Premier Miro Cerar je na sredini novinarski konferenci dejal, da so drugi tir poslanci koalicijskih strank podprli z absolutno večino 49 glasov.
Meni, da je to najbolj transparenten projekt v Sloveniji do zdaj, in na vprašanje, kdo bo nosil pravno odgovornost, je dejal, da vsak odgovarja v skladu s svojimi pristojnostmi. Pravi, da sta vlada in državni zbor soodgovorna za ta projekt. »V največji meri je politično in operativno odgovoren minister Peter Gašperšič,« je dodal Cerar.
Tega si ne bi smel privoščiti
Predlogi civilne iniciative
Vladi je neuspešno predlagala spremembe, ki bi projekt pocenile: izločitev Madžarske in njena nadomestitev z infrastrukturnimi obveznicami, priključitev 2TDK Darsu ali Slovenskim železnicam, povečanje demokratičnega nadzora s strani KPK in Transperency international.
Ta izjava je razburila koalicijske partnerje iz Desusa, ki so včeraj iz poslanske skupine sporočili, da so bili zelo neprijetno presenečeni nad to izjavo, in Cerarja obtožili prelaganja odgovornosti na poslance: »Že ob predlogu zakona smo ves čas opozarjali pristojno ministrstvo, da mora le ta vsebovati vse potrebne varovalke, ki bodo omogočale transparentno in tehnično smotrno izvedbo projekta.« V ostrem tonu so tudi sporočili, da si takšnega odnosa do zakonodajne veje resen predsednik vlade ne bi smel privoščiti, in opozorili, da bodo tokrat spodrsljaj razumeli kot lapsus. »V prihodnje bomo dobro premislili, ko nam bo taisti predsednik vlade v proceduro poslal še kakšnega od hitro pripravljenih oziroma neusklajenih zakonov,« so dodali. Opozorili so tudi na to, da jim ni bila všeč samo šestdnevna razprava, saj je običajen rok za tovrstne razprave od 30 do 45 dni.
(Ne)transparenten projekt
Glede na to, da gre po Tešu 6 za največji vladni projekt pri nas, je vsekakor presenetljivo, da premier Cerar govori o najbolj transparentnem projektu do zdaj. Odpirajo se namreč številna vprašanja. Skrb vzbuja že dejstvo, da so brez razprave zaobšli zakonski predlog civilne iniciative, ki bi projekt gradila veliko ceneje. Da je bilo premalo aktivnosti glede pogovorov s civilno iniciativo, je že pred časom priznal tudi vodja poslancev SD Matjaž Han in dodal: »Še danes ne vemo, koliko bo projekt stal, kakšen bo dogovor z Madžari, in kot zadnje še, kaj pomeni izgradnja še enega tira.« Cerar je v sredo zatrdil, da bo cena manjša od milijarde. Na spletnih straneh projekta pa je še vedno navedena cena v višini skoraj 1,3 milijarde evrov.
Ignoriranje argumentov
Samo 6 dni je trajala razprava o zakonu, ki je za premierja najbolj transparenten do zdaj. Običajno razprave trajajo od 30 do 45 dni.
Do projekta je bil na svojem blogu zelo kritičen tudi Jože P. Damijan iz iniciative, ki želi graditi cenejši drugi tir z več demokratičnega nadzora. »Toliko nesposobnosti in slabega menedžmenta težko najdete v praksi, še učbeniki menedžmenta ne najdejo podobnega 'case studyja' slabe prakse vodenja projektov,« je zapisal. »Najhuje pri vsem tem pa je, da smo vladi zadnja tri leta vse to sproti govorili – javno in na osebnih srečanjih. Torej ni šlo zgolj za neznanje, ampak za načrtno ignoriranje strokovnih argumentov in dobrohotnih nasvetov,« je še obtožil Cerarja in vladne predstavnike.
Referendum kot (ne)zaupnica vladi
Distanciranje stranke SD in Desusovo reakcijo lahko razumemo tudi kot distanciranje od projekta, ki dviga vse več prahu. Pri čemer drži Cerarjevo opozorilo, da so za projekt glasovali tudi poslanci iz vrst obeh strank, zato vse odgovornosti za projekt ne bodo mogli pripisati zgolj stranki SMC, saj bi lahko stranki več naredili že prej.
Vse bolj verjeten referendum bi tako lahko še bolj načel odnose v koaliciji in v primeru padca zakona o drugem tiru na referendumu verjetno odprl tudi možnost predčasnih volitev, ki bi dale veter v jadra Janševi SDS. Kako to, da strategi v vladnih političnih strankah te nevarnosti niso predvideli že prej?