Znano je, da policisti v varovanih vozilih prevažajo šest najpomembnejših slovenskih politikov – predsednika države Boruta Pahorja, premierja Mira Cerarja, predsednika državnega zbora Milana Brgleza, zunanjega ministra Karla Erjavca, notranjo ministrico Vesno Györkös Žnidar in obrambno ministrico Andrejo Katič. Toda vladna uredba o uporabi službenih avtomobilov v organih državne uprave omogoča vsakemu ministru ali vladnemu funkcionarju ne le uporabo službenega vozila za zasebne zadeve, ampak da jih v službo in domov prevažajo vladni šoferji.
Limuzina pred domači prag
Vsako jutro se v Koper pred stanovanje, kjer domuje generalna sekretarka vlade Lilijana Kozlovič, pripelje posebna vladna limuzina. Iz nje izstopi vladni šofer, ji odpre vrata, in ko se gospa usede v avtomobil, se z njim odpeljeta v Ljubljano na sedež vlade. Iz službe jo šofer s službenim avtomobilom tudi vsak večer pripelje nazaj domov v Koper. Podobno vladni šoferji prevažajo še ministrico za izobraževanje Majo Makovec Brenčič, ministrico za zdravje Milojko Kolar Celarc ter ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravka Počivalška. Makovec Brenčičeva živi v Grosupljem, Kolar Celarčeva v Logatcu, Počivalšek pa v Olimju pri Podčetrtku. Občasno vozijo v službo in domov tudi ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča in kmetijskega ministra Dejana Židana. Prvi stanuje v Grosupljem, drugi pa v Murski Soboti, kar je res zelo daleč in bi bilo zelo naporno, če bi se v službo vsak dan vozil sam.
Nekateri se vozijo sami
»V skladu z Uredbo o varovanju določenih oseb, prostorov, objektov in okolišev objektov, ki jih varuje policija, sodijo med varovane osebe, ki jim pripada tudi ukrep prevoz varovane osebe, predsednik RS, predsednik Vlade RS, predsednik DZ RS, minister za zunanje zadeve RS, minister za notranje zadeve RS in minister za obrambo RS. Izvajanje navedenega ukrepa se izvaja ves čas mandata in zajema vse prevoze, tudi na delo in z dela. Za ostale varovane osebe po navedeni uredbi prevoze zagotavljajo Generalni sekretariat Vlade RS in posamezna ministrstva oziroma državni organi,« so nam odgovorili iz urada vlade za komuniciranje. Dodali so, da pravila uporabe službenih avtomobilov določa Uredba o uporabi službenih avtomobilov v organih državne uprave. Ta v 28. in 32. členu določa pravila uporabe službenih avtomobilov za predsednika vlade, ministre, generalnega sekretarja vlade, predstojnike vladnih služb, generalne direktorje v ministrstvih, generalne sekretarje v ministrstvih, predstojnike organov v sestavi ministrstev in vojaške atašeje. Skladno z omenjeno uredbo ta način prevoza uporabljajo prej omenjene ministrice, ministri in generalna sekretarka vlade. Minister za javno upravo Boris Koprivnikar, ministrica za razvoj in kohezivno politiko Alenka Smerkolj in šefinja protokola Ksenija Benedetti pa imajo službeni avtomobil v osebni uporabi in se v službo in iz nje vozijo sami. Preostali ministri, kot je sklepati iz odgovora vlade, se zmorejo voziti v službo s svojimi vozili. To so finančna ministrica Mateja Vraničar Erman, ministrica za delo Anja Kopač Mrak, pravosodni minister Goran Klemenčič, minister za kulturo Tone Peršak, ministrica za okolje in prostor Irena Majcen in minister za zamejce Gorazd Žmauc.
3 dni po prenehanju funkcije morajo funkcionarji vrniti službena vozila.
Bolj pomemben, več konjev
Uredbo o uporabi službenih avtomobilov v organih državne uprave je leta 1999 podpisal Marjan Podobnik, takratni podpredsednik vlade Janeza Drnovška. Čeprav sta jo pozneje spreminjali še vladi Toneta Ropa in Janeza Janše, je v osnovi ostala enaka. Kot piše v 28. členu, je upravičenec do uporabe službenih avtomobilov v službene in zasebne namene (pravica do stalne osebne uporabe službenega avtomobila) oseba, ki je v delovnem razmerju pri upravnem organu, ki upravlja s službenim avtomobilom, in je funkcionar v skladu s predpisi, ki urejajo funkcionarje v državnih organih. Funkcionarji, ki imajo pravico do stalne osebne uporabe službenega avtomobila, so predsednik vlade, ministri, generalni sekretarji vlade in državni sekretarji. Seveda, višji ko je po položaju, več konjev mu pripada. Predsednik vlade ima pravico do uporabe službenega avtomobila s prostornino motorja nad 2500 kubikov (pred dvema letoma je bil audi 8 prekratek zanj, zato so mu morali kupiti BMW 7, pred kratkim je spet dobil novega), ministri in generalni sekretar do 2500 kubikov, državni sekretarji pa do 2000 ccm. Poleg njih lahko pravico do stalne osebne uporabe službenega vozila (do 2000 kubikov) pridobijo tudi najvišji vladni uradniki, kot so predstojniki vladnih služb, namestniki generalnega sekretarja, generalni direktorji v ministrstvih, generalni sekretarji v ministrstvih, predstojniki organov v sestavi ministrstev in vojaški atašeji. Če so vozila starejša od pet let, omejitev v kubikih ne velja, vendar mora pred tem posebna tričlanska komisija oceniti, da jih je gospodarno obdržati v državni lasti. Pravico do stalne osebne uporabe službenega avtomobila s prostornino do 1600 kubikov pa lahko pridobijo tudi pripadniki policije, vojaške osebe v Slovenski vojski na položaju poveljnikov brigad, njim enakih ali višjih položajih ter uradniki ministrstva za obrambo in Sove v nazivu II. stopnje, če opravljajo operativne naloge varnosti, obrambe, obveščevalno-varnostne dejavnosti ter zaščite in reševanja.
Minister za javno upravo Boris Koprivnikar, ministrica za razvoj in kohezivno politiko Alenka Smerkolj in šefinja protokola Ksenija Benedetti imajo službeni avtomobil v osebni uporabi.
Brez šoferja ne gre
Funkcionarji pridobijo pravico do osebne uporabe službenega avtomobila z dnem imenovanja, vrniti pa ga morajo najpozneje v treh dneh po prenehanju opravljanja funkcije ali položaja. Medtem ko se uporaba službenega vozila za funkcionarja, ki ga varuje policija, torej uvodoma omenjene tri predsednike in tri ministre, ne šteje kot boniteta, to ne velja vse za preostale funkcionarje in uradnike. Skladno z 32. členom omenjene uredbe lahko funkcionarji uporabljajo službeni avtomobil s šoferjem le, če je sistematizirano in zasedeno delovno mesto šoferja. Zaradi zagotovitve gospodarnega razpolaganja s proračunskimi sredstvi pa lahko šofer, ki je v delovnem razmerju v enem upravnem organu, opravlja prevoze funkcionarjev, ki so v delovnem razmerju v drugem državnem organu, ali upravni organ zagotovi opravljanje prevozov s sklenitvijo pogodbe o delu s šoferjem.