Več tisoč otrok po slovenskih osnovnih šolah vsako leto brezplačno prejme pobarvanke, ki nosijo oznako Policijskega sindikata Slovenije in so namenjene ozaveščanju najmlajših in najbolj ranljivih o različnih nevarnostih, ki prežijo nanje v sodobnem svetu. Naslovi Otroška prometna pobarvanka, Otroška pobarvanka – Moji vzorniki, Internetna varnost, Krim pobarvanka pričajo o tem, da gre za koristno vsebino, ki je v življenju vsakega otroka le dobrodošla. A ko publikacije odpremo, nas presenetijo ogromne količine oglasov, ki so jih izdajatelji poleg risbic namenili našim najmlajšim. V pobarvankah, ki smo jih videli sami, je oglasnega prostora več kot tretjina.
Strokovna mednarodna založba
Policijski sindikat Slovenije je z založbo IV začel sodelovati že leta 2007, poleg otroških pobarvank z oglasi pa skupaj izdajajo tudi koledar in policijski zbornik.
Ko smo želeli ugotoviti, zakaj je tako, so nam odgovorni Policijskega sindikata Slovenije pojasnili, da so se že leta 2007 odločili za sodelovanje z družbo IV Založba. Ta je del mednarodne skupine s sedežem v Švici, njena dejavnost pa je vezana izključno na sodelovanje s Policijskim sindikatom. Glede na javno dostopne podatke, gre za izjemno donosno sodelovanje. Policijski sindikat pripravi vsebino, trženje, produkcijo, tisk in distribucijo pa opravi založba, ki je v zadnjih letih na račun oglasov, ki jih gledajo naši otroci, uspela ustvariti nekaj manj kot milijon evrov prometa. Zaradi svoje dejavnosti so bili že večkrat tarča kritik, najbolj pred leti, ko se jim je v eno izmed pobarvank prikradel celo oglas za stranko SDS, kar so pripisali tiskarskemu škratu. Tisoče evrov za svojo dejavnost prejmejo tudi od državnih organizacij in podjetij, od leta 2014 pa do danes kar 770 tisoč evrov. Večino denarja za ozaveščanje otrok, glede na podatke na strani erar.si, prispeva DARS in lokalne skupnosti.
Oglaševanje ali ozaveščanje?
Količina oglasnega prostora v brošurah nakazuje, da gre pri publikacijah bolj za izkoriščanje plemenitega namena za pridobitno dejavnost kot pa za ozaveščanje otrok. Pri Policijskem sindikatu sicer trdijo, da vsaj enkrat letno v sindikatu preverijo odzivnost »ciljnih skupin« in so do zdaj imeli zelo pozitivne odzive. Kako to storijo, nam niso pojasnili. Prav tako nismo izvedeli, kakšne koristi ima od sodelovanja sindikat. Oglaševanje v šolah je po ocenah številnih strokovnjakov sporno, urejata ga dva zakona, in sicer zakon o varovanju potrošnikov, ki prepoveduje, da se z oglasi škodi otrokom oziroma izkorišča njihovo pomanjkanje izkušenj, ter šolska zakonodaja, ki primernost takih vsebin prepušča presoji ravnatelja. Vodstva šol so torej tista, ki odločajo, ali tovrstne publikacije lahko otrokom škodijo ali koristijo, ali jih vidijo kot izobraževalno gradivo ali oglaševalski pamflet.
Pojasnilo založbe
Založba je del švicarskega podjetja Informationsverlag Schweiz GmbH, ki ima podobna podjetja tudi v Avstriji, Nemčiji, na Hrvaškem in na Češkem.
»Cilj našega dela je, da z vsakim preventivnim projektom oskrbimo celotno generacijo otrok na določenem področju. Vedno se orientiramo na generacije, ki so po starosti pred obdobjem, ko lahko nastopijo določene težave. Letno izdamo približno 70 tisoč publikacij, ki jih prek šol in vrtcev otroci prejmejo brezplačno. Publikacije so izdane in distribuirane brez javnih sredstev in subvencij. Založniška dejavnost se v celoti financira s prodajo predstavitvenega prostora. Tak pristop, poleg marketinških učinkov, znatno prispeva k obveščenosti javnosti in pomembno dviguje raven družbene odgovornosti,« so svojo dejavnost obrazložili pri založbi. A njihove obljube, da bodo oskrbeli celotne generacije otrok, so na trhlih nogah. V osnovne šole je trenutno vpisanih okoli 180 tisoč otrok oziroma v povprečju 20 tisoč na posamezno generacijo. Če v šole pošljejo štiri publikacije, bi jih za pokritje vsaj ene starostne skupine torej potrebovali 80 tisoč. Številke so zagotovo pomembne za tiste, ki se odločajo za oglaševanje v brošurah, ki ni poceni. Najmanjši oglas stane 329 evrov neto, najdražji pa krepko več kot 1500 evrov. Ljudje, ki so za založbo tržili oglasni prostor, pa so nam povedali, da so prakse pri nagovarjanju podjetij zelo sporne. Tako imajo telefonski referenti navodilo, da morajo podjetnikom poudariti, da kličejo po pooblastilu Policijskega sindikata, celotno zgodbo pa predstaviti zgolj kot skrb za otroke. »Nikakor v pogovoru s stranko ne smete omeniti, da prodajate oglasni prostor,« naj bi se glasila navodila odgovornih. Tisti, ki se odločijo za sodelovanje, naj bi bili tako zgolj sponzorji, in ne oglaševalci.
Psi lajajo …
Zanimivo je, da kljub temu, da se pritožbe na način sodelovanja policijskega sindikata in IV Založbe vrstijo že vrsto let, sprememb ni pričakovati. Kot so nam sporočili iz založbe, vprašanja o etični plati njihovega poslovanja niso relevantna, zanimati bi nas moralo le, »ali redno in pravočasno plačujemo svoje obveznosti do države, do naših zaposlenih, poslovnih partnerjev in ali izpolnjujemo dane obljube iskalcem zaposlitve, ki iščejo delo pri nas«, kritike pa so odpravili s stavkom: »Ljudje v Sloveniji žal navadno kritizirajo stvari/dejanja, ki jih ne poznajo in ne razumejo.«