Hudodelska združba

FOTO: Kot po tekočem traku kradli vozila. Ste tudi vi med žrtvami?

J.P.
13. 10. 2016, 10.50
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.00
Deli članek:

Podjetna trojica povzročila za preko 200.000 evrov materialne škode. Kriminalisti so zdaj zaključili obsežne preiskave.

PU Ljubljana
45-letnik je dele shranjeval na različnih lokacijah, nato pa jih prodajal preko podjetja, katerega glavna dejavnost je prodaja avtomobilskih delov.

PU Ljubljana

PU Ljubljana

PU Ljubljana

PU Ljubljana

PU Ljubljana

Kot so kriminalisti ugotovili v preiskavi, so tri osebe delovale v hudodelski združbi, ki je izvrševala tatvine osebnih avtomobilov in preprodajala avtomobilske dele. 

Prodajal preko podjetja

Združbo je vodil 45-letni moški iz okolice Ljubljane, njegova pribočnika (stara 26 in 55 let) pa sta po njegovih navodil z uporabo specialnih naprav kradla vozila in opravljala transporte ukradenih avtomobilskih delov. Tatvin niso izvrševali le na območju Ljubljane, temveč tudi v njeni širši okolici. 45-letnik je dele shranjeval na različnih lokacijah, nato pa jih prodajal preko podjetja, katerega glavna dejavnost je prodaja avtomobilskih delov in v katerem je bil zaposlen. 

Zavedali so se, kaj počnejo

Kriminalisti so ob zaključku akcije v preteklem tednu opravili skupno 13 hišnih preiskav na desetih lokacijah v okolici Ljubljane. Našli in zasegli so preko 240 delov vozil, tudi cela vozila, dokumente odtujenih vozil itd. Za določene dele vozila je že bilo ugotovljeno in potrjeno, da izvirajo iz kaznivih dejanj, za določene pristojni izvor še ugotavljajo. Za do sedaj identificirane dele vozil so ugotovili, da pripadajo vozilom, ki so bila odtujena v večini večjih slovenskih mest. Vozila, ki so bila odtujena in deli vozil, so iz višjega srednjega in srednjega cenovna razreda, predvsem Renault (Clio, Megane), Volkswagen (Golf), Audi in Škoda (Octavia). Nekateri deli vozil so imeli bodisi delno bodisi v celoti odstranjene identifikacijske označbe, kar pomeni, da so se zavedali, kaj počnejo.

Tretji osumljenec umrl

Kriminalisti ocenjujejo, da so osumljenci povzročili za preko 200.000 evrov materialne škode. Njihov zaslužek še preiskujejo. Osumljenci so bili že večkrat obravnavani in pravnomočno obsojeni. Dva osumljenca (44- in 55-letni moški) sta bila s kazensko ovadbo zaradi utemeljenega suma storitve 34 kaznivih dejanj Prikrivanja in petih kaznivih dejanj Velike tatvine privedena na zaslišanje k preiskovalnemu sodniku, ki je zoper oba odredil pripor. Tretji osumljenec je umrl pred zaključno akcijo.

Najbolj iskane znamke

Na območju Policijske uprave Ljubljana so za »tatove« najbolj zanimiva vozila znamk Renault in Volkswagen, nato sledijo BMW, Audi, Opel in Škoda. Število tatvin osebnih avtomobilov v Policijski upravi Ljubljana je že nekaj let v upadu, in sicer je bilo v prvih 9 mesecih leta 2014 odtujenih 365 vozil, 2015 263 vozil in leta 2016 257 vozil. V primerjavi z letom 2014 je torej beležiti upad za skoraj 30 odstotkov. Sicer pa Policijska uprava Ljubljana obravnava več kot 60 odstotkov vseh tatvin osebnih avtomobilov v Republiki Sloveniji.

Na območju Policijske uprave Ljubljana je najbolj izpostavljeno mesto Ljubljana z naselji Moste, Šiška, Vič, Bežigrad in Center. Kritični deli so neurejena parkirišča ali večja zunanja parkirišča v urbanih, spalnih naseljih, zato svetujemo, da se vozila parkira na urejenih, osvetljenih parkiriščih, po možnosti na tistih mestih, kjer je videonadzor.

V Sloveniji letno ukradejo in odvzamejo približno od 900 do 1300 motornih vozil

Statistični podatki kažejo, da je bilo v letu 2015 odtujenih 915 motornih vozil (podatek zajema vse kategorije motornih vozil), od tega je bilo 545 osebnih avtomobilov, 170 koles z motorjem in 88 motornih koles ter 59 tovornih vozil, preostalo predstavljajo motorna vozila drugih vrst. V primerjavi z letom 2014 to pomeni 22,13-odstotni upad vseh odtujenih motornih vozil oziroma 29,22-odstotno zmanjšanje števila odtujenih osebnih avtomobilov.

V letu 2016 (do oktobra 2016) policisti beležijo 11,2-odstotni porast števila odtujenih motornih vozil oziroma 10,5-odstotni porast odtujenih osebnih avtomobilov. Primerjava je narejena za enako časovno obdobje leta 2015.

Za zaščito vozila lahko lastniki sami največ storijo. Poleg uporabe ustreznih parkirišč je potrebno v prvi vrsti poskrbeti za zaščito vozila. Policisti svetujejo, da ima vozilo poleg že vgrajenih serijskih varnostnih sistemov še dodatne varnostne zaščite – bodisi elektronske bodisi mehanske ali pa kar oboje. Dodatni »neserijski« varnostni, alarmni sistemi, mehanske zaščite volana, sklopke, prestavne ročice itd. je tista zaščita, ki bo storilcu otežila ali pa celo onemogočila izvršitev tatvine.

Tatvine vozil so pogostejše v tistih predelih večjih mest, kjer je gostota prebivalstva in s tem tudi gostota parkiranih vozil večja. Največ vozil je ukradenih v Ljubljani, kot največjemu mestu, sledijo pa Maribor, Celje, Koper in druga manjša slovenska mesta. Na območju Policijske uprave Ljubljana je bilo v letu 2015 odtujenih 60,43 odstotkov od vseh odtujenih motornih vozil oziroma 64,40 odstotkov od vseh odtujenih osebnih avtomobilov v Sloveniji. V prvih 10 mesecih letošnjega leta je trend podoben.

Najpogosteje odtujeni osebni avtomobili v letu 2015 so bili znamke Volkswagen (151) in Renault (138), katerih je tudi največ na slovenskih cestah. Sledijo pa vozila znamke BMW (65), Audi (45), Škoda (22), Fiat (16) in druge.

Kljub zgoraj navedenim statističnim podatkom pa problematika tatvin motornih vozil v Sloveniji ni tako izrazita oziroma zaskrbljujoča kot v zahodno evropskih državah, kjer npr. v Italiji ali Franciji letno ukradejo približno 200.000 osebnih avtomobilov. Če število ukradenih vozil glede na število prebivalcev primerjamo z drugimi državami EU, je Slovenija vsako leto na repu te razpredelnice.

Večji del ukradenih vozil, med katerimi so vozila srednjega cenovnega razreda in del vozil višjega cenovnega razreda, ostane v Sloveniji. Večina se jih v tako imenovanih "črnih" delavnicah razstavi, deli pa se uporabijo za popravilo poškodovanih vozil. Manjši del ukradenih vozil je po tatvini prepeljanih v tujino, pa še pri teh ugotavljamo, da se jih večina razstavi v rezervne dele.