»Več ur kličemo osebnega zdravnika, a neuspešno. Nihče se ne oglasi, telefon zvoni v prazno. Po urniku bojda delajo, ampak jih je nemogoče dobiti na telefon, osebno pa tako ne moreš k njim, razen če je stanje urgentno. Ljudje nimajo zdravil, ne vedo več, na koga naj se obrnejo. Koliko nas bo zaradi 'koronaukrepov' moralo umreti, ker nimamo primerne oskrbe,« je samo eden izmed mnogih dopisov, ki smo jih prejeli v našo redakcijo.
Razglasitev epidemije koronavirusa je v celoti spremenila dostopnost do našega zdravstvenega sistema. Sočasno z umirjanjem stanja se je sicer nekoliko omilil prej še strožji režim vstopa v zdravstvene ustanove, pa vendar je še dolga pot do stanja, kot smo ga bili vajeni.
Mobilni telefoni so postali eden pomembnejših kanalov za »preglede«. Morda se je še nekaj mesecev nazaj marsikomu zdelo nemogoče, da mu bo zdravnik diagnozo postavil kar prek telefonskega opisa ali na podlagi posredovane fotografije. Pa vendar je zdaj to redna praksa.
Prvi pogoj za ureditev vseh zadev pa je še vedno vzpostavitev stika z osebnim ali nadomestnim zdravnikom. Ravno pri tem pa se velikokrat zatika. Ljudje najpogosteje uporabljajo telefone, dobiti zvezo pa je zelo težko. Kot pravijo medicinske sestre, telefoni pregorevajo. V eni izmeni sprejmejo po sto klicev in več. Na ta način zdravniki odpirajo bolniške dopuste, predpisujejo zdravila, svetujejo ... V primerih, ko je to potrebno, seveda pacienta tudi osebno naročijo, pa vendar bistveno redkeje kot pred koronaukrepi.
Pogosto se ne oglasijo, a kličejo nazaj
Da način, kot ga je pred meseci predpisala država, ne funkcionira najbolje, je jasno že od uveljavitve sprememb. Čeprav so bile potrebne, marsikdo meni, da so v čim krajšem času nujno potrebne izboljšave. Dostop do zdravstvenih storitev je trenutno daleč od optimalnega.
Kritik na ta račun pa so najpogosteje deležni tisti, ki niso odgovorni za nastalo situacijo: medicinske sestre, ki imajo dela čez glavo. Nezadovoljni pacienti se najpogosteje znesejo nad njimi.
Metka Petek Uhan, direktorica Zdravstvenega doma (ZD) Ptuj, zagotavlja, da daje njihovo zdravstveno osebje vse od sebe, da situacijo obvladuje: »Mnogo naporov vlagamo v usklajevanje dela. Res je, pogosto se ne oglasijo na telefon, ker previjajo rane, pišejo recepte za druge paciente in podobno. Kakor hitro lahko, pokličejo nazaj. Ljudi resnično prosimo za strpnost. Tudi sami bomo poskušali zadeve izboljšati. Odprli smo posebno linijo na številki 02 787 15 00, ki je na voljo od ponedeljka do petka, od 7.00 do 13.30. Še vedno pa velja, da naj ljudje najprej pokličejo osebnega ali nadomestnega zdravnika in šele nato, če ga ne dobijo, omenjeno številko. Tam pustijo le kontaktne podatke. To bo izhod v sili, ko dejansko njihov zdravnik ne bo dosegljiv.«
Zdravniki se zavedajo večje odgovornosti zaradi sprememb načina dela
Petek Uhanova se zaveda komplikacij, ki jih je prinesla popolna sprememba dela zdravstvenih delavcev. Kot pravi, tudi njim tak način dela povzroča veliko težav: »Težko je pacientom in zdravnikom. Zavedamo se, kako tvegano je zdraviti ljudi na tak način. Naša odgovornost je velika, ampak takšna so navodila. Edina pozitivna zadeva v takšnem sistemu je, da ni gneče v čakalnicah. Ko je pacient naročen, je tudi na vrsti.«
Jeseni še težje do zdravnika?!
Kot pravi, se zaveda težav, ki so prisotne v zdravstvu, a žal niti napovedi niso optimistične. »Jeseni bo najbrž stanje še hujše. Da ga bomo omilili, si bomo prizadevali, kolikor je v naši moči. Paciente pa resnično prosimo za strpnost,« še zaključi Petek Uhanova.