Na naše uredništvo se je v ponedeljek obrnila razburjena bralka, ki je v eni od enot ZD Ljubljana želela odpreti bolniški stalež za nego otroka. Kot je ugotovila, z zdravniki v ZD Ljubljana od 01.07. ni več možna komunikacija preko elektronske pošte, ampak zgolj preko Portala za paciente. Registracija na portalu je možna le z digitalnim certifikatom ali pa se je potrebno podati na pot do zdravstvenega doma in registracijo opraviti osebno.
Tudi certifikat ni dovolj
Ker bralka certifikat ima, je menila, da bo celoten postopek lahko uredila v nekaj minutah. A nova pravila določajo, da mora za otroke mlajše od 15 let, starš ali skrbnik zdravnika osebno prositi za ureditev pooblastila, in šele potem lahko ureja zadeve preko portala v otrokovem imenu. Torej, pot pod noge in na obisk k zdravniku. Razburjena bralka nam je razlagala: »Še v petek je zdravnik zavrnil našo željo po osebnem stiku in je diagnozo in terapijo določil kar na podlagi slik, ki sem jih poslala preko elektronske pošte, za urejanje birokracije pa moram sedaj v zdravstveni dom. Seveda v delovnem času. Neverjetno.«
Zasuti s telefoni in elektronsko pošto
Kot so nam povedali v ZD Ljubljana je pooblastilo potrebno vse do otrokovega 15. leta starosti, zakaj natančno pa se morajo starši osebno zglasiti pri zdravniku, kljub temu, da so podatki o starših otrok že v sistemu, pa nam bodo pojasnili v naslednjih dneh. Ob tem so nam povedali, da Portal za paciente v ZD Ljubljana uporabljajo že leto dni. Najprej so ga uvedli v zdravstvenem varstvu odraslih, nato še v drugih ambulantah. Pojasnili so, da se v zadnjih letih v ambulantah osnovnega zdravstva soočajo z izjemno povečanim številom telefonskih klicev in elektronskih sporočil, v marsikateri ambulanti se je to povečalo tudi za 100 in več odstotkov. »To prinaša dodatne obremenitve zdravstvenega osebja, ki ga že sicer primanjkuje, to pa pomeni tudi manj časa za osebne obravnave pacientov, ki so temelj vsake ambulante,« so zapisali v odgovoru na naša vprašanja.
Zdaj več časa za paciente
Trdijo, da so s Portalom za paciente zdravstveno osebje razbremenili administrativnih opravil in pridobili več časa za osebne obiske in telefonsko svetovanje. »Dozdajšnja komunikacija po elektronski pošti je namreč postala ob tako povečanem obsegu nepregledna, nestrukturirana, velikokrat iz elektronskega sporočila ni razviden niti pošiljatelj niti pacient, ki ima določene zdravstvene težave, kar zahteva dodatno preverjanje podatkov in jemlje zdravstvenim timom dodaten čas. Poleg tega je treba poudariti, da komunikacija po elektronski pošti ni varna in glede na zakonodajo s področja varstva osebnih podatkov ne dovoljuje izmenjave zdravstvenih podatkov, v kolikor ti niso ustrezno kodirani. Pošiljanje kodiranih priponk, kot so izvidi ali napotnice, pa je zahtevno in pacientom povzroča še več težav, v praksi to pomeni dodatne telefonske klice v ambulanto, ker priponk ne morejo odpreti, ne najdejo kode in podobno. Ocenjujemo, da delo preko portala ambulantam prihrani za najmanj 20 % časa, namenjenega administrativnemu delu.« je še zapisano v pojasnilu ZD Ljubljana.
Glede na njihove izkušnje se s pomočjo digitalnega potrdila registrira ena tretjina pacientov, vsi ostali se odločijo za osebni obisk. Tako imajo že leto dni odprte posebne termine, kjer so pacientom brez naročanja na voljo za pomoč pri registraciji.
Vsaka občina po svoje
V ZD Ljubljana pa niso edini, ki so ukinili komunikacijo preko elektronske pošte. Množičen prehod na komunikacijo preko specializiranih spletnih portalov se je pričel že lansko leto, zaradi uveljavitve evropske uredbe o varovanju osebnih podatkov, v kateri je navedeno, da nekodirana komunikacija o zdravstvenih težavah in stanjih preko elektronske pošte ni dovolj varna. Zdravstveni domovi po Sloveniji so se tako vsak na svoj način lotili iskanja rešitev, izbirajo pa lahko med petimi različnimi ponudniki, ki so trenutno na trgu. Kljub temu, da je jasno, da bi bila bolj smiselna uvedba enotnega sistema ali pa razširitev uporabe aplikacije zVem, so se v vsakem javnem zdravstvenem domu odločali po svoje, da je vse skupaj še malce bolj zakomplicirano pa ima lahko zadeve na čisto svoj način urejeno tudi vsak koncesionar in zasebnik.