Film

Ognjeni upor

26. 11. 2013, 11.00
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.58
Deli članek:

Nadaljevanje utopične fantazijske filmske sage Igre lakote: kruto maščevanje po nadvse uspešnem prvem spektaklu promovirajo z vsem ustreznim pompom

PRESEŽEK ZA NAJSTNIKE
Hollywoodski producenti prežijo na knjižne trilogije, saj izkušnje pravijo, da ob vsaj solidni filmski ekranizaciji prinašajo veliko denarja. Če odmislimo fantazijske spektakle, kot sta saga Vojna zvezd ali Gospodar prstanov, je zadnja leta dobičkonosno snemati predvsem o najstnikih in za najstnike, kakor smo se naučili iz vseprisotne vampirske sage Somrak. Trilogija Igre lakote avtorice Suzanne Collins, ki se je pred obširnim literarnim zalogajem urila kot scenaristka otroških televizijskih oddaj, sicer resda cilja na mladoletne, a k sreči vsebinsko precej nadgradi nakladanje o nekoristnih tegobah najstnice, ki se ne more odločiti, ali ima raje vampirja ali volkodlaka. Fantazijski svet ostaja, a utopična totalitarna država, ki izbrane otroke in najstnike z zatiranih obrobnih območij vsako leto pošlje tekmovat v smrtonosni, gladiatorski televizijski resničnostni šov preživetja, kljub vsemu zveni kot zgodba, ki presega okvirje lahkotne otroške in najstniške zabave. Če nič drugega, med bralci in gledalci vzbuja potencialni razmislek o ne dosti manj perverznih plateh sodobne zahodne družbe, človekovi volji do preživetja in moralni odgovornosti posameznikov.

POGUMNA JENNIFER
Prva knjiga je izšla leta 2008 in na seznamu najbolje prodajanih v ZDA ostala vse leto. Sledili sta nadaljevanji Kruto maščevanje (Catching Fire) in Upor (Mockingjay), ne dolgo za tem pa so pravice odkupili hollywoodski filmarji. Za osrednjo protagonistko, neustrašno šestnajstletno lovko Katniss, ki se v krvavo TV-tekmo za preživetje poda prostovoljno in zasede mesto mlajše sestre, so izbrali mlado Jennifer Lawrence, ki se je v tistem času z oskarjevsko nominacijo za igro v filmu Na sledi očetu (Winter's Bone) uveljavljala kot najobetavnejša mlada zvezda. Morda je ustvarjalce že tam spomnila na knjižno junakinjo, ki mora, prav tako kot njena Ree v Na sledi očetu, v depresivnem gozdnem okolišu neustrašno prevzeti vlogo družinske hrbtenice.

LJUBEZEN ZARES REŠI VSE
V prvem delu sage sta Katniss in njen sokrajan Peeta postala izbranca iz njunega osiromašenega okrožja za preživetveno igro, ki naj bi vsako leto služila kot opomin na davni ljudski upor proti oblasti. Nista v najboljših odnosih, a morata zavoljo všečnosti resničnostni publiki Iger lakote igrati usodna zaljubljenca, kar ju nazadnje reši: ljudje cenijo dobro romanco, zato oblast dovoli, da v tehnološko napredni ''bigbrotherski'' gozdni areni preživita oba.

Ker ne gre za eno izmed kabelskih serij, ki so prežete s kompleksnimi, etično vprašljivimi antijunaki, glavnima likoma scenarij precej prizanaša s težkimi moralnimi odločitvami. Zasnove iger so takšne, da naj bi preživel le eden izmed dvanajstih tekmovalcev, a Katniss kljub vsemu sklene materinsko zavezništvo z dvanajstletno deklico, ki v krvavi najstniški tekmi sama nima dobrih možnosti za preživetje. Gledalec se ob tem sicer vpraša, kaj bi se zgodilo, če bi na koncu z deklico ostali sami, a k sreči je splet okoliščin takšen, da se mora Katniss spopasti zgolj z antipatičnimi sotekmovalci, ki "zlobno" obračunajo z nedolžnimi otroki.

VARNA NALOŽBA
Film je po svetu v blagajno prinesel več kot šesto milijonov dolarjev, v tem času pa je velika zvezda postala tudi Jennifer Lawrence. Ne le zato, ker so jo za igro v filmu Za dežjem posije sonce (Silver Linings Playbook) nagradili z oskarjem, tudi zaradi njene simpatično in duhovito nerodne zvezdniške persone.

V snemanje te dni premierno predstavljenega nadaljevanja sage, kjer se morata Katniss in Peeta (Josh Hutcherson) spopasti v še bolj krvoločni, "all star" tekmi vseh prejšnjih zmagovalcev perverznega resničnostnega šova, so si dovolili vložiti malce več. Prvotnega režiserja Garryja Rossa so zamenjali s Francisom Lawrenceom (z igralko ni v sorodstvenih vezeh), ki se je prej podpisal pod spektakel Jaz, legenda in vizualno osupljivo romantični film Voda za slone, snemalni proračun pa so ob tem povečali za skoraj osemdeset milijonov dolarjev. Saga si je v tem času priborila tudi s Somrakom primerljivo zvesto občinstvo in v prvih dneh uradnega predvajanja v kinematografih bo ogled brez dvoma presegel pričakovane in za pozitivno ničlo potrebne številke.