Kmečki punt

Nenavadno ujemanje protestov in kaznovanja; luknjo v odloku opazili šele zdaj

Andraž Zupančič
17. 5. 2023, 19.30
Deli članek:

Strogo središče Ljubljane se je ob zadnjih traktorskih protestih utapljalo v prometnem kaosu. Mestna oblast želi z dopolnitvijo odloka zapreti center in grozi s kaznimi; 160 evrov bi moral plačati, kdor bi zapeljal tja brez dovolilnice.

Šimen Zupančič
Nedovoljen vstop v cono 1 mesta Ljubljana bo po novem oglobljen s 160 evri.

Glavni povod predloga, o katerem bodo na Mestni občini Ljubljana (MOL) glasovali 29. maja, naj bi bile pritožbe mestnega redarstva ob zadnjih traktorskih protestih, da nima v rokah nobene določbe, po kateri bi lahko kršenje tudi finančno kaznovalo. Na MOL tudi ne skrivajo dejstva, da jih taki protesti motijo, še posebno če se traktorji znajdejo v strogem mestnem središču, v tako imenovani coni 1, kjer še najbolj vplivajo na odvijanje prometa. Na drugi strani na redarstvu predlog opravičujejo z argumentom, da je bila tudi sicer potrebna dopolnitev; po 6. členu Zakona o prekrških namreč velja, da je »prekršek dejanje, ki pomeni kršitev zakona, uredbe vlade, odloka samoupravne‚ lokalne skupnosti, ki je kot tako določeno kot prekršek in je zanj predpisana sankcija za prekršek«. In če ni predpisane sankcije, po tej logiki tudi ni prekrška, to pa je za redarstvo nesprejemljivo.

Šele zdaj opazili luknjo v odloku

Ko so se pripravljali na napovedani protest konec aprila, so očitno ugotovili, da veljavni odlok o urejanju prometa sicer določa omejitve za vozila prekomernih dimenzij in teže, ne pa sankcij za neupoštevanje določenih pravil. »Zato smo se odločili za dopolnitev odloka, in sicer z določitvijo višine denarne kazni,« so povedali. Za nedovoljen vstop traktorjev, tovornih vozil nad 3,5 tone oziroma delovnih strojev predlog nove uredbe predvideva 160 evrov kazni. Na redarstvu sicer poudarjajo (za razliko od MOL), da sprememba nima nobene povezave s stavko kmetov in da je člen s prepovedjo v odloku predpisan že vrsto let. Pa vendar v oči bode datum mestnega predloga; gre za tisti dan, ko je potekal traktorski protest kmetov. Očitno so na »pomanjkljivost v odloku« postali pozorni prav ob tej priložnosti.

Marko Vavpotič / M24
Odlok je že prej veljal, a ni predvideval kazni. Torej je bil le mrtva črka na papirju.

Predpisana kazen za nekatere ni presenečenje

Na predvideni ukrep MOL so se odzvali tudi na Kmetijsko-gozdarski zbornici Slovenije (KGZS), ki jo vodi Roman Žveglič. Po poročanju portala N1 nad potezo ljubljanskih oblasti niso presenečeni: »Vse do nedavnega se je lahko nemoteno vozilo s traktorji po centru Ljubljane, glavnega mesta Slovenije. Po protestih kmetov pa se je pojavila potreba po kaznovanju.« Dodajajo, da je vožnja s traktorji eden najpogostejših načinov protestiranja kmetov povsod po svetu, saj je traktor kmetovo osnovno delovno sredstvo. »Da so razlog sprememb in dopolnitev ravno protesti, pa je skrb vzbujajoče, saj gre za neposredno omejevanje ustavne pravice do mirnega zbiranja in javnih zborovanj,« so še zapisali v KGZS. Konec koncev je v Sloveniji skoraj 120 tisoč traktorjev, vozniško dovoljenje za upravljanje pa ima skoraj 300 tisoč posameznikov. Župan Zoran Janković predlaga obravnavo predloga po hitrem postopku, ukrep pa bi začel veljati 5. junija. Ob tem je dejal, da »500 traktorjev ne bo dobilo kazni. Povsem možno pa je, da so na luknjo v odloku postali pozorni ravno zdaj. Počakajte sicer, da pridejo, in ali bomo takrat res koga kaznovali.«