Že ime sindikat pove dejansko vse, beseda izvira iz grške besede syndikos, kar pomeni skrbnika ali zaupnika, ki mu je poverjena skrb za skupne zadeve. Sindikat je torej skupina, ki se poveže oziroma organizira za dosego skupnega interesa. Prva sindikalna gibanja so sicer nastala že v prvi polovici 19. stoletja, njihova vloga pa se je s časom malce spreminjala. Od prvih začetkov, ko so bili delavci res povsem prepuščeni volji delodajalcev, pa do zelo pomembnega »igralca« na političnem parketu.A ker je denar tista »malenkost«, ki poganja ves svet, nas je zanimalo, kaj dejansko se dogaja na tem področju, kdo jih financira in koliko na koncu imajo od tega vodilni ljudje.
Za začetek lahko povemo, da imamo pri nas 48 reprezentativnih sindikatov, ki pokrivajo najrazločneje veje industrije ali javne uprave. Nekateri so res veliki – Sviz, sindikat vzgoje, izobraževanje, znanosti in kulture, ima okoli 38 tisoč članov. ZSSS, zveza svobodnih sindikatov, ki združuje več različnih vej sindikalističnega delovanja, pa ima kar 362 tisoč članov.
Članarine so eden od prihodkov sindikatov, po nekaterih podatkih članarina v Sloveniji znaša med 0,6 in enim odstotkom bruto plače.
Kaj torej vozijo, koliko dobijo?
Pri že omenjenem največjem sindikatu ZSSS so povedali, da pri njih povprečna neto plača znaša 1650 evrov. »ZSSS ima v lasti dve vozili, volkswagen golfa letnik 2016 in dostavni fiat doblo letnik 2004. Obe vozili uporabljamo za vse službene potrebe, denimo dostave, prav tako sta obe vozili na voljo vsem zaposlenim, predvsem za opravljanje terenskega dela.« Dodajajo, da nihče od zaposlenih nima bonitete za avtomobil, potne stroške v primeru službenih poti z zasebnim vozilom pa izplačujejo po tarifi 0,18 evra na kilometer. Od članstva na letni ravni dobijo kar 840 tisoč evrov, za pokrivanje stroškov službenih poti pa so leta 2022 namenili 14.500 evrov.
V sindikatu Pergam, natančneje njihov predsednik Jakob Počivavšek, so odgovorili, da takih podatkov ne posredujejo javnosti oziroma medijem. Zakaj je tako, niso pojasnili, kajti drugi sindikati s takimi in podobnimi vprašanji nimajo težav.
Sviz nima težav s podatki
Na Svizu so bili veliko bolj radodarni s podatki. Pravijo, da imajo v njihovem tajništvu, ki ga vodi glavni tajnik, zaposlenih 12 ljudi. Plača glavnega tajnika znaša 2386,67 evra neto in dodatek za delovno dobo. »Dodatek za minulo delo je edini dodatek k plači glavnega tajnika. Ostali 'vodilni ljudje' so v službah v zavodih, vključenih v sindikat Sviz, in ne prejemajo plače iz sredstev Sviza,« so pojasnili.
Sviz ima en službeni avto, škodo yeti, ki je stara 10 let. Pri nabiranju članarin pa so bili še bolj uspešni kot ZSSS. Leta 2022 so zbrali za 2.894.087 evra članarin, od tega so jih je 829.646 evra nakazali svojim območnim odborom za njihovo delovanje. Glede vprašanja o stroških službeni poti so povedali, da je Sviz vključen v mednarodno organizacijo Učiteljska internacionala (Education International), zato je večina večjih stroškov službenih poti refundirana s strani te mednarodne krovne organizacije.
Za podatke smo povprašali še nekaj drugih sindikatov, na primer Fides, Konfederacijo SJS in KS90, a od njih odgovora žal nismo prejeli.
Ministri si privoščijo veliko več
A kljub temu, da so številke prejemkov, plač in drugih postavk pri vsaj dveh večjih sindikatih precej solidne, so v primerjavi z državnimi ministrstvi seveda precej skromne. Pred kratkim smo pogledali, kaj vse imajo na voljo ministri in ministrice, od službenih avtomobilov, šoferja do stanovanja v Ljubljani, pa imajo nekateri na voljo in v uporabi kar vse troje. Da o stroških za službene poti, ki so že v preteklosti, pa tudi zdaj, odnesli marsikaterega ministra ali ministrico, niti ne govorimo. In to v časih, ko bi moral tudi državni aparat malce zategniti pasove, saj je Slovenijo še kako po glavi udarila narava in bodo stroški obnove po poplavah astronomski.