višji standard

Odgovarjajo na kritike: Pričakovanja, ki jih gojijo do zimskih služb, so se povečala

J.P.
27. 1. 2023, 05.52
Posodobljeno: 27. 1. 2023, 07.43
Deli članek:

Razmere v prometu po nedavnih pošiljkah snega so bile ponekod kratko malo kaotične. Sneg se je oprijemal cestišč, zgodili so se številni zdrsi vozil, posledično se je krepko podaljšal potovalni čas.

Bobo
Zimske službe se nikakor ne bodo poslovile, so pa v igri prilagoditve.

Izostal ni niti nasvet prometnoinformacijskega centra, naj se vozniki ne odpravljajo na pot, če to ni nujno potrebno.

Svojega deleža izlitega gneva so bile deležne tudi zimske službe, zato smo pri nekaterih preverili, kako so pripravljene na zimske razmere, ki so v teh časih razmeroma redke.

V pripravljenosti

A ne povsod. Tiste zimske službe, ki pokrivajo geografsko bolj razgibana področja, med katerimi so tudi visokogorski zaselki, nimajo toliko manevrskega prostora, kar zadeva prilaganja milejšim zimam, kot tiste, katerih rajoni niso tako razgibani. Kljub temu je vsem skupna pripravljenost na zimsko sezono, ki traja od 15. novembra do 15. marca naslednjega koledarskega leta (če to terjajo vremenske razmere, pa tudi dlje), »vremenski pogoji pa potem narekujejo našo prisotnost na terenu,« so nam povedali na Komunali Kranj.

Če sta posipavanje in pluženje v času zimske službe najbolj izpostavljena, »predstavljata le trenutno vzpostavljanje ustrezne prevoznosti cest,« so nam povedali na Javnem holdingu Maribor. »Veliko je predvsem pripravljalnih del; priprava cest na plužne akcije z nameščanjem snežnih kolov ter prometne signalizacije, priprava in polnitev deponij ter razvoz zabojnikov posipnega materiala so le nekatere aktivnosti, ki jih moramo opraviti pred začetkom zimske službe,« so nam pojasnili.

Družba Dars vzdržuje 625 kilometrov avtocest in hitrih cest, 143 kilometrov priključkov, 22 kilometrov razcepov in 41 kilometrov drugih cest. »V primeru oklica izrednih razmer se število aktivnih operativnih in režijskih delavcev prilagodi napovedanim vremenskim razmeram in temu primerno zahtevanim potrebam za učinkovito obvladovanje napovedanih okoliščin – določeno število zaposlenih je po potrebi tudi v pripravljenosti na domu,« so nam povedali na Darsu, kjer so spomnili na zimsko sezono 2021–2022, »ki je bila zaradi vremenskih dogajanj podaljšana v april, zadnjo zimsko akcijo so tako izvedli 9. aprila 2022«.

Oprema in posipni material

Dars ima na voljo 177 tovornih in specialnih delovnih vozil, opremljenih s plugi in posipalci, ter 488 sodelavcev. Za primerjavo: v zimski službi Komunale Tolmin je več kot 50 vozil z opremo, Javni holding Maribor ima na voljo 82 plužnih enot in 160 sodelavcev, Komunala Kranj pa razpolaga »s petimi polno opremljenimi vozili (plug, posipalec), dvema poltovornima voziloma za posip cest, dvema rovokopačema za čiščenje križišč in avtobusnih postajališč, z bagrom na kolesih za čiščenje avtobusnih postajališč, z nakladačem za manipulacijo posipnih materialov, s traktorjem za pluženje pločnikov in z več kot 30 traktorji«.

STA
Finančni zalogaj predstavlja tudi vzdrževanje opreme.

Posipni materiali

Tolminski komunali sol sukcesivno dobavlja hrvaško podjetje, Javni holding Maribor sol naroča »od pogodbenih dobaviteljev, ki nam jo dostavijo bodisi na lokacijo deponij na Zagrebški cesti v razsutem stanju bodisi v cisternah na lokacije, kjer so silosi«. Kranjska komunala jo nabavlja »pri ponudnikih na trgu, najugodnejšega ponudnika izberemo z javnim razpisom«. Dars je postopek za dobavo štirih vrst posipnih materialov za sezone 2021–2024 začel leta 2021, pogodbe z različnimi dobavitelji pa podpisal konec avgusta istega leta. Tudi v njihovem primeru je dobava sukcesivna.

Tu velja izpostaviti njihovo opazko, da zimskih sezon 2021–2022 niso zaznamovale ekstremne razmere, »temveč izjemno zahtevne razmere na trgu dobave surovin in blaga ter dviga cen energentov«.

So stroški že previsoki?

A koliko še ure, ki jih preživijo v zimski službi, v finančnem smislu odtehtajo skladiščenje, vzdrževanje in posodabljanje opreme in mehanizacije? Koliko je še smiselno posodabljati in dokupovati?

»Posodobitev mehanizacije vsekakor vpliva na hitrost in kakovost izvedbe, optimizacijo stroškov in zmanjševanje vplivov na okolje, zato tovrstne investicije ocenjujemo kot smiselne,« so nam odgovorili na Javnem holdingu Maribor. »V skladu z vremenskimi trendi zadnjih let na enkrat pade več padavin, tudi snežnih, zato je ustrezna oprema v zadevnih okoliščinah ključnega pomena, saj tega, da snega sploh ne bi bilo, nikdar ne moremo z gotovostjo pričakovati.«

Tolminska komunala se v veliko primerih poslužuje »pogodbenih kooperantov, ki svojo mehanizacijo uporabljajo tudi v druge namene. Mehanizacija, namenjena izključno zimski službi, se žal ne izplača.«

Mehanizacija in oprema za zimsko službo morata biti ob njenem začetku ustrezno pripravljeni. 

Tudi na Komunali Kranj menijo, da je treba opremo »v celoti skrbno vzdrževati in nadomeščati dotrajano opremo«.

V to je bil »prisiljen« tudi Dars. »Pred začetkom zimske sezone smo izvedli popis nujno potrebnih vzdrževalnih del na mehanizaciji in opremi. Zaradi neuspešnega javnega naročila v letu 2021 za dobavo tovornih vozil in opreme je bilo treba pristopiti k obsežnejšim popravilom na mehanizaciji in opremi.«

Njihovi dolgoročni načrti se tako bistveno niso spremenili kakor načrti Komunale Kranj ali Javnega holdinga Maribor. Vendar je tolminska komunala izpostavila zanimiv vidik: »Milejše zime niso spremenile standarda zimske službe, še več, pričakovani standard občanov se je z leti močno povečal. Zato moramo, tudi ko ni snega, skrbeti, da ceste niso poledenele, da so robovi ob slabi vidljivosti in temi dobro označeni ...« Kot bo kmalu jasno, niso edini s takšnimi izkušnjami.

Prilagoditve ja, slovo ne

Zimske službe se nikakor ne bodo poslovile, so pa v igri prilagoditve.

Darsova zimska služba je v sezoni 2021–2022 nanizala 29.505 ur in 9160 nadur. Sodelavci in vzdrževalci so bili v pripravljenosti 83.542 ur.

»Ocenjujemo, da se bo organiziranost zimskih služb najverjetneje prilagodila vremenskim razmeram, vsekakor pa se bo še zmeraj izvajala v skladu z Zakonom o izvajanju zimske službe,« pravijo na Javnem holdingu Maribor.

Tudi Dars je zavezan svoji »politiki« zagotavljanja pretočnosti v vseh vremenskih razmerah. »Zagotavljamo vam, da se naši sodelavci trudijo po svojih najboljših močeh in kljub nenehnim kritikam izjemno nesebično opravljajo svoje delo, pogosto v zelo težkih razmerah, ob nesrečah in intervencijah pa tudi v zelo tveganih in nevarnih trenutkih. Obhodni čas plužnih skupin običajno traja dve uri, na območju večjih klancev so obhodni časi okoli ene ure. V tem časovnem obdobju lahko zapade tudi več centimetrov snega, kar pomeni, da avtoceste in hitre ceste v tako močnem sneženju ne morejo biti 'črne'.«

Na Komunali Kranj pa so opozorili, da se lahko snežne padavine in poledica kljub milejšim zimam pojavijo kadarkoli v času njihovega trajanja. »En sam dan snežnih padavin v celi zimi lahko povzroči kaos na cestah in je naša intervencija nujna.« Opomnili so tudi na vedno bolj ekstremne vremenske pojave: »Kar je trenutno videti kot pomlad, se lahko v trenutku spremeni in nastopi prava zima z obilo snega, pojavlja se tudi ledeni dež, kar je še bolj neugodno. Srečujemo se tudi z vedno višjimi zahtevami uporabnikov in naročnikov, kar opravičuje našo pripravljenost za posredovanja.«

Tudi na Komunali Tolmin se še ne nameravajo posloviti od zimske službe. Kot so dejali, verjetnost poledice ostaja, četudi ni snega. »Predvsem na raznih mostovih, v bližini vodotokov, na legah, kjer več tednov ali mesecev ne posije sonce. Vse to spada v zimsko službo. In to ostaja, ne glede na količino zapadlega snega.«