V nasprotju z odraslimi, ki se odločijo za vadbo aikida zaradi lastnega miru, sprostitve ali samoobrambe, so pri otrocih razlogi lahko malce drugačni. In kako otrokom koristijo treningi aikida in kakšne prednosti jim prinese v življenje in pri raznih šolskih opravilih? Jasmin Biščevič, 4. dan aikikai, podaja svoje znanje aikida tako odraslim kot otrokom. V skupnem okolju pa razvijajo vrline te veščine aktivno naprej.
Kaj je aikido in v čem se razlikuje od drugih borilnih veščin?
Aikido je sodobna borilna veščina, ki izvira iz Japonske. Posameznika uči življenja z umirjenim umom, ki temelji na načelih harmonije in nenasilja. Aikido kot borilna veščina ne vsebuje elementov napada. V svojem bistvu poudarja ohranjanje lastnega dostojanstva v boju in učinkovito obrambo. Od drugih borilnih veščin se razlikuje po tem, da ne vsebuje tekmovanj. Smisel aikida je iskanje popolnosti v tehnikah in premagovanje lastnih nesoglasij.
Kako dolgo že delate z otroki in kakšne so vaše izkušnje pri samem delu z njimi?
Z aikidom se ukvarjam slabi dve desetletji. Zadnjih pet let veliko energije in časa posvečam tudi poučevanju otrok. Z otroki imam veliko praktičnih izkušenj, ki so večinoma dobre in plemenite. Vsak trening z njimi je poglavje zase. Otroci so zelo dojemljivi za treninge in pridobivanje novih izkušenj. Vsak trening je tudi prilagojen dnevnemu razpoloženju otrok, saj imajo otroci, tako kot odrasli, dobre in slabe dneve.
Treningi so tudi priložnost za druženje, otroci se srečujejo, delijo skupni čas, vadijo in pridobivajo nove prijatelje. Pri katerih letih je primerno začeti vsditi aikido in ali je veščina primerna tako za dečke kot tudi za deklice?
Najmlajši člani na treningih štejejo slaba tri leta, najstarejši trinajst let. Seveda je aikido primeren tako za dečke kot za deklice. Pri samem treningu ne gre za premagovanje nasprotnika, ampak za usklajeno sodelovanje med obema.
Kako in koliko časa poteka vadba?
Vadba poteka eno šolsko uro. Pred začetkom vadbe vsi sedemo v položaj seizo, japonski način sedenja na petah. Pri tem položaju se otroci umirijo. Sledi priklon v znak spoštovanja drug drugemu, pozneje se začne vadba z vajami ogrevanja. Tisto, kar se vedno upošteva pri dnevnem treningu otrok, je, da je ta vedno prilagojen njihovemu dnevnemu razpoloženju. Pri mlajših otrocih od tretjega do šestega leta je pri sami vadbi veliko poudarka na delu koordinacije telesnih gibov, gibalnih zmožnostih ter razumevanja prostora in sodelovanja v njem. Pri starejši skupini od sedem do dvanajst let pa že delujemo in je poudarek na tehnikah. Pri tej starostni skupini ni več toliko potrebna razlaga koordinacijskih gibov, kot so leva, desna stran telesa. Na splošno je pri vadbah za otroke velik poudarek na samem gibanju.
Aikido uči, da če želimo ustvariti nekaj vrednega, je treba delovati v okolici po načelu harmonije. Če se stvari lotimo mirno in z dobro voljo, je cilj dosegljiv, ne glede na položaj pred nami.
Aikido daje otrokom pozitiven pogled na svet. Skozi treninge pridobivajo pozitiven pogled. Pogled, kako svoja dejanja in energijo konstruktivno uporabiti in plemenititi kot dobrodejna in pozitivna dejanja. Na treningih pridobivajo vrline, da če želijo ustvariti nekaj dobrega, naj bo to storjeno v harmoniji z okoljem. Dobro je tudi, da se zavedajo, da če v življenjskih okoliščinah povzročijo težave, se bodo lahko tudi sami znašli v njih. Pomembno in plemenito pa je, da v življenju ustvarjamo prijateljske odnose.
Vrlini, ki se ju otroci lahko naučijo pri aikidu, sta samozaupanje in samospoštovanje. Da stopijo na pot odkrivanja samega sebe in svojih potencialov v sklopu harmoničnih odnosov.
Pri aikidu se otroci učijo prijateljskega sodelovanja. Kako rešiti nesoglasje v pozitivno smer in tako pridobiti nove prijatelje, in ne težav ali nesoglasij. Otroci se pri aikidu učijo samoobrambe, vendar je pri tem najpomembnejše, da se naučijo samozaupanja, samospoštovanja in da stopijo na pot odkrivanja samega sebe in svojih potencialov. Naučijo se umirjanja, poveča se jim tudi sama zbranost.
V svojem bistvu aikido ni povezan s konceptom tekmovalnosti. Katere vrednote otroci na ta način pridobijo in se jih naučijo?
Otroci se na ta način naučijo, da je pomembno sodelovanje, in ne zmaga. Pri treningu aikida je oseba vedno enkrat v položaju osebe, ki daje (tori), in enkrat kot oseba, ki prejema (uke). S takšnim načinom izmenjave se pridobi občutek, da se stvari vedno spreminjajo in da ne moreš biti vedno zmagovalec. Tako si otroci pridobijo spoštovanje do svojih sovrstnikov in hkrati ustvarijo pozitivne okoliščine za delovanje.
Pri treningu otroci razvijajo miren in jasen um. Kot rezultat tega lažje vsrkajo znanje in se naučijo razmišljati z več jasnosti. Pridobljene vrline pa lahko uporabijo pri različnih šolskih in učnih aktivnostih.
Pri aikidu se otroci naučijo discipline, potrpežljivosti in sodelovanja. Te izoblikovane lastnosti pa lahko prenesejo na katero koli področje življenja. Velik poudarek je na ponavljanju in izboljševanju tehnik aikida, kjer se stopnja natančnosti zaradi vaje povečuje.
Za začetek ni nikoli prepozno. Se zgodi, da se, medtem ko otroci že obiskujejo treninge aikida, pozneje tudi sami starši odločijo in začnejo trenirati?
Res je. Za začetek ni nikoli prepozno. Aikido lahko začne vaditi kdor koli in kadar koli. To, da se starši pridružijo odraslim treningom, je v zadnjem času postala stalnica in tudi sami odnosi v družinah se izboljšajo. Vse preveč se dogaja, da se starši in otroci zapirajo v svoje svetove in pozabijo na to, kaj je v življenju res pomembno. Pa naj bo to aikido ali pa kar koli drugega, kar jih osrečuje kot družino. Ko aikido trenirajo starši in otroci kot družina, s tem pridobijo skupen dan za druženje in imajo skupno temo za pogovor. In čare aikida lahko odkriva vsakdo v skladu s svojimi zmožnostmi.