, na kar so opozarjali tudi nekdanji visoki uslužbenci zavoda. Ne le Ivan Gale, ampak tudi prejšnji direktor Anton Zakrajšek.
»Zanimivo bi bilo vedeti, zakaj niso bili za to zadolženi na primer: ministrstvo za zdravje, ministrstvo za javno upravo, uprava za zaščito in reševanje ali pa morebiti bolnišnice same. Vsi našteti imajo posebne oddelke ali službe za nabavo takih sredstev,« je Zakrajšek izpostavil v javnem pismu po svoji odstavitvi.
Čeprav so pogodbe podpisovali na zavodu, se je odločitve sprejemalo drugje. Na medresorski skupini, ki jo je vodil Damijan Jaklin (NSi) in jo je vlada že razpustila, in v posebni projektni skupini pod vodstvom Mitje Terčeta, še enega zaupnika ministra Počivalška. Vse to je zameglilo odgovornost za napačne in škodljive odločitve. V posle so se vmešavali tudi vplivni posamezniki blizu koalicijskim strankam.
Rezultat so bili ventilatorji, neprimerni za zdravljenje bolnikov s covidom-19, zaščitne maske, ki bi jih lahko kupili brez posrednikov in po nekajkrat nižjih cenah, maske z neustreznimi certifikati, doma narejene maske, ki so jih zavodi vračali in so obtičale v skladiščih ...
Kdo bo preverjal (ne)ustreznost opreme
Zunanjih odločevalcev zdaj, vsaj uradno, ni več. Toda proces preverjanja ponudnikov in opreme bo očitno ostal enak kot do zdaj, ko se je izkazal za neprimernega.
Na zavodu so pojasnili, da bodo ustreznost zaščitne opreme preverjali v skladu z določili javnega naročila ter pogodbami in predpisi. V razpisni dokumentaciji sicer ni besede o preverjanju vzorcev ponujene opreme. Zgolj običajne zahteve pri javnih naročilih, da imajo ponudniki ustrezno boniteto in poravnane davčne obveznosti.
Kar pomeni, da bo nadzor nad dobavljenimi količinami in kakovostjo zaščitne opreme tako kot do zdaj izvajala zunanja kontrolna hiša Bureau Veritas, ki ima z zavodom sklenjeno večletno pogodbo in do zdaj ni imela veliko izkušenj z zaščitno opremo. Kot se je izkazalo, pa je potrjevala tudi neustrezno opremo.
To so za Necenzurirano.si potrdili na zavodu, kjer so naknadno začeli opravljati zunanja laboratorijska testiranja zaščitne opreme v skladiščih. »V enem primeru je bilo ugotovljeno, da maske tipa FFP2 enega dobavitelja niso ustrezale standardu EN 149. Tega dobavitelja je zavod pozval, naj jih odpelje iz skladišča,« so pojasnili.
Pri zdravstvenih delavcih ne sme biti dvoma
Na pojasnila, kateri dobavitelj je dobavil neustrezne maske in koliko jih je bilo, še čakamo. Prav tako na zavodu še niso odgovorili na vprašanje, ali in kako so preverili druge maske v skladiščih, za katere so potrebni certifikati oziroma morajo izpolnjevati visoke standarde pri zaščiti.
V vsakem primeru ne bi smelo biti dvomov o ustreznosti zaščitne opreme v državnih skladiščih. Še posebej pri osebni varovalni opremi, ki je namenjena za uporabo v bolnišnicah in zdravstvenih zavodih. Zdravniki, ki delajo z bolniki s covidom-19, morajo biti ustrezno zaščiteni, da se tudi sami ne okužijo in nato okužbo razširijo na druge.
Dvomi o ustreznosti zaščitnih mask in druge opreme so se pojavili že med epidemijo, ko so posamezne bolnišnice vračale neustrezne maske.
Kako bi morali kupovati maske
Ogledalo državi in zavodu za blagovne rezerve so pred kratkim nastavili na vrhovnem sodišču, kjer so se nabave zaščitne opreme lotili bistveno drugače.
V začetku junija, ko je zavod s preklicem epidemije izgubil pristojnosti za centralno nabavo, so objavili razpis za 250.000 obraznih mask. Prejeli so 22 ponudb, deset ponudnikov pa so pozvali, naj predložijo vzorce zaščitnih mask. A nato je strokovna komisija naročnika ugotovila, da je le ponudba podjetja Sanolabor dopustna in hkrati ekonomsko najugodnejša.
Pri petih ponudnikih so ugotovili, da maske »niso ustrezne, saj ne omogočajo ustrezne namestitve in uporabe. Maska se mora tesno prilegati obrazu, da zadrži pot kapljic, ki se sproščajo ob kašljanju, kihanju, tudi govorjenju. Vstavljena plastična nosna sponka tega ne zagotavlja (se ne prilega konturi nosu), zato maska posledično ne nudi primerne zaščite pred prenosom okužbe.«
Kot neustrezne so zavrnili tudi maske podjetja Acron, ki je največji dobavitelj zaščitnih mask za državo in ima z blagovnimi rezervami podpisano pogodbo, po kateri ji na tedenski ravni dobavlja večjo količino mask FFP2. Maske katerega proizvajalca jim je ponujal Acron, na vrhovnemu sodišču ne razkrivajo.
»Za preverjanje vzorcev smo se odločili na lastno iniciativo, z željo, da uporabnikom zagotovimo primerno zaščito pred prenosom okužbe. Za potrebe preverjanja vzorcev opreme ponudnikov nismo porabili nobenih sredstev,« so dodali na vrhovnem sodišču.