Predvolilno širjenje »strupa«

Lažem, manipulacijam in sovraštvu izpostavljenih na milijone Evropejcev, večina za to nikoli ne bo izvedela

S.R.
22. 5. 2019, 08.52
Posodobljeno: 22. 5. 2019, 09.11
Deli članek:

V pričakovanju nedeljskih evropskih volitev je znova zaznati skrb vzbujajoč vrvež na družabnih omrežjih, kjer so glede na poročilo nevladne organizacije Avaaz propagandi skrajnih desničarjev izpostavljeni milijoni Evropejcev.

Profimedia
Fotografija je simbolična.

Aktivisti nepridobitne organizacije Avaaz trdijo, da so njihove raziskave odgovorne pri Facebooku spodbudile k doslej največji čistki. Organizacija je včeraj objavila poročilo, v katerem so poudarili, da so lažne novice, citati in videoposnetki o hudodelstvih in prestopkih migrantov zgolj del strategije, ki jo na facebooku uporabljajo skrajni desničarji. Po njihovih ocenah je bila tovrstna zlonamerna vsebina na facebooku zgolj v zadnjih treh mesecih prikazana približno 533-milijonkrat oziroma kar 6-milijonkrat na dan. Medtem ko se evropski volivci pripravljajo na volitve, se Evropska unija »utaplja v dezinformacijah,« je dejal Christoph Schott, eden od vodij pri Avaazu. 

Lažne novice

Organizacija je med svojo preiskavo širjenja skrajno desničarske propagande na družabnih omrežjih odkrila približno 500 »sumljivih« strani in skupin, osredotočenih na volivce v Nemčiji, Franciji, Združenem kraljestvu, Španiji, Italiji in na Poljskem. Facebook jih je 77 že odstranil, samo te pa so se skupaj ponašale s slabimi šestimi milijoni sledilcev. Kot nazoren primer tovrstne zlonamerne propagande so izpostavili eno od strani, ki podpira italijansko vladajočo stranko Liga, ki ji poveljuje Matteo Salvini. Tam so denimo objavili videoposnetek migrantov, ki se brezobzirno znesejo nad policijskim avtomobilom. Čeprav gre v resnici za kratek izsek iz nekega filma, lažno poročanje o incidentu pa so že pred časom ovrgli številni mediji in pristojni organi, se posnetek na spletu še naprej širi. Podobno se je zgodilo na Poljskem, kjer so lažno novico o migrantih taksistih, ki so posiljevali ženske, opremili s posnetkom zaslona iz enega od filmov. 

Začnejo z nevpadljivo vsebino

Ena od bolj premetenih strategij je ta, ki so jo uporabljali predvsem v Španiji, a jo je organizacija zaznala tudi v drugih državah. Skupina je na facebooku ustvarila stran s precej splošnim in nevpadljivim naslovom, denimo »glejfilmezastonj.es« (watchmoviesforfree.es), ime skupine pa nato postopoma spreminjala v »glejfilme,« nato »španski filmi« in nazadnje »borba za Španijo,« pri čemer so svoji bazi uporabnikov postopoma začeli »servirati« skrajno desničarsko vsebino. V Italiji so odkrili podobno stran, ki je bila ustanovljena kot skupina za podporo kmetom na severu Sicilije, v končni obliki pa se je »prelevila« v stran, ki podpira Salvinijevo stranko. 

Facebook ne stori dovolj

Facebook je na pobudo Avaaza poleg 77 strani ukinil tudi 230 računov posameznikov. Čeprav je po navedbah organizacije šlo za »največjo« čistko na tem družabnem omrežju, trdijo, da to »še zdaleč ni dovolj.« »Facebook bi moral zagotoviti, da vsak, ki je to lažno novico videl, prejme nujen popravek, ter da njihovi algoritmi ustavijo širjenje tega strupa,« je pojasnil Schott, medtem ko so v poročilu zapisali, da je bilo »lažem, manipulacijam in sovraštvu izpostavljenih na milijone Evropejcev, velika večina med njimi pa za to nikoli ne bo izvedela.«