Predstavljamo zgodbo bralke iz Kopra, ki je razkrila primer moralno sporne prakse pri prodaji od vrat do vrat. »Zastopnik ponudnika električne energije je pozvonil na vhodnih vratih stanovanja moje babice, čeprav mi ni jasno, kako je prišel tja, saj so vrata v stanovanjskem bloku načeloma zaprta. Babica se premika s pomočjo bergel, saj je pred kratkim padla, ob tem pa staknila še nekaj vidnih modric. Ravnanje zastopnika me je zaradi tega še toliko bolj presunilo. Namesto da bi ji zaželel čim hitrejše okrevanje, jo je nagovoril, da bo z njegovim posredovanjem za elektriko plačevala manj. Čeprav ga je sprva odslovila, se ta ni zmenil za to in je nadaljeval prodajo. Okoliščine se ga očitno niso dotaknile, kar veliko pove o tem, kakšen človek je. Na koncu je tako pod prisilo podpisala pogodbo.«
Vedite
»Zakonodaja s področja varstva potrošnikov načeloma ne posega v del pogodbenega prava, ki ureja veljavnost, sklenitev in učinke pogodb. Če nekdo pravice od odstopa ne uveljavi, jo kljub morebitni ugotovitvi uporabe nepoštene poslovne prakse ali kršitve zakonskih obveznosti s strani podjetja pristojni nadzorni organ, torej tržni inšpektorat, nima pristojnosti razveljaviti. V tem primeru ostane le sodno varstvo,« pojasnjuje MGRT.
Vztrajno pridobivanje strank
V pogodbi ni bilo navedenih splošnih pogojev, prav tako pogodba ni vsebovala cenika. Označena sta bila le izbrani paket in način plačila, pri čemer so bremenitve želeli opraviti kar prek trajnika, in ne prek klasične položnice, kot so tega navajeni starejši. »Ne vem, ali bi bila babica oškodovana, morda bi resnično plačevala manj, vendar se strank ne pridobiva na tak način. V drobnem tisku sem zasledila, da lahko od pogodbe odstopi brez stroškov, zato sem nemudoma reagirala in preklicala pogodbo.«
Informacije morajo biti jasne
Področje v primeru zavajajoče ali agresivne prakse sklepanja pogodb zunaj poslovnih prostorov varuje zakon o varstvu potrošnikov, pojasnijo na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo. »Podjetje mora pri pogodbah, sklenjenih zunaj poslovnih prostorov, pisno na papirju ali drugem trajnem nosilcu, če se potrošnik s tem strinja, v enostavnem in razumljivem jeziku zagotoviti čitljive informacije, ki jih določa zakon, preden pogodba ali ponudba potrošnika zavezuje,« pojasnijo v službi za odnose z javnostmi.