Javna agencija RS za varnost prometa (AVP) je osrednja institucija na tem področju. Njena ključna naloga je zmanjšanje najhujših posledic prometnih nesreč. Toda za politiko in interesne skupine je zanimiva tudi iz drugih razlogov. Zadolžena je za odobravanje donosnih koncesij, na voljo pa ima vse več oglaševalskega denarja.
To je verjetno eden glavnih razlogov, zakaj AVP že več kot sedem mesecev nima direktorja s polnim mandatom. Jože Hribar, ki je bil imenovan v času prejšnje vlade, se je moral novembra lani posloviti. Kot vršilka dolžnosti direktorice ga je zamenjala Simona Felser, ki je bila izbira tedanjega ministra za infrastrukturo Bojana Kumra.Veljala je tudi za favoritinjo na javnem natečaju za direktorja, ki ga je svet agencije objavil v začetku leta. Rok za prijave se je iztekel februarja. Toda končne odločitve o tem, kdo bo vodil AVP, še vedno ni.
Bo Alenka Bratušek razveljavila razpis?
Nova ministrica Alenka Bratušek, pod katero po reorganizaciji vlade spada agencija, si je namreč kupila še šest mesecev časa, saj je Simoni Felser dodelila še en začasni mandat. Kot so pojasnili na ministrstvu, bodo medtem preverili, ali so pri njej »izkazana znanja in sposobnosti tudi za mesto direktorja agencije«. To je njihova praksa, poudarjajo.
A to pojasnilo je dokaj nenavadno. Ne le, da sta ob Simoni Felser v ožjem izboru še dva druga kandidata. Še pred imenovanjem za ministrico je bila Alenka Bratušek državna sekretarka na istem resorju. Po tem pa je imela za podrobno spremljanje dela začasne direktorice najmanj tri mesece časa. Tudi zato so vse glasnejše informacije, da bo ministrstvo javni natečaj razveljavilo.
Ali in katere zadržke do Simone Felser imajo na ministrstvu, uradno ni mogoče izvedeti. Toda začasna direktorica se je v času vodenja AVP lotila dveh področij, zaradi katerih agencija že vrsto let velja za zaželen politični plen:
- Pod njenim drobnogledom so se znašle koncesije, ki jih AVP podeljuje za usposabljanje kontrolorjev in referentov za tehnične preglede osebnih vozil.
- Takoj po imenovanju pa je razveljavila milijon evrov vreden razpis za televizijsko in radijsko oglaševanje, saj da vsi potencialni ponudniki na njem niso imeli enakih možnosti.
Tehnični pregledi: nadzirajo zasebnike in pogodbeno delajo zanje
V Sloveniji je trenutno 136 poslovalnic, ki imajo pooblastila za izvajanje tehničnih pregledov in registracij vozil. Toda kontrolorje in referente, ki delajo na teh lokacijah, lahko usposabljajo le štiri družbe, pri čemer v praksi to počneta le dve.
V Sloveniji je trenutno 136 poslovalnic, ki imajo pooblastila za izvajanje tehničnih pregledov vozil in registracij vozil. Toda kontrolorje in referente, ki delajo na teh lokacijah, lahko usposabljajo le štiri družbe, pri čemer v praksi to počneta le dve, ljubljanska enota AMZS in podjetje CI & CA iz Kamnika, ki je v večinski lasti Anče Cvirn, sicer tudi direktorice tamkajšnjega komunalnega podjetja.
Podjetje CI & CA je lani ustvarilo več kot 1,3 milijona evrov prihodkov in minimalen dobiček. Anča Cvirn ima dobre povezave s stranko NSi, ki je v času vlade Janeza Janše vodila ministrstvo za infrastrukturo. Prejšnji direktor Hribar je član NSi, še vedno je zaposlen na AVP, po naših podatkih pa pogodbeno dela za podjetje CI & CA. Zadolžen je prav za izvedbo prej omenjenih usposabljanj.
Hribar pa ni edini, ki dopoldne dela na AVP, popoldne pa še pri podjetju, ki je od AVP dobilo koncesijo. Po informacijah necenzurirano.si sta bila ali pa sta še med njimi vodja sektorja za vozila Tomaž Svetina in glavni republiški inšpektor za področje tehničnih pregledov in postopkov homologacije Marko Gašparovič.
Na AVP so potrdili, da »z izvajalci usposabljanj sodelujejo trije javni uslužbenci agencije, ki so dolžni spoštovati določbe o nasprotju interesov v skladu z zakonom o integriteti in preprečevanju korupcije«. Njihovih imen niso razkrili. Kako to preverjajo in ali CI & CA zaradi tega obravnavajo kako drugače kot druge koncesionarje, ni znano. Toda s podjetjem pri usposabljanjih sodelujejo tudi nekateri zaposleni na ministrstvu. Eden od teh naj bi bil vodja sektorja za vozila, voznike in varnost cestnega prometa na ministrstvu Robert Jerončič.
AMZS in podjetje CI & CA sta lani po naših podatkih usposabljala skoraj 250 kontrolorjev in referentov za tehnične preglede. Program teh usposabljanj je določen s Pravilnikom o tehničnih pregledih motornih in priklopnih vozil. Toda agencija je od obeh izvajalcev šele letos zahtevala, naj predložita svoja programa. Pred tem ju očitno na agenciji niso imeli.
Spopad za oglaševalski denar agencije
Obenem agencija razpolaga z zajetnimi sredstvi za oglaševanje. Leta 2021, ko je AVP vodil Jože Hribar, so se odločili, da bodo tako imenovani zakup medijev zaupali zunanjemu partnerju. Pred tem so se sami dogovarjali s posameznimi mediji. Na prvem razpisu za oglaševanje v tiskanih in spletnih medijih je zmagal Pristop, največja komunikacijska in lobistična agencija v Sloveniji. Bil je edini ponudnik in je pridobil 292.000 evrov (z DDV) vreden posel.
Kmalu zatem so na AVP poskušali najti še agencijo, ki bi namesto njih urejala oglase na televizijah in radijskih postajah. Prejeli so dve ponudbi, Pristopa in Future DDB. Vsaka od njiju je bila vredna nekaj več kot milijon evrov (z DDV), pri čemer je bila pri obeh sklopih cenejša Futura, skupno za okoli 25.000 evrov.Toda na AVP je niso izbrali. Obe ponudbi so namreč zavrnili kot nedopustni, saj naj bi naredili napako pri razpisnih pogojih.
Javno naročilo so se odločili ponoviti. Temu so nasprotovali v Futuri. AVP so očitali, da favorizira Pristop, »ki je oddal manj ugodno ponudbo, zato bi drugo priložnost s prilagojeno ceno lahko dobil v morebitnem novem postopku«. V Futuri so se zato pritožili na državno revizijsko komisijo, a pri tem niso bili uspešni. Vmes je Pristop dosegel še eno zmago – na javnem razpisu za zunanje in mobilno oglaševanje ter oglaševanje v tiskanih in spletnih medijih. Imel je dva konkurenta, Media Publikum in OMD, vendar je AVP njuni ponudbi zavrnila kot nedopustni.
Pristop, ki je v zadnjem letu in pol od AVP prejel že več kot 700.000 evrov, je bil favorit tudi na ponovljenem razpisu za televizijsko in radijsko oglaševanje. Toda pred iztekom roka za oddajo ponudb so stopili na zavoro. Sedanja začasna direktorica ga je zaustavila, da bi vsem potencialnim ponudnikom omogočili, »da pod enakimi in transparentnimi pogoji predložijo konkurenčne in primerljive ponudbe«.