PREMIER Z DRUŽBENIH OMREŽIJ

Koliko Janšo stane, da zaobide kritične glasove?

L.T.
19. 5. 2020, 19.30
Posodobljeno: 19. 5. 2020, 19.47
Deli članek:

Z narodom komunicira s svojega twitterja in facebooka ter po novem še z oddajo na politično odvisni televiziji.

Bobo
Janez Janša in Viktor Orban na volilni konvenciji stranke SDS maja 2018 v Celju.

Predsednik vlade Janez Janša je že med svojim drugim mandatom 2012–13 uvedel prakso, da je na gradu Brdo dajal intervjuje le izbranim novinarjem. Tiskovne konference, na katerih bi bilo mogoče predsedniku vlade zastaviti novinarsko vprašanje, so bile redkost že takrat, ko vlada še ni imela pooblaščenega govorca v osebi Jelka Kacina.

»Berite moj TW profil namesto @24ur_com, pa boste bolj točno obveščeni. Zakon bo @vladaRS šele sprejemala, nikoli nismo rekli, da upokojenci in študentje ne bodo dobili vavčerjev. To so posamična mnenja, ki jih potem družbenopolitični delavci dalje širijo,« je včeraj glede vavčerjev za zagon slovenskega turizma prek twitterja sporočil Janša. V čivku je napovedal tudi, da bo ljudstvo nagovoril v redni ponedeljkovi oddaji na televiziji Nova24. Gre za zasebni medij, odvisen od stranke SDS in financiran s poslovneži blizu madžarskega premierja Viktorja Orbana.

Facebook
Stranka SDS je v zadnjem letu za plačane objave namenila 3527 evrov.

Draga vojna z mediji

Prejšnji teden je mnoge neprijetno presenetila sponzorirana objava uradne strani in nato še facebook profila Vlade republike Slovenije ter stranke SDS, ki so delile Janšev zapis glede vojne z mediji. V njem je javno televizijo primerjal z Jugoslovansko narodno armado in napovedal, da sta »zdravilo« za medijske monopole nujna konkurenca v medijskem svetu in svoboden internet. Pri tem je domnevno mislil na politično odvisno televizijo Nova24 in družbena omrežja, prek katerih lahko do državljanov dostopa s plačanimi objavami.

Račun za Janševo resnico smo v tem primeru dvakrat plačali davkoplačevalci, neposredno za sponzorirano objavo na uradnem profilu Vlade republike Slovenije, posredno pa še za objavo stranke SDS, saj ta del svojih dohodkov dobi iz javne blagajne. Zajem zaslonske slike, ki smo ga pridobili v uredništvu, razkriva, da je stranka SDS v zadnjem letu za objave na facebooku namenila 3527 evrov. Uradni profil Janeza Janše je v istem obdobju za oglase namenil 1551 evrov. Konkretno za širjenje zapisa o vojni z mediji je uradni profil Janeza Janše Facebooku plačal med 500 in 599 evri.

Facebook
S svojega osebnega profila je Janša za plačane objave namenil poldrugi tisočak.

Stranka SDS financira tudi plačane objave na osebnem facebook profilu Janeza Janše. Samo v zadnjem mescu so zanje namenili nič manj kot 2000 evrov, kar bi bilo zalogaj tudi za plačo predsednika vlade, ki se po plačni lestvici uvršča v najvišji – 65. plačni razred. Bruto torej na mesec prejme 5419 evrov, kar neto nanese nekaj več kot 3100 evrov brez dodatkov.

Med delovnikom 24 polemičnih čivkov

Pred slabim letom je ameriško ustavno sodišče odločilo, da ameriški predsednik Donald Trump svojih kritikov ne sme več blokirati na twitterju, saj ta kanal uporablja za uradne vladne posle. Trump, tako kot Janša, tvita s svojega osebnega računa in ne z uradnega računa predsednika države oziroma vlade.

Facebook
Če bi Janša objave plačeval iz lastnega žepa, bi za to moral mesečno nameniti kar dve tretjini svoje plače.

Blokade kritikov na twitterju Janši niso tuje, vendar je po prevzemu mandatarstva prisluhnil peticiji novinarjev, naj jih odblokira na twitterju, a le peticiji novinarjev, saj so mnogi kritični državljani ostali brez dostopa do njegovega profila. Twitter ostaja glavni način komunikacije Janše z ljudstvom. Včeraj je med delovnim časom tako napisal ali retvital kar 24 čivkov. V večini primerov je čivke izkoristil za polemiko s kritičnimi glasovi in ne za obveščanje ljudstva o delu vlade.

Facebook
Premier in vladni ministri imajo prek tiskovnih konferenc privilegiran dostop do vseh javnih in zasebnih medijev v državi, a Janša raje plačuje Facebooku, da državljane lahko nagovori prek družbenih omrežij.