Je že čas?

Elektrika prihaja tudi v gospodarska vozila

Peter Pirkovič
22. 1. 2023, 17.55
Posodobljeno: 22. 1. 2023, 18.01
Deli članek:

Čeprav se v slovenski izpostavi Forda zavedajo majhnosti trga, so njihove prodajne napovedi, vezane na prodajo električnega dostavnega velikana, razmeroma optimistične. Do konca tega leta načrtujejo na slovenske ceste poslati od 40 do 50 vozil.

Peter Pirkovič
Največji mogoči tovor tehta 1650 kilogramov ali pet evropalet

E-transit je prvi model v Fordovi gospodarski floti in hkrati zelo resen izziv za Fordove trgovce, kako prepričati kupce. Teh nikakor ne bodo iskali med manjšimi obrtniki, pač pa se bodo osredotočali na večja in uveljavljena prevozniška podjetja, ki imajo pri svojih storitvah vnaprej znane poti, s povprečno dnevno relacijo do 160 kilometrov, in takšne, ki imajo delovni čas določen tako, da so vozila lahko priključena na polnilnico vsaj osem ur. Zanimiv je tudi podatek – ki so ga zbrskali pri Fordu – da dostavnik na evropskih tleh dnevno v povprečju prevozi 111 kilometrov.

Elektrognani transit je trenutno kupcem na voljo zgolj v tovorni furgonski različici, a se bo ponudba zelo kmalu dopolnjevala še s šasijo s kabino in furgonsko izvedbo, ki ima dodatno vrsto sedežev. Skupno bo na voljo osem različnih konfiguracij, saj bodo kupci lahko furgonsko izvedbo izbirali v treh dolžinah in treh višinah. Nosilnost je sicer odvisna od dimenzij, a v največjo in najdaljšo izvedbo je mogoče naložiti do največ 1650 kilogramov tovora oziroma pet evropalet (15 m3). Kar zadeva vleko prikolice, je za vse izvedbe omejitev pri 750 kilogramih. Za doplačilo je na voljo tudi sistem, ki v tovornem prostoru omogoča priklop zunanjih električnih naprav z največjo močjo 2,4 kilovata. Pri Fordu navajajo, da je naprava z močjo dveh kilovatov lahko v uporabi polne tri ure, pri tem naj bi se kapaciteta glavne baterije znižala le za 10 odstotkov.

Tovorni velikan je lahko opremljen z električnim motorjem, ki razvija 135 ali 195 kilovatov (pogon na zadnji kolesni par), med sprednjo in zadnjo osjo pa je nameščena 473-kilogramska baterija, sestavljena iz 10 modulov, ki jo za Ford izdeluje LG v tovarni na Poljskem. Uporabna kapaciteta te znaša 68 kilovatnih ur (kWh), kar po meritvah WLPT pomeni do 317 kilometrov dosega, v praksi pa manj, kar je odvisno od zunanjih temperatur, načina vožnje in teže tovora. Loputa za priklop polnilnih kablov je umeščena na sprednji del vozila, s čimer se olajša dostop do polnilnih mest oziroma ne bo težav s prekratkimi kabli. Serijsko je E-transit sicer opremljen z osemmetrskim polnilnim kablom. Polnjenje bo na 11-kilovatni polnilnici z izmeničnim tokom trajalo osem ur (od 15 do 80 odstotkov), na hitri polnilnici z enosmernim tokom bo mogoče baterijo polniti z močjo do 115 kilovatov, kar pomeni postanek dobre pol ure, da bo baterija napolnjena na 80 odstotkov.

Peter Pirkovič
Ford je z električnim transitom odprl poglavje elektrifikacije svojih gospodarskih vozil.

Najvišja hitrost je omejena pri 130 km/h, izjema so le izvedbe šasije s kabino, ki ne bodo hitrejše od 105 km/h. Uporabniki vozila bodo med vožnjo lahko izbirali med tremi profili vožnje. Poleg običajnega je na voljo način spolzke podlage, kjer se vključi delovanje elektronske zapore diferenciala, ali pa ekonomičen način, kjer se omejijo moč motorja, najvišja hitrost, odzivnost stopalke za pospeševanje in delovanje klimatske naprave. Vrtljivo stikalo menjalnika omogoča še način vožnje L, pri katerem se vključi delovanje rekuperacije in vožnja večino časa poteka le s stopalko za pospeševanje.

Dostavni Fordov velikan je v potniškem delu opremljen z velikim 12-palčnim zaslonom na dotik in multimedijskim sistemom Sync4. Ta se povezuje z Androidovimi in Applovimi pametnimi telefoni (aplikacija za mobilnike Ford Connect zna tudi na daljavo komunicirati z vozilom), omogoča brezžične posodobitve sistema in napreden prikaz navigacijskih napotkov v 3D-konfiguraciji (promet v živo ali vse najbližje polnilnice), obenem pa si uporabnik za vse dni v tednu lahko uredi, da se vozilo (potniška kabina in baterija) uro pred odhodom ogreje ali ohladi.

Pri Fordu pravijo, da za morebitne napake na vozilu nudijo petletno garancijo brez omejitev kilometrov in osem let na baterijo, a hkrati priporočajo, da se uporabniki na pooblaščenem servisu oglasijo vsaj enkrat letno, da servisni mojstri preverijo delovanje pogonskega sklopa. Ker je sestavnih delov bistveno manj, je tudi strošek servisa za skoraj polovico nižji. E-transit je v primerjavi z izvedbo s klasičnim motorjem precej bolje založen s serijsko opremo, hkrati ne gre spregledati cenovnega odstopanja od običajnih motorjev. Začetna cena brez vključenega DDV pri nas znaša 57 tisočakov.