AMSZ-analiza prodaje osebnih avtomobilov v Sloveniji leta 2021 kaže, da si trg še ni opomogel od posledic epidemije covida-19 in da je bilo lani prodanih za kar četrtino manj novih avtomobilov v primerjavi z rekordnim letom 2018.
Lani so slovenski trgovci prodali 53.988 novih osebnih avtomobilov, leta 2018 pa 72.835 oziroma nekaj manj kot 19 tisoč več. Trg je lani zaznamovalo tudi pomanjkanje polprevodnikov, kar je dodatno vplivalo na izdelavo novih in dobavo kupcem. Pomanjkanje oziroma daljši dobavni roki za nove avtomobile, pri čemer je tržna logika ponudbe in povpraševanja prinesla še nadaljnje naraščanje cen jeklenih konjičev, so vplivali tudi na dogajanje na trgu rabljenih vozil, pri katerih so cene v minulem letu prav tako poskočile. Poleg tega je zaradi manjše prodaje novih avtomobilov leta 2020 zdaj na trgu pomanjkanje rabljenih. Še ena ugotovitev AMZS kaže, da se je lani v primerjavi z letom 2020 pri nas kar za četrtino povečal uvoz rabljenih avtomobilov iz tujine – na novo je bilo registriranih kar 37.325 rabljenih avtomobilov iz tujine.
Ni vse lepo, kar se sveti
Povečanje povpraševanja po rabljenih vozilih za njihove kupce prinaša dodatna tveganja, za šarlatane na drugi strani pa lahek zaslužek. »Če so se na avtomobilu dogajale kakršnekoli nepravilnosti, laik zgolj z ogledom avta to zelo težko ugotovi. Avto, ki je videti zelo lep in dobro ohranjen, ima lahko tudi več kot 300.000 prevoženih kilometrov oziroma dosti več od prikazanega stanja. Z menjavo volana, prestavne ročice, stopalk in z nekaj 'kozmetičnimi popravki' se lahko dejansko stanje avtomobila zelo dobro prikrije. Ob uporabi digitalnih števcev pa je lažno vpisovanje kilometrov tudi dandanes hitro, preprosto in zelo poceni,« pojasnjuje tehnični svetovalec pri AMZS Janez Kajzar. Mehaniki pri pregledu rabljenih vozil pred nakupom ugotavljajo, da so najpogostejše napake odstopanje debeline laka od tovarniških normativov, kar je znak, da je bil avto ličarsko popravljen, izrabljene pnevmatike, težave z akumulatorjem, napake na podvozju, slabe zavore oziroma izrabljene obloge, napake na sistemu za dovod goriva ...
Lani se je v primerjavi z letom 2020 pri nas kar za četrtino povečal uvoz rabljenih avtomobilov iz tujine – na novo je bilo registriranih kar 37.325 rabljenih avtomobilov iz tujine.
Tanjša denarnica in ogrožena varnost
Posledice najrazličnejših manipulacij in prikritih napak lahko kupca takšnega avtomobila močno udarijo po denarnici, saj lahko stroški za popravilo hitro nanesejo tudi več tisoč evrov. A kot poudarja Kajzar, je še bolj pomembno zavedanje, da z neizpravnim avtomobilom ogrožamo svojo varnost in varnost drugih udeležencev v prometu. »Največje tveganje pri tem so seveda napake oziroma pomanjkljivosti, za katere voznik sploh ne ve, da jih avto ima, saj se lahko zgodi, da ravno te pri morebitnem trku odločajo med življenjem in smrtjo,« opozarja Kajzar. Strokovnjaki z AMZS zato svetujejo, naj kupci rabljenega avtomobila temeljito proučijo zgodovino avta, ki ga želijo kupiti. To lahko storijo s pomočjo servisne knjige ali sistema Avtolog.si. Ta je brezplačen in dostopen vsem, potrebujemo le VIN-številko vozila. Kupci rabljenih avtomobilov si lahko pri nakupu pomagajo tudi s spletnim avtomobilskim oglasnikom DoberAvto.si, ki pod okriljem AMZS deluje od lanske pomladi. Še dodatno pa zanesljivost nakupa poveča pregled rabljenega avtomobila pri strokovnjakih v delavnici.