Bolje deliti kot imeti...

Bi oddali svoj avto?

Jelka Sežun
9. 7. 2017, 15.45
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.03
Deli članek:

Če imate pri roki stekleno kroglo, poškilite, kaj se bo v prihodnosti dogajalo na slovenskih cestah – se bo število avtomobilov res začelo zmanjševati? Bomo posvojili miselnost, da je avto bolje deliti kot imeti? Takole na oko, brez delujoče steklene krogle, bi rekli, da to ni zelo verjetno. Upamo pa še vedno.

A statistika vsekakor ne vzbuja velikih upov: konec leta 2014 je bilo v Sloveniji registriranih 1,068.362 osebnih avtomobilov, leto zatem 1,079.000 in lani 1,097.000, poroča Statistični urad RS. Ljubezen med Slovenci in avtomobili je očitno še vedno močna in vroča kot vedno. Vendar, in to je pomemben vendar, se stvari premikajo. Malo.

Tristo. Na mesec. Ekonomija delitve prodira tudi na slovenske ceste – s tem povsem definitivno ne mislimo dejanj tistega ministra za javno upravo (o imenih ne bomo, ampak on že ve, kateri je), ki se hodi v ZDA metat v objem Uberju in podpisuje pismo o nameri. Ne, govorimo o zelo konkretnih primerih, ko so ljudje, posamezniki, vzeli stvari v svoje roke in ekonomijo delitve pripeljali korak bliže.

Razčistimo najprej tole: zakaj je avto bolje občasno najeti kot imeti ali ga vsaj dajati v najem, če ga že imate in ga redko uporabljate? Zato: na cesti je manj avtomobilov, kar koristi okolju, potrebnih je manj parkirišč in slednjič – ta argument bo prepričal poslednje dvomljivce – ker je ceneje. Veliko veliko ceneje.

Če se ne vozite prav daleč v službo, z avtom povprečno prevozite le 20 (pač, dvajset) kilometrov na dan, več kot 90 odstotkov časa ga sploh ne uporabljate, pa vas nakup in vzdrževanje vendarle staneta – izračun velja za povprečje v EU – okrog 300 evrov na mesec.

Če torej želite prihraniti ali premikati svet na bolje ali oboje hkrati, tudi pri nas to možnost vsekakor imate.

Neznanci v mojem avtu. Prvi korak v pravo smer je bila že pred časom spletna stran prevozi.org, ta povezuje ljudi, ki iščejo prevoz, in tiste, ki gredo v isto smer in bi se sicer vozili sami, pa si z jemanjem sopotnikov vsaj pokrijejo stroške za bencin. Ne gre toliko za delitev avta, bolj za delitev stroškov prevoza. In je očitno nekaj, kar ljudje potrebujejo, saj spletno stran, ki so jo sicer postavili za potrebe študentov s praznimi žepi, zdaj uporabljajo najrazličnejši ljudje, tudi tisti, ki se tako vozijo daleč v službo. Ponudba prevozov je velika, zato se ni treba podrejati voznemu redu vlakov in avtobusov, pa še veliko ceneje je. Uporabniki tudi ne poročajo o slabih izkušnjah, edina pomanjkljivost strani je ta, da voznikov in sopotnikov še vedno ni mogoče ocenjevati, čeprav to že dolgo obljubljajo.

Potem je tu še Avan2Go, septembra lani uvedena komercialna izposoja električnih avtomobilov, zdaj še omejena le na Ljubljano. Za začetek je električnih vozil petdeset, do konca leta 2018 naj bi jih bilo že petsto in bodo, tako računa mestna uprava, močno razbremenila mestno središče. Plačujejo se čas in kilometri, torej čas, ko avto uporabljate, plus kilometri, ki ste jih prevozili, a je še vedno cenovno ugodno. Sistem je podoben tistemu pri že dodobra uveljavljenem Biciklju – avto prevzamete na eni od določenih točk in ga pustite na kateri koli drugi, za uporabo pa potrebuje telefonsko aplikacijo.

Kakšen mesec dni pa že obstaja še ena možnost: spletna stran PiPi: ta poveže tiste, ki avta trenutno ne potrebujejo in so ga pripravljeni za kratek čas oddati, in tiste, ki bi ga najeli. V sistem je, poročajo, vključenih približno štiristo uporabnikov, tretjina jih avto oddaja, drugi so potencialni najemniki. Takole gre: prijavite se v sistem in si izberete avto, ki ga nekdo ponuja v najem nekje blizu vas, potem se pa sama dogovorita, kje in kako bodo predani ključi. Na ceno seveda vplivata model in starost avta. Sistem predlaga priporočeno ceno, končna odločitev pa je lastnikova. Lastnik je lahko brez skrbi, zagotavljajo, saj je avto za čas najema dodatno zavarovan. In tako človek brez avtomobila poceni pride do avta, lastnik si zniža stroške, potrebnih je manj parkirišč in jih bodo zato lahko sčasoma, upajo, zamenjali vrtički, na cesti je manj avtomobilov – vsak avto v sistemu delitve pomeni (potencialen) umik do petnajst avtomobilov s prenatrpanih cest. In še ena prednost, na katero morda sploh niste pomislili: če se pridružiš Pipi, postaneš del skupnosti, zagotavljajo.

Estrada

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

lady gaga gucci-gucci
Soočila se je na drugačen način

Lady Gaga spregovorila o govoricah z začetka svoje kariere, da je moški

kraljica Margareta II
Na opazovanju

Nekdanja danska kraljica Margareta II. končala v bolnišnici

peter-kočjaž, maja-oderlap
Triletna plovba

Iskreno z Majo Oderlap: Peter in Natalija sta prodala vse in se odpravila okoli sveta

mariah-carey, pevka
Izguba sestre in mame

Mariah Carey v težkih trenutkih tolaži njen bivši mož

Zanimivosti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov

avto, henry ford
Model T

Avto je vse pregnal s ceste