Nestor Mankoč je ime, ki je širni Sloveniji morda nepoznano, a poznavalci ljubljanskega dogajanja vedo, da gre za vplivnega poslovneža, za katerega velja, da se nekoč brez njega v Ljubljani ni kaj dosti zgradilo. Sodeloval je pri nekaterih največjih gradbenih projektih v naši državi in bil solastnik avtohiše A-Cosmos, kjer so še do nedavnega petičneži kupovali svoje prestižne BMW-je, še danes pa v svojih salonih ponujajo vozila blagovne znamke Mazda. Dolgo časa je deloval tudi kot predsednik Plavalnega kluba Ilirija in bil tudi predsednik Plavalne zveze Slovenije, kar ne sme čuditi, saj je njegov sin Peter Mankoč, nekoč naš najboljši plavalec in celo nekdanji svetovni rekorder v disciplini 100 metrov mešano.
Veliki načrti
Družina Mankoč je bila pred krizo leta 2009 tik pred tem, da postane ena najbogatejših v državi. Podjetje ZIL Inženiring, ki so ga imeli skupaj z nekaterimi manjšinskimi lastniki v rokah člani družine Mankoč – oče Nestor, mama Maruša ter otroka Peter in Teja Mankoč Šolar – je poslovalo odlično. Ustvarili so kar osem milijonov evrov čistih prihodkov in pol milijona evrov čistega dobička. Sicer je bilo podjetje krepko zadolženo, a njihovi načrti so bili veliki. Nameravali so zgraditi več stanovanjskih sosesk z več sto stanovanji, ki bi jim po takratnih cenah prinesli milijonske dobičke. V načrtovanje in izvedbo projektov – Nove Stožice, stolpiči Črnuče, vile Hrušica, stanovanjska naselja v Podutiku, Novih Kosezah, Kamniku – so vložili nekaj deset milijonov evrov. A kriza je skoraj vse projekte ustavila, nepremičninski trg je zamrl, cene so padle in podjetje se je znašlo v ogromnih težavah.
Reševanje nasedlih projektov
Hitro bi se lahko vsaj za silo rešili z gradnjo parkirne hiše Kozolec II za Mestno občino Ljubljana. Znano je, da je bil Nestor Mankoč vedno v odličnih odnosih z mestnimi oblastmi v prestolnici, ne nazadnje je imel celo skupno podjetje z nekdanjim dolgoletnim prvim možem urbanizma Igorjem Jurančičem. Tudi po odhodu Jurančiča in prihodu Zorana Jankovića na oblast se je Mankoč dobro znašel. A kriza je podjetju zadala prevelik udarec, in kljub sklenjeni pogodbi za izgradnjo garažne hiše je morala mestna občina pogodbo enostransko prekiniti, saj se ZIL Inženiring ni držal dogovorjenih rokov in plačeval podizvajalcev. Kasneje se občina in ZIL Inženiring nista uspela zediniti okoli vprašanja, kako je bila pogodba prekinjena in kdo je komu kaj dolžan, zato so se odločili za arbitražo. Podjetju je grozil stečaj, a ga je družina Mankoč rešila s prodajo premoženja. Veliko vlogo pri tem je odigrala družina Ažman z Bleda, ki je prek podjetja Imapktum od slabe banke odkupila za 12,5 milijona evrov terjatev.
Prodaja premoženja
Velik del dolgov je ZIL Inženiring družini Ažman nato poplačal s prodajo premoženja, med katerim je bil tudi hotel Tartini v Piranu, stanovanjski blok v Novem mestu, nepremičnina v Podutiku, zemljišče v Dravljah in še nekaj ostalih nepremičnin. ZIL Inženiring se je tako ohranil pri življenju, Nestor Mankoč je kot lastnik izstopil iz podjetja in uradno večinski delež obvladuje žena Maruša. Podjetje posluje v veliko manjšem obsegu kot prej, ukvarjajo se le še z inženiringom in nadzorom gradenj, dostojno preživetje pa jim omogoča tudi donosna pogodba z državnim Darsom za nadzorstvena dela pri gradbenih projektih.
A-Cosmos
Govorice
Mestna občina Ljubljana je ob odprtju prodajno-servisnega centra A-Cosmos leta 2009 dobila v uporabo prestižni BMW 730d. Ob tem so se pojavile govorice, da je šlo za darilo Zoranu Jankoviću, ker je ZIL Inženiring dobil projekt izgradnje garažne hiše Kozolec II. Nestor Mankoč je takrat to zanikal in pojasnil, da je avto donirala družba BMW Slovenija, s katero naj ne bi bil povezan. Takrat je družbo BMW Slovenija vodil Miha Ažman, ki je kasneje prek družinske družbe Impakta odkupil dolgove ZIL Inženiringa od slabe banke in družbo rešil pred stečajem.
A če se je ZIL, ki ga še vedno vodi Nestor Mankoč, nekako izvlekel iz primeža dolgov, se je v hudih težavah znašlo podjetje A-Cosmos, ki je bilo pred leti v lasti ZIL Inženiringa, danes pa ga lastniško obvladuje mlajši del družine Mankoč: nekdanji plavalni šampion Peter Mankoč, njegova sestra Teja Mankoč Šolar in njen mož Jože Šolar, ki podjetje vodi. Kot smo že zapisali, gre za družbo, ki je še nedavno prodajala avtomobile znamk BMW in Mazda, imela celo visokoleteče načrte s prodajo vozil Jaguar in Mini, a se je morala najprej posloviti od slednjih, letos pa še od prestižne bavarske blagovne znamke. Družba je v letu 2019 krepko poslabšala poslovanje in zabeležila kar 1,69 milijona evrov izgube. Pred več kot letom dni so se na avtomobilističnih spletnih forumih pričeli pojavljati zapisi strank A-Cosmos, ki so trdili, da kljub vplačilu denarja avtomobilov niso prejeli tudi po več mesecev. Kljub temu, da ni nenavadno, da se prestižne avtomobile, ki so opremljeni po želji kupca, čaka, pa so roki pri A-Cosmosu presegali standardne, glede na zapise pa so bili tudi izgovori precej nenavadni. Iz zapisov je razbrati, da so kupci čakali na avtomobile, ki so jih imeli na zalogi; nekateri naj bi stali celo na parkirišču družbe, a jih niso izročili. Računi družbe so bili večkrat blokirani, na sodišču imajo odprtih tudi več sporov.
Madžarski prevzem
Vedno glasnejše so bile govorice o likvidnostnih težavah podjetja, poleti pa je v javnost prišla novica, da je A-Cosmos ostal brez blagovne znamke BMW, njihov posel pa da bo prevzelo madžarsko podjetje Wallis. Prevzem je bil pred dnevi tudi izpeljan, prodali so tudi zemljišče in avtomobilski salon ob ljubljanski obvoznici. Še vedno pa naj bi ostala odprta dobava nekaterih že plačanih vozil, za katera pri A-Cosmosu obljubljajo, da bodo dostavljena do konca tega meseca. Podjetje se je preselilo v ljubljanski BTC, kjer nadaljujejo s prodajo blagovne znamke Mazda in servisno dejavnostjo.
Prihodnost
Vzrok, da se premoženje družine Mankoč manjša iz dneva v dan, naj bi bili še vedno dolgovi, ki so si jih nakopičili z nepremičninskimi projekti pred začetkom krize. Dolgovi družbe A-Cosmos, ki je ustvarila v letu 2019 35 milijonov evrov prometa, so glede na bilanco stanja v letu 2019 znašali 15 milijonov evrov. Ali bodo z nedavnim reševalnim manevrom končno izplavali iz izgub, po pokazal čas.