Intervjuji

Dirigent je želel postati že pri štirih letih

Teja Pelko
26. 8. 2024, 08.00
Deli članek:

S Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija bo na prvem koncertu izvedel Brahmsovo 2. simfonijo, ki so jo igrali na njegovem prvem koncertu, ki ga je obiskal.

Tat Keng Tey
Leta 2021 je Lio Kuokman dobil hongkonško nagrado 10 izjemnih mladih ljudi.

Simfonični orkester RTV Slovenija bo na odru Gallusove dvorane Cankarjevega doma tudi v sezoni 2024/25 pripravil osem koncertnih večerov. Mesto šefa dirigenta pa z njo prevzema Lio Kuokman. Rojen je bil v Macau in je najprej študiral klavir, ima pa tudi diplomo iz čembala. Izobraževal se je na The Hong Kong Academy for Performing Arts, The Juilliard School, the Curtis Institute of Music in New England Conservatory, v svoji karieri pa je sodeloval z avstrijskim, francoskim, tajskim, hrvaškim, srbskim, korejskim, tajvanskim, japonskim, ameriškim, ruskim, latvijskim in drugimi orkestri. Kaj pripravlja s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija, kaj je bilo odločilno, da se je podal na dirigentsko pot, in kakšna se mu zdi Ljubljana, izveste v nadaljevanju.

Pred kratkim ste bili imenovani za šefa dirigenta Simfoničnega orkestra RTV Slovenija. Ste se že srečali s člani? Kaj menite o orkestru?
Da, z glasbeniki sem se že srečal. Že prvič, decembra 2022, je bilo z njimi zelo prijetno igrati Gershwinovo Rapsodijo v modrem. In nato dirigirati Coplandovo Simfonijo št. 3. Tudi letos, ko sem se vrnil, sem občutil enako, posebno povezanost z orkestrom, od prvega takta dalje.

Kaj ste pripravili za sezono 2024/25 in zakaj ste izbrali prav ta program (skladatelje in soliste)?
Zelo se veselim, da bom z občinstvom delil res čudovita dela. Simfonije, kot so Brahmsova 2., Mendelssohnova 5., Saint-Saënsova 3. in Sibeliusova 2. Zelo se veselim tudi sodelovanja s fantastičnimi solisti: violončelistom Danjulom Ishizakom, pianistom Dejanom Lazićem, violinistom Luko Faulisijem in s še enim izjemnim pianistom Yeolom Eumom Sonom.

Česa pa se na splošno najbolj veselite pri svojem delu v Sloveniji?
Da bomo z orkestrom ustvarjali glasbo, se srečali s poslušalci in z njimi delili našo strast.

Ste si uspeli našo državo med svojima obiskoma že kaj ogledati? Kakšni so vaši prvi vtisi?
V Ljubljani sem bil pred dvema letoma, tik pred božičem. Bilo je zelo lepo. Res zelo lepo mesto z veliko kulture.

Tat Keng Tey
Za prispevek k razvoju umetnosti in kulture je Kuokman prejel zahvalno listino in medaljo za kulturne zasluge tako od vlade Hongkonga kot od Macaa.

Zaradi svojega dela veliko potujete. Kaj vam je pri tem najbolj všeč?
Rad spoznavam različne kulture, vidim nove kraje in srečujem umetnike, s katerimi nato komuniciram preko glasbe.

Še vedno igrate klavir in čembalo?
Rad igram klavir z orkestri, s katerimi rad sodelujem, na primer s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija. Vendar tega ne počnem prav pogosto.

Katere so vaše najljubše skladbe?
Moje najljubše skladbe so vedno tiste, ki sem jih igral teden dni prej, ker sem z njimi preživel poseben čas.

Kako je sploh prišlo do tega, da ste se začeli učiti klavir?
Rodil sem se v Macau, ko je bil ta še kolonija. Lokalna skupnost je enkrat na mesec organizirala koncerte. Ko sem bil star štiri leta, me je mama peljala na koncert. Dirigent in njegove geste so me popolnoma očarale, čeprav nisem vedel, kaj počne in zakaj. Mami sem rekel, da bi rad bil tisti s palčko. Mama me je odpeljala v trgovino s klavirji v bližini našega doma in kmalu zatem sem začel obiskovati ure klavirja. Mimogrede, na omenjenem koncertu, mojem prvem koncertu, so igrali Brahmsovo 2. simfonijo in to bo prva simfonija, ki jo bom izvedel s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija kot šef dirigent.

Tat Keng Tey
Ob študiju na glasbeni akademiji v Hongkongu se je pripravljal na izpite na Hong Kong Certificate of Education Examination (HKCEE), takrat je imel striktno dnevno rutino vaj: zjutraj predavanja na Akademiji, popoldne učenje za sprejemne izpite na HKCEE in nato nazaj na Akademijo na vaje, ki so včasih trajale tudi do treh zjutraj.

Ste odraščali v glasbeni družini?
Moja mama obožuje glasbo, a ker je živela na Kitajskem, ni smela hoditi k pouku ali študirati glasbe. Ko smo se preselili v Macao, pa smo veliko poslušali glasbo, zlasti Čajkovskega in Beethovna.

Leta 2014 ste postali prvi Azijec, ki je pri filadelfijskemu orkestru opravljal delo pomočnika dirigenta Yannicka Nézet-Séguina. Kako ste se ob tem počutili?
Bil sem zelo počaščen, da me je najel orkester s tako veliko tradicijo.

Kaj vam je pri dirigiranju tako zelo všeč?
Skupaj z drugimi oživljati glasbo na odru.

Kaj pa radi počnete v prostem času?
Kuham. Obožujem hrano. Vse, kar lahko najdem na kmečki tržnici.

Ali je tudi ob kuhanju prisotna glasba? Kakšno najraje poslušate v prostem času?
Vse, kar lahko najdem na Spotifyju. Všeč so mi vse vrste glasbe.