Vpliv alkohola na vožnjo

FOTO: Za volan trezen, a po cesti v nekaj minutah lomastil pijan

S.R.
12. 11. 2018, 10.01
Posodobljeno: 12. 11. 2018, 13.05
Deli članek:

Število nesreč, ki so posledica vožnje pod vplivom alkohola, se sicer zmanjšuje, a dragoceno je vsako življenje.

Generali
Za volan so sedli tudi člani ansambla Saša Avsenika.

Avtor tega zapisa prisega, da je za volan sedel popolnoma trezen, čemur lahko pritrdi tudi več deset prič. Tri minute pozneje je iz vozila ali, bolje rečeno, zverižene pločevine izstopil skrušen, premagan in predvsem osupel. Kaj se je zgodilo? Iz trenutka v trenutek bolj nacejen je ovinkaril po cestišču ter se neuspešno izogibal nasproti vozečim vozilom, kolesarjem, pešcem in živalim. Ni seveda šlo za novo tragedijo na slovenskih cestah, temveč virtualno izkušnjo, skozi katero ga je popeljal simpatičen robotek Geri, ambasador varne vožnje »iz leta 2068.« Tako je prek virtualne izkušnje spoznal, kako alkohol vpliva na njegove sposobnosti za varno vožnjo, kjer so na udaru zlasti vid, motorika in samodojemanje.

Kako se trezen za volanom "napiješ"

V petek smo imeli to VR izkušnjo namreč priložnost izkusiti pripadniki medijev, za volan pa sta sedla tudi smučarska asa Jure Košir in Rene MlekužKo se je posameznik udobno namestil na sedež in si na glavo nadel VR očala, se je v spremstvu robotka Gerija podal na triminutno vožnjo po virtualnem svetu. Navidezna resničnost je bila še kako resnična. Voznik v tem »Gerijevem« svetu vožnjo začne povsem trezen, nato pa se stopnja njegove opitosti skozi čas povečuje. Med temi stopnjami psihofizičnega stanja se srečuje z različnimi ovirami in kaj hitro spozna, da alkohol in vožnja nikakor ne gresta skupaj, saj je manevriranje v takšnem stanju povsem nemogoče, kar je spoznal tudi avtor teh vrstic, ki je na koncu snel očala in slušalke ter prepustil mesto drugim, a mu bo končni poziv za varno in odgovorno vožnjo še dolgo odzvanjal v ušesih. Ta sodoben način nazornega prikaza zmanjšanih psihofizičnih sposobnosti voznika, ki vozi pod vplivom alkohola, je zdaj na voljo tudi splošni javnosti.

Generali
Projekt so podprli tudi David Urankar, Rene Mlekuž in Jure Košir.

Statistika se izboljšuje, a to ni dovolj

Čeprav se število nesreč, ki so posledica vožnje pod vplivom alkohola, na naših cestah zmanjšuje, je resnica ta, da je že ena žrtev mnogo preveč. Po navedbah predsednika Zavoda Varna pot Robert Štaba, so »slovenske ceste do danes zahtevale 7329 življenj.« To pomeni 7329 oseb, ki so za seboj pustile starše, otroke, sorojence ali pa le prijatelje in sodelavce. Leta 2017 smo na slovenskih cestah denimo zabeležili 32 smrtnih žrtev nesreč, ki so bile posledica vožnje pod vplivom alkohola. Ta predstavlja enega izmed najpogostejših dejavnikov tveganja za nastanek hudih nesreč.

Matjaž Leskovar z Generalne policijske uprave pojasnjuje, da so »alkoholizirani udeleženci do konca oktobra 2018 povzročili 1210 prometnih nesreč,« pri čemer se jih je 17 končalo s smrtnim izidom (lani 28). Alkoholizirani udeleženci so po njegovih besedah letos povzročili 9,5 odstotka prometnih nesreč, z vidika posledic pa kar 22 odstotkov nesreč s smrtnim izidom, 17,2 odstotka nesreč s hudo telesno poškodbo, 9,8 odstotka nesreč z lahkimi telesnimi poškodbami ter 8,6 odstotka nesreč z materialno škodo. Da »Slovenci še vedno prepogosto podcenjujemo vpliv alkohola na naše sposobnosti,« poudarja Dragana Trivundža Tomanić iz Javne agencije RS za varnost prometa (AVP). Glede na izsledke letošnje znanstvene raziskave o dejavnikih, ki vplivajo na varnost cestnega prometa v Sloveniji, ki jo je za agencijo AVP pripravil Inštitut za kriminologijo pri pravni fakulteti v Ljubljani, je namreč »verjetnost, da se voznik osebnega avtomobila z večjo količino alkohola v krvi (več kot 0,24 mg/l ali 0,50 g/kg) smrtno ponesreči ali hudo poškoduje, kar štirikrat večja kot pri treznem vozniku.«

Generali
Na pot z Gerijem.

VR izkušnja z robotkom Gerijem je na voljo v sklopu projekta »Čista nula, čista vest,« ki ga izvaja Zavoda Varna pot in ga v letu 2018 med drugim podpirajo Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa, policija ter ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Postal bo tudi sestavni del preventivnih delavnic Zavoda za Varno pot »5x STOP je COOL,« ki so namenjene predvsem srednješolcem. Kadar virtualna izkušnja »0,0 FURA« ne bo v uporabi Zavoda Varna pot, pa bo javnosti na voljo za preizkus v eni izmed večjih poslovalnic zavarovalnice Generali po Sloveniji. »Na cestah je alkohol še vedno vse prevečkrat prisoten in je eden glavnih dejavnikov tveganja za nastanek prometne nesreče. Naš vložek, trud in energija bodo poplačani, v kolikor bomo z omenjeno podporo in sporočili virtualne izkušnje uspeli preprečiti eno samo prometno nesrečo, ki se zgodi zaradi vožnje pod vplivom alkohola oziroma njeno žrtev,« meni Vanja Hrovatpredsednica uprave zavarovalnice.