Avtobusna postaja v Ljubljani našemu glavnemu mestu zagotovo ni v ponos. Infrastrukturno zastarel objekt ne izpolnjuje niti osnovnih pogojev za opravljanje dejavnosti, a drugega pač nimamo. A nekaj je stavba, nekaj pa ljudje, ki v njej delajo. Pred dnevi smo na družbenem omrežju Facebook opazili zapis uporabnice, ki storitve na avtobusni postaji v Ljubljani opisuje takole:
»Na avtobusni postaji na mednarodnih informacijah dela gospa, ki na vprašanje o tem, kdaj pride avtobus iz Zagreba, ki zamuja, pravi: 'Odvisno od meje!' Gospe, ki jo sprašuje v angleščini, ne zna odgovoriti, poleg tega je še nesramna. Crnja bus, prevoznik, ob 19.50 sporoči: 'Čez pol ure.' Mož v mrazu čaka na postaji od 19.15, ko bi avtobus moral prispeti. Telefonska številka 1919 ne deluje, informatorka je izjemno neprijazna, prevoznik nam je dal neustrezno informacijo. Avtobus je prispel ob 21.10, torej dve uri kasneje.
V 80-ih si informacije dobil po telefonu, na informacijah so bili prijazni ... Avtobusna postaja v Ljubljani deluje slabše, kot je delovala v 80-ih, kar je sramota tako za postajo kot za Ljubljano kot mesto! Kje je online obveščanje o prihodih/odhodih? Kje je kultiviran sogovornik na informacijah? Zakaj telefonske informacije ne delujejo? So na AP Ljubljana že slišali za GPS? Mobilni telefoni za povezavo z vozniki delujejo? Žalostno je, da tujcem dajejo informacije potniki, ne pa osebje, ki je za to plačano.«
V zapisu netočnosti
Pod njenim zapisom se je zvrstilo še nekaj komentarjev, ki naj bi potrjevali slabe razmere na avtobusni postaji. Zadevo smo se odločili preveriti. Matija Jeras, predstavnik za stike z javnostmi v podjetju Avtobusna postaja, d. d., pravi, da je v zapisu nekaj netočnosti. Zatrjuje, da vsi zaposleni v njihovem podjetju govorijo angleško, nekateri celo nemško in italijansko, redno pa jih pošiljajo na jezikovna izobraževanja ter izobraževanja s področja komuniciranja s strankami in poslovnega bontona. Pove nam tudi, da je v zapisu napačno navedena telefonska številka njihovega klicnega centra, in glede na to, da mednarodnih informacij na avtobusni postaji sploh nimajo, meni, da je bila avtorica zapisa morda celo na železniški postaji. Pokaže nam tudi dva stara telefona v čakalnici, ki omogočata brezplačno povezavo z njihovim klicnim centrom, ki deluje vsak dan 9. do 20. ure.
Avtobusna postaja v Ljubljani iz leta v leto posluje bolje. V zadnjih petih letih so povečali tako skupni promet, dobiček, kapital kot sredstva.
Vrhunska storitev
Trdi, da ponujajo vrhunsko storitev, lani so tako prejeli le dve reklamaciji. Podjetje opaža izjemno rast števila potnikov, povečuje se tudi število prevoznikov, ki se ustavljajo v Ljubljani, in jih je že več kot sto, skratka, vse je odlično, sicer pa Jeras dopušča možnost, da ob takem navalu potnikov na preobremenjeno postajo kdaj pride tudi do kakšnega odmika.
Digitalna doba
Medtem ko smo na avtobusni postaji čakali na predstavnika podjetja, smo opazili marsikaj. Res je sicer, da imajo prometno pisarno, prek katere posredujejo informacije o prihodih avtobusov. V času našega obiska so bila vrata pisarne na široko odprta, zaposleni pa je na drugo stran čakalnice enemu od gostov lokala glasno sporočal, da zavrača povabilo na kavo, ker je ta dan spil že dve. Nad petimi blagajnami so sicer nameščeni LCD-zasloni, na katerih bi lahko potnike obveščali o zamudah avtobusov, a so žal izklopljeni. Imajo tudi avtomate za prodajo vozovnic, a trenutno ne sprejemajo plačil s karticami, zato samevajo. Digitalna doba naše avtobusne postaje še ni dosegla.
Nepredvidljive ceste
O morebitnih zamudah jih obveščajo vozniki avtobusov po telefonu – tisti, ki jih obveščajo. Matija Jeras nam pojasni, da je zaradi poostrenih mejnih kontrol zamud na mednarodnih linijah veliko. A da je cestni promet specifika in je zaradi spremenljivih razmer na cestah težko natančno napovedati prihod avtobusa. Dodaja pa, da imajo nekateri prevozniki zgledno zbrane podatke o svojih avtobusih na svojih spletnih straneh in bodo morda nekoč v prihodnosti tudi sami podatke objavljali na spletni strani.
Klicni center
Čeprav se zavedajo, da nimajo vseh potrebnih informacij, pa imajo klicni center, v katerem je zaposlenih pet ljudi in deluje, kot smo že zapisali, vse dni v tednu med 9. in 20. uro, klice pa zaračunavajo. Kot nam pojasni Jeras, so zaznali, da ljudje želijo informacije o prihodih in odhodih avtobusov, in so center odprli, čeprav so zasebno podjetje in jim tega ne bi bilo treba storiti. »Informacijski center kljub temu, da klice zaračunavamo, dela z izgubo, in ga financiramo sami,« nam pove in doda: »Pri tem nam ne pomagata ne država ne mesto.«
Avtobusna postaja naj bi se preselila na Vilharjevo cesto, a je vse odvisno od vlagateljev družbe Prime Capital in Slovenskih železnic.
Zasebno podjetje
Podatek, da je Avtobusna postaja, d. d., zasebno podjetje, marsikoga preseneti. A tako je že vrsto let. So edino podjetje v državi, ki opravlja dejavnost avtobusnih postaj. Tako konkurence nimajo. Lokalna skupnost, torej Mestna občina Ljubljana (MOL), na delovanje podjetja nima nikakršnega vpliva. Zakon o cestnem prometu sicer določa, da bi infrastrukturne objekte za opravljanje dejavnosti morala zagotoviti lokalna skupnost, a v Ljubljani ni tako. Infrastruktura je namreč v lasti Slovenskih železnic. In tudi če se bo Avtobusna postaja v naslednjih letih v skladu z načrti selila na Vilharjevo cesto, ne bo nič drugače. Ne MOL ne Avtobusna postaja nista partnerici v projektu izgradnje novega potniškega centra, kar pomeni, da lokalna skupnost tudi v prihodnje ne bo imela nobenega vpliva na to, kdo in kako bo ponujal storitve medkrajevnega prometa, v podjetju Avtobusna postaja pa menijo, da bodo to še naprej oni, saj drugega pač ni.