Konec leta 2022 je bilo v Sloveniji registriranih več kot 119.000 traktorjev. Poleg tega je po neuradnih podatkih v uporabi še veliko neregistriranih traktorjev, katerih povprečna starost narašča. "To so predvsem starejši stroji, najpogosteje brez kabine ali varnostnega loka in se kot taki ne morejo registrirati. Za uporabnike so bistveno nevarnejši ob morebitnem prevračanju in predstavljajo veliko tveganje v prometu," je opozorila Simona Felser, vršilka dolžnosti direktorja Javne agencije RS za varnost prometa. Poudarila je, da tudi za voznike traktorjev velja prepoved vožnje pod vplivom alkohola in drugih psihoaktivnih snovi, med vožnjo pa je prepovedana uporaba mobilnega telefona. Traktor mora imeti vgrajen homologiran varnostni lok ali kabino ter drugo obvezno opremo, ki varuje ob morebitnem nastanku prometne nesreče.
150 nesreč traktorjev letno
V Sloveniji je vsako leto zabeleženih okoli 150 prometnih nesreč z udeležbo traktorja, največ v naselju. V petih letih se je po podatkih agencije zgodilo 757 prometnih nesreč s traktorjem, v katerih je umrlo devet voznikov traktorjev, 19 je bilo hudo in 85 lahko telesno poškodovanih. Med vzroki prometnih in delovnih nesreč traktorjev so po besedah Franca Kanclerja iz Biotehniške šole Maribor slaba ocena terena, vožnja čez rob cestišča, neprilagojena hitrost ter vstop na traktor ali na priključek, ko se ta že premika. Voznik traktorja mora imeti ustrezno obutev in ne sme prevažati ljudi, če nima za to ustreznih sedežev, je pojasnil.
Kar 66 odstotkov od lani povzročenih prometnih nesreč z udeležbo voznikov traktorjev na območju Policijske uprave Maribor so po besedah policijskega inšpektorja Boštjana Koletnika povzročili vozniki traktorjev sami. "Ker je traktor počasi vozeče vozilo, mora imeti nameščeno označevalno tablo za takšna vozila. Voznik vozila, ki vozi na čelu kolone z nižjo hitrostjo od največje dovoljene hitrosti, se mora, če ga kolona ne more varno prehiteti, na prvem primernem kraju umakniti z vozišča in pustiti kolono vozil mimo," je povedal Koletnik.
Predpisi in kazni za traktoriste
Poudaril je, da je tudi za delo na njivi ali polju nujna uporaba varnostnega pasu, za neuporabo je predpisana tudi globa. Med delom na njivi se na traktor in priklopnik nabereta zemlja in blato, ki ju marsikdo nato nanese na cesto, kjer takšna onesnaženost lahko predstavlja nevarnost v prometu. Zakon zato veleva, da je treba vozilo očistiti ob vsaki vključitvi v cestni promet. Traktor mora biti registriran, tehnično brezhiben s prižganimi in čistimi lučmi ter odsevniki in ustrezno opremljen z utripajočo rumeno lučjo, če ima pripet priključek, ki je širši od traktorja. Pomembno je tudi pravilno pritrjevanje tovora na vozilu.
Za vožnjo traktorja je obvezno veljavno vozniško dovoljenje kategorije F. Trenutno je v Sloveniji 299.012 imetnikov takšnega dokumenta, še navajajo na agenciji.