Cene ladijskega transporta so poskočile zaradi pomanjkanja zabojnikov na Kitajskem, kar je še ena posledica globalne pandemije sars-cov-2 in neenakomernega okrevanja gospodarstva, ki vodita v nove in nove težave. Azijskim proizvajalcem namreč že tedne zmanjkuje zabojnikov. Podjetja čakajo več tednov, da dobijo zabojnike, da so med prvimi na vrsti zanje, pa so pripravljena tudi plačati višjo ceno. To vpliva na vse, ki pošiljajo blago s Kitajske, zlasti spletne trgovce in potrošnike, na ramena katerih bi lahko višji stroški transporta padli.
300-odstotni skok
Decembra lani so bile cene ladijskega transporta iz Azije do severne Evrope na letni ravni višje za 264 odstotkov, je za navedel Mirko Woitzik iz podjetja Resilience36. Za pot iz Azije do zahodne obale ZDA so morala podjetja plačati 145 odstotkov več.
V primerjavi z lanskim marcem, ko so cene zaradi izbruha pandemije covida-19 dosegle dno, pa so po navedbah Marka Yeagerja iz Redwood Logistics poskočile za okoli 300 odstotkov na obeh glavnih pomorskih poteh iz Kitajske. Za nekaj manj se je podražil tudi transport iz ZDA.
"Novembra smo plačali 1600 funtov (1800 evrov) za zabojnik, ta mesec je cena več kot 10.000 funtov (11.259 evrov)," pa je pred dnevi povedala ustanoviteljica podjetja Houseof.com Helen White, ki s Kitajske uvaža svetila. Po navedbah BBC bi lahko bile težave tudi posledica prenatrpanih pristanišč.
Številni "obtičijo" na Zahodu
Pomanjkanje v Aziji je do krize pripeljalo tudi v nekaterih evropskih državah, kot so Nemčija, Avstrija in Madžarska. Logistična podjetja namreč zabojnike preusmerjajo nazaj v Azijo, kakor hitro je mogoče, je dodal Woitzik.
Kitajska v ZDA in Evropo pošilja precej več blaga, kot ga prejema od tam. Obenem je njeno gospodarstvo po pandemiji okrevalo precej hitreje od preostalega sveta. Medtem ko številni zabojniki torej "obtičijo" prazni na Zahodu, jih na Kitajskem podjetja še kako potrebujejo.
Po svetu potuje okoli 180 milijonov zabojnikov. A so na napačnem mestu, je pojasnil Yeager. Ob neenakomernih blagovnih tokovih težavo povzroča tudi dejstvo, da so naročila novih zabojnikov v prvi polovici lanskega leta močno upadla, saj nihče ni pričakoval tako hitrega azijskega okrevanja.
Omejen letalski promet
Na dogajanje vpliva tudi dejstvo, da je letalski promet, zlasti potniški, še vedno omejen, kar prav tako vpliva na transport blaga. Mnoga podjetja so namreč del svojega tovora v preteklosti prepeljala kar v trupih potniških letal, a se tudi ta del prometa sedaj seli na ladje.
Švedski pohištveni trgovec Ikea je stanje v nedavnem zapisu na družbenem omrežju Facebook označil za globalno transportno krizo. V sporočilu se je opravičil singapurskim strankam, ki zaradi pomanjkanja zabojnikov, omejenih zmogljivosti na ladjah, prenatrpanih pristanišč in omejitvenih ukrepov v nekaterih državah ne morejo dobiti vseh želenih izdelkov. Po oceni trgovca zamude prizadenejo okoli 850 od 8500 proizvodov, ki jih prodaja v Singapurju.