Poslovila se je legenda

Črn dan za avtomobilizem: Umrl sloviti dirkač formule 1

S.R./STA
15. 1. 2018, 12.36
Posodobljeno: 15. 1. 2018, 12.42
Deli članek:

Svet avtomobilističnega športa je zavit v črno.

Profimedia
Dan Gurney

V Kaliforniji je v nedeljo zaradi zapletov s pljučnico umrl sloviti ameriški dirkač, voznik formule 1 Dan Gurney, ki je mejnike avtomobilističnega športa premikal v šestdesetih letih prejšnjega stoletja. Imel je 86 let.

Američan, ki je bil član zlate generacije najhitrejšega športa na svetu, je vpisal zmage na najrazličnejših avtomobilističnih preizkušnjah. Ob Mariu Andrettiju in Juanu Pablu Montoyi je edini dirkač, ki je zmagal v formuli 1, seriji Indy in tudi v Nascarju, kar mu je uspelo kot prvemu, še pred omenjenima šampionoma.

Gurney je prve stopničke dosegel že na svoji drugi dirki za veliko nagrado Nemčije v sezoni 1959 s Ferrarijem, prvo zmago pa na veliki nagradi Francije v sezoni 1962 s Porschejem. V karieri je dosegel še dve zmagi na VN Francije in Mehike v sezoni 1964 z Brabhamom, zadnjo zmago pa na VN Belgije v sezoni 1967 z Eaglom.

Profimedia
Gurney s svojim Brabhamom leta 1963.

Pionir in zmagovalec

Gurney je bil tudi inovator. Izumil je po njem poimenovani Gurneyjev profil, pritrjen na zadnjem delu stabilizatorja za povečanje aerodinamičnega oprijema.

Američan je bil prvi, ki je vozil z integrirano dirkaško čelado, ki je prekrivala celoten obraz in je nudila popolno zaščito avtomobilističnim dirkačem v formuli 1. Ta čelada je dobila tudi funkcijo, da prepreči, da bi voznik vdihoval strupene pline, nudila pa je tudi zaščito pred opeklinami. V tistem obdobju so so vsi vozili z ovratniki negorljivega perila, pritrjenimi čez usta, in motociklističnimi očali čez odprto čelado.

Guerney je bil tudi začetnik zdaj skorajda obvezne prakse, ko zmagovalci dirk s šampanjcem poškropijo navzoče na in ob zmagovalnem odru. To zdaj že tradicionalno proslavljanje zmag je začel leta 1967, ko je dobil dirko 24 ur Le Mansa skupaj z A.J.-jem Foytom.

Profimedia
Gurneyjev Ford GT40.

Gurney je zmagal na sedmih dirkah serije Indy, dobil je tudi pet dirk serije Nascar ter štiri dirke v formuli 1. V formuli 1 je vozil za Ferrari, BRM, Lotus, Brabham, McLaren in Eagle.

Pri Eaglu je šlo za njegov lasten bolid, lastne zasnove, z barvami ekipe AAR (ikone ameriških dirk All American Racers). Veliko delov je bilo narejeno iz lahke magnezijeve zlitine, bolid pa je bil ukrojen oziroma zasnovan ter prirejen prav njegovi postavi. Gurney je bil višji od 1,9 metra.

Profimedia
Dan Gurney na zmagovalnem odru leta 1964.

Estrada

princesa kate, kate middleton
Spomin na žrtve vojn

Princesa Kate se je vrnila, kralica Camilla pa je zbolela

luka novak  1
Predan družini

Luki Novaku se je življenje obrnilo na glavo: Zamenjal službo, se zaljubil in postal očka

jernej kogovsek
Socialni delavec po poklicu

Igralec postal po naključju

miha brajnik
Oče

Za televizijskega voditelja Miho Brajnika je martinovanje na stranskem tiru

majda marinsek milavec
Lajnarica

Majda nadela nošo in slamnik, z lajno v rokah živi svoje sanje

6 romana krajncan
Uživa v svoji vlogi

Družina pevke Romane Kranjčan se je razveslila še ene deklice

Zanimivosti

lesena žaluzija
Skriti kotički

Prah, ujet v radiator, se s toplim zrakom širi okrog

zivali pri veterinarju (3)
Pasje težave

Moj pes smrči. Ali je to normalno?

kringa-naslovna
Vampir iz Istre

Prvi vampir v Evropi

jajca na pultu
Vsestransko živilo

Nasveti, ki vam pridejo prav pri uporabi in pripravi jajc

janin vrt1 shutterstock
Vrtnina za vsak vrt

Kako do lepega česna

umazana tipkovnica
Leglo umazanije

Bakterij na tipkovnici je več kot na javnem stranišču