Kultura

Liffe uvedla francoska klasika na velikem platnu in starem filmskem traku

STA/J.P.
12. 11. 2014, 21.42
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.55
Deli članek:

V Cankarjevem domu se je začel 25. mednarodni filmski festival - Liffe. Kot je v uvodnem govoru dejal programski vodja festivala Simon Popek, je vsaka beseda o manifestaciji, ki četrt stoletja privablja množice, odveč. Festival je odprla klasika Playtime Jacquesa Tatija, ki terja ogled na platnu; priskrbeli so star, 35-milimetrski filmski trak.

Tako uvodna francoska komedija kot celotna retrospektiva, ki so jo naslovili Veliko platno, terja ogled v kinodvorani. Popek je izrazil veselje, da so dobili film iz Francije na "arhaičnem mediju" in ne v digitalni obliki. Opozorili so ga, da je film spraskan, a ravno to je njegova odlika, saj gledalci že dolgo niso več vajeni, da v filmu kaj hrešči, je pojasnil.

Že v uvodniku kataloga je Popek zapisal: "Zavrtite si Playtime po televiziji ali na računalniškem zaslonu in skoraj zagotovo se boste razočarani spraševali, od kod filmu položaj nesporne klasike francoske in svetovne komedije; oglejte si ga v kinu ter prepoznajte vse male nianse in subtilne detajle, ki konstituirajo bistvo tatijevske minimalistične in neskončno očarljive komike."

V umetniškem programu je nastopil igralec Bojan Emeršič, ki je občinstvo spravljal v smeh, nekatere pa tudi v zadrego. Tako se je obregnil ob nekdanjega direktorja Cankarjevega doma Mitjo Rotovnika, ki ga je vprašal, "kako se počuti, ko se ljudje naenkrat nehajo pretvarjati". Zanimalo ga je tudi, če si je priskrbel vstopnico za upokojence.

Emeršič je sicer izvedel krajši stand up nastop na temo nočne more. Tako ga je, kot je potožil, poimenovala prodajalka - na odru se je prikazal z dvema velikima nakupovalnima vrečkama. A zanj ni večje nočne more, pravi, kot kampiranje oziroma šotorenje v kampu pred straniščem, kar je nazorno demonstriral.

V drugem delu se je Emeršič prikazal na platnu v oddaji Liffe išče šefa (chefa). Gledalce je potolažil, da ta nima ničesar opraviti s kadrovskimi čistkami, ki bi se jih lotila nova direktorica Cankarjevega doma Uršula Cetinski, ter da Popek "še ni šel v cvet". Z vodjo kuhinje Grand hotela Union Janezom Dolšakom sta spekla torto, pri čemer je recept zanjo primerjal s festivalom in filmom. Tako torta kot film morata biti privlačna, zahtevata določen postopek in vsebujeta skrivnost ustvarjalca, je med drugim pojasnil.

Liffe bo v 12 dneh predstavil presežke aktualne in klasične kinematografije. Za festivalske nagrade vodomec se bodo ponovno potegovali filmi v sekciji Perspektive. V tej so med drugim filmi Čarovnik iz Oza, Lawrence Arabski, Francoska zveza in Satantango madžarskega filmskega velikana Bele Tarra, ki bo tudi gost festivala.

Obiskovalci festivala bodo lahko izbirali filme še v ustaljenih sekcijah Predpremiere, Kralji in kraljice, Panorama svetovnega filma, Ekstravaganca, Kinobalon, Evropa na kratko in Posvečeno, ki tokrat v ospredje postavlja enfant terribla švedske kinematografije Rubna Östlunda in ruskega ikonoklasta Alekseja Germana.

Med najbolj znanimi filmi letošnjega festivala so G. Turner Mikea Leigha, Leviatan Andreja Zvjaginceva, Pasolini Abela Ferrare, Višja sila Rubna Östlunda, Poti k zvezdam Davida Cronenberga, Golob je sedel na veji in razmišljal o življenju Roya Anderssona in Otok ljubezni Jasmile Žbanić.