»Akcija promocije slovenskega mleka in mlečnih izdelkov je res svetla točka v težki situaciji, v kateri smo se znašli tako primarni pridelovalci mleka, torej kmetje, organizatorji odkupa mleka in predelovalci, ki smo sicer precej razočarani nad ostalimi vladnimi (ne)ukrepi,« pravi Janko Petrovič, direktor Mlekarske zadruge Ptuj, kjer jim je do zdaj od kmetov uspelo odkupiti vse ponujene količine mleka, čeprav zaradi povečane ponudbe in zmanjšanega povpraševanja po nekoliko nižjih cenah. »Od kmetijske politike se pričakujejo ukrepi za stabilizacijo razmer, in to ne ukrepi, ki so zgolj copy-paste evropskih ukrepov, saj so slovenske razmere specifične. Pri nas imamo kmetije, ki 'zapirajo' prirejo mleka, v okviru naše zadruge je to kar ena kmetija na teden, imamo seveda tudi take, ki rastejo in se nam pridružujejo, v zadrugi pa ta dogajanja poskušamo nekako balansirati.«
Preveliko tveganje za mlekarne
Zavod za blagovne rezerve je aprila z razpisom iskal ponudbe za nakup do 350 ton mleka v prahu, predelanega iz slovenskega mleka. Prijavo so oddali v Pomurskih mlekarnah in Mlekarni Celeia, kjer pa bodo skupno predelali »le« 70 ton mleka. Po Petrovičevih besedah so bili namreč razpisni pogoji takšni, da bi morale mlekarne same nositi obveznost obnavljanja zalog, kar je v trenutni situaciji težko, zato niso hotele prevzeti rizika na svoja pleča in se na razpis niso prijavile. V Pomurskih mlekarnah so potrdili, da so aprila okoli 600 tisoč litrov presežkov slovenskega mleka predelali v 50 ton mleka v prahu, vendar ga glede na razpoložljivo delovno silo in povečano povpraševanje njihovih kupcev več niso mogli, čeprav je ponudba blagovnih rezerv omogočala predelavo do 200 ton.
Enajst izdelkov petih mlekarn po nižjih cenah
Da bi pomagali slovenskemu kmetu in domači mlečni industriji, so se slovenske mlekarne in trgovci, kot rečeno, združili in potrošnike povabili, da v trgovinah kupujejo slovenske izdelke. Maj so razglasili za mesec slovenskega mleka, v akciji Slovensko mleko nas povezuje, ki jo pozdravljajo tudi v Kmetijsko-gozdarski zbornici Slovenije, pa so redne cene enajstih izdelkov iz petih mlekarn znižane, in sicer iz Ljubljanskih mlekarn, Mlekarne Celeia, Pomurskih mlekarn, Mlekarne Planika in iz Mlekarne Krepko. Med večjimi trgovci, ki se pridružujejo mlekarnam, so Mercator, Spar, Tuš, Hofer, Trgovine Jager in E.Leclerc, med njimi pa ni Lidla.