»Zadovoljni, zelo zadovoljni. Nad pričakovanji,« nam je na vprašanje, kako ocenjujejo prva dneve uporabe elektronskih vinjet, odgovoril vodja cestninskih nadzornikov na Darsu Dean Polc. »Sistem tako dobro deluje, da bo sčasoma skoraj vse naredil sam. Vedeli smo, kaj hočemo, in tak sistem smo tudi dobili.«
V torek so za vožnjo po slovenskih avtocestah začele veljati nove, elektronske vinjete. Bistvena razlika v primerjavi s starimi je, da niso več v obliki nalepke, k bi jo prilepili na steklo, ampak se le vpišejo v sistem glede na registrsko oznako vozila. Kamere bodo preverjale registrske oznake vozil in razkrivale, kdo morda ni vplačal vinjete.
Drugi dan veljave novega sistema smo obiskali nadzornike na nekdanjem mejnem prehodu Fernetiči; le dobre pol ure prej smo kupili vinjeto za avto, s katerim smo se tja pripeljali. Ko smo se ustavili, je sistem na ročni napravi pokazal, da avto še nima vinjete, medtem ko se je na računalniku v Darsovem kombiju izpisalo, da jo že ima. Preverili smo podatke in ugotovili, da se je v isti minuti, ko je avtor tega članka po spletu kupil vinjeto, to že zabeležilo v sistem.
Težko jim bodo ušli
»Ročne naprave zdaj osvežujejo podatke na pol ure ali eno uro, a sistem vinjeto registrira že v trenutku nakupa. Tudi ročne naprave bomo posodobili, da bodo zajemale podatke takoj, saj bo v turistični sezoni verjetno precej tujcev kupilo vinjeto na meji in se bodo že v naslednjih minutah pripeljali na našo avtocesto,« pojasnjuje Polc.
Darsovi nadzorniki so v sredo na Fernetičih preverjali registrske oznake na podlagi posnetkov prenosne kamere, ki so jo postavili nekaj sto metrov pred mejo. Vse registrske oznake je pošiljala v računalnik v Darsovem kombiju, in tako so lahko nadzorniki v nekaj sekundah preverili, kdo ima in kdo nima vinjete. Sicer pa bodo odslej preverjali oznake na štiri načine: s prenosno kamero, s tabličnim računalnikom, s kamerami v Darsovih kombijih in s kamerami na portalih nad avtocesto.
Trenutno na portalih stojita dve kameri, do konca februarja pa bodo postavili sto ohišij in med ohišji selili 20 kamer. »Vozniki ne bodo mogli vedeti, v katerem ohišju je kamera,« je pojasnil Polc. Konec februarja bodo usposobili tudi kamere v Darsovih kombijih, ki bodo med vožnjo snemale registrske tablice pred in za kombijem. Prenosne kamere, ki jih uporabljajo te dni, bodo v nadaljevanju uporabljali izjemoma. S tabličnimi računalniki pa bodo lahko nadzorniki na počivališčih fotografirali registrske oznake parkiranih avtov in prav tako ugotavljali, ali imajo vinjeto.
Prvi dan 7,5 odstotka kršiteljev
V torek, prvi dan veljave novega sistema, so preverili 13.972 registrskih oznak in med njimi ugotovili 1042 kršiteljev, kar pomeni 7,45 odstotka. Kot so napovedovali, bo sistem registrske oznake, za katere je kupljena vinjeta, takoj izbrisal, za tiste, ki nimajo vinjete, pa sprožil postopek. Slovenski kršitelji bodo od Darsa kmalu prejeli pismo in v njem obvestilo o kršitvi ter kazen 300 evrov, medtem ko bodo kršitelje iz tujine poskušali ustaviti in jih oglobiti takoj.
Mednarodna izmenjava podatkov o kršitvah, ki jih ugotavljata policija in redarstvo, še nekako deluje. Za kršitve, ki jih ugotavljajo drugi organi, pa ne. Evropska unija je lani sicer sprejela predpis, da izmenjava podatkov velja tudi za kršitelje cestnin, vendar novosti niso še ratificirale vse članice, in dokler tega ne storijo, izmenjave ne bo.
»Tuje kršitelje bodo zato nadzorniki poskušali ustaviti in jih oglobiti na kraju, če tega ne bodo uspeli storiti, pa bo njihov prekršek zabeležen v sistemu, in ko bodo drugič pripeljali na naše avtoceste, jih bo sistem avtomatsko prepoznal, tako da jih bodo nadzorniki lahko takrat ustavili na podlagi prejšnje kršitve. Pa tudi, če bodo takrat imeli vinjeto,« je povedal Polc.
Draga tipkarska napaka
In kakšne težave so imeli vozniki prvi dan veljave e-vinjet? »Prejeli smo približno 50 klicev voznikov, ki so kupili vinjeto, a jih je sistem zaznal kot prekrškarje. Kar pomeni, da so vpisali napačno registrsko številko. Če je vinjeta začela veljati, se je ne da več stornirati,« jasno odgovarja Polc. Napaka bo voznike stala 260 evrov oziroma 110 evrov za novo vinjeto in 150 (polovička od 300) za plačilo kazni. Glede na to, da moramo vozniki ob nakupu vinjete vpisati tudi tip svojega avtomobila, bo sistem zaznaval tudi razne poskuse goljufij. Kazen za goljufije je 500 evrov.
Ker so na naših avtocestah ta teden še (lahko) vozniki s klasično tedensko in do konca meseca s klasično mesečno vinjeto, čaka nadzornike do konca meseca še pregledovanje posnetkov vozil kršiteljev. »Kamere delajo tako dobre posnetke, da se jasno vidijo celotna vetrobranska stekla. Največja prednost novih kamer pa je, da bomo brez težav lahko nadzirali tudi ponoči. Do zdaj so naši nadzorniki lahko delali le pri svetlobi,« je sklenil Polc.