Popis cen, ki so ga mesečno izvajali na ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, je bil namenjen preprečevanju neutemeljenih podražitev. Motnje, ki jih je na prehranski trg prinesla vojna v Ukrajini, so se hitro odrazile v zvišanju cen nekaterih izdelkov. Premier Robert Golob je napovedal, da bodo spremljali cene po celotni dobavni verigi in vojne dobičkarje kaznovali. V nasprotju z nekaterimi državami v našem sosedstvu se v Sloveniji nismo odločili cen omejiti z zakoni in odloki, ampak je vlada začela s popisovanjem cen, njihovo analizo in javno objavo, iz katere naj bi bilo razvidno, kateri trgovec je cenejši.
Tekma za nižje cene
Čeprav je bilo v začetnih mesecih na to temo veliko pomislekov, se je izkazalo, da je ukrep trgovce prisilil v cenovno tekmovanje. Sicer se je večina znašla in cene določenih izdelkov močno znižala zgolj v času popisa ter jih kasneje umaknila s polic. Zaradi tega so se v zadnjih mesecih dogajale nenavadne stvari. Popis živil je kazal, da se je cena teh, ki so del osnovne košarice, močno znižala, statistični urad (Surs) pa je vsak mesec znova objavljal podatke, ki so nakazovali višanje cen in podražitve.
Nizke cene, ki jih ni bilo
Decembra se je oglasil nekdanji varuh odnosov v verigi preskrbe s hrano Igor Hrovatič in situacijo označil za farso, pri tem pa izrazil bojazen, da je med trgovci prišlo do kartelnega dogovarjanja. »Potrošniki niso zaznali znižanja maloprodajnih cen, zato obstaja tudi sum, da so trgovske verige samo za namen popisa cen za zelo kratek čas znižale cene, po popisu pa jih vrnile na staro ali celo višjo raven. Zanimivo je tudi, da takšne cene niso bile niti oglaševane prek oglaševalskih kanalov trgovskih verig niti objavljene v njihovih akcijskih katalogih,« je zapisal.
Nenavadno opozorilo trgovcev
Zanimivo je, da so na neskladje med cenami v košarici in dejanskim stanjem na trgovskih policah opozarjali celo trgovci sami. Ko smo kot prvi poročali o tej temi, so nam iz trgovske verige Hofer pisali: »Ocenjujemo, da znižanje cen košaric osnovnih živil ne odraža gibanj cen na trgu, saj Statistični urad RS navaja, da se je hrana lani podražila za več kot 12 odstotkov. Ob tem košarica 15 izdelkov prikazuje ozek nabor ponudbe, ki ni reprezentativen za celotno ponudbo. Ti izdelki se namreč v pogostih primerih prodajajo z negativno maržo z namenom prikaza najnižjih cen posameznega trgovca. To vsekakor ne more biti prikaz realnega stanja celotne ponudbe, saj to poslovno ne bi bilo dolgoročno vzdržno za nobenega deležnika v dobavni verigi.«
Nizke cene na škodo slovenskega blaga
Trgovci so v boju s popisovanjem živil najpogosteje izpostavljali dejstvo, da živila, ki so v košarici, prodajajo celo po cenah, nižjih od nabavnih, da zaradi pritiska na cene trpi kvaliteta izdelkov ter da ukrep vlade škodi predvsem slovenskim proizvajalcem hrane. Na posvetu, ki je pred desetimi dnevi potekal v državnem svetu, so člani komisije državnega sveta za kmetijstvo ter predstavniki kmetijskih organizacij in živilskih podjetij izrazili mnenje, da bi bilo treba ukrep popisovanja cen košarice osnovnih skupin živil ukiniti, saj da je nesmiseln in naj bi bil usmerjen proti povečanju slovenske samooskrbe.
Na ministrstvu zadovoljni …
Ministrstvo, ki je za ukrep namenilo približno 140 tisoč evrov letno, je takrat popis še zagovarjalo. »Ranljivih družin je v Sloveniji približno 64 tisoč. Če bi ta denar razdelili mednje, bi vsaka družina dobila dva evra v enem letu. Če pa so trikrat dobili kruh po tisti ceni, ki smo jo med popisom zaznali, smo mi nekako dosegli svoj cilj, in mislim, da tega denarja ne bi mogli bolje porabiti,« je takrat dejala državna sekretarka z ministrstva za kmetijstvo Eva Knez.
... a ukrep prekinjajo
V sredo popoldne pa je z ministrstva za kmetijstvo prišla novica, da bodo začasno prenehali izvajati fizični popis cen znotraj košarice 15 osnovnih skupin živil. Kljub temu so na ministrstvu poudarili, da so osnovni namen dosegli. »Kljub naraščanju cen osnovnih življenjskih dobrin smo dosegli, da se najcenejša živila, ki so bila v košarici 15 osnovnih živil, pri trgovcih niso dražila od samega začetka spremljanja,« so zapisali.
Dovoljena ravnanja
Vprašanje je torej, zakaj prenehati nekaj, kar deluje ... Glede na močan odziv trgovcev lahko sklepamo, da je popis dosegel določen namen. Upamo, da trgovci, ki so z določenimi ukrepi sistem uspeli prikazati kot neučinkovit, ne bodo vzeli poguma snovalcem. Na ministrstvu so poteze trgovcev zaznali in o njih zapisali: »V skladu z zakonodajo sicer lahko trgovec dnevno spreminja ponudbo in cene svojih proizvodov, prav tako pa lahko spreminja cene istih izdelkov, odvisno od lokacije trgovine ene trgovske družbe,« in poudarili, da navedene prakse niso prepovedane ter so v skladu z zakonodajo.
Namesto popisa dogovori
Bistveno se jim zdi, da bi v primeru nadaljevanja projekta dosegli dogovor s trgovci in proizvajalci glede zagotovitve zadostnih količin živil iz osnovne košarice po nabavnih cenah brez dodatnih zaslužkov trgovcev in proizvajalcev. »Zagotovo ni namen ukrepa potrošniku ponuditi živila pod nabavno ceno in ogroziti delovanje členov v prehranski verigi. Ključno je, da se za izbrani nabor 15 živil ponudi živila po cenah brez marž,« so izpostavili.
Ključnih 15 živil
Za uspešno nadaljevanje projekta bi bilo torej nujno sodelovanje in zaveza s strani proizvajalcev in trgovcev. »Najranljivejšim skupinam od začetka draginje želi vlada zagotoviti 15 osnovnih živil po dostopnih cenah, vendar brez aktivne zaveze deležnikov v verigi sam popis tega ne more zagotavljati. Če bomo lahko v nadaljevanju dosegli dogovor in zavezo s strani proizvajalcev in trgovcev, bomo lahko še naprej s skupnimi močmi pomagali najranljivejšim skupinam,« so pojasnili.