Kupujemo čedalje več oblačil, ta pa so čedalje slabše kvalitete. Vsako leto svet proizvede nekje med 80 in 150 milijard novih kosov oblačil, v povprečju kupimo petkrat več oblačil kot v osemdesetih letih prejšnjega stoletja, pogosto jih oblečemo le sedem do desetkrat, preden jih zavržemo. To nakupovalno norijo v največji meri ženejo vseprisotno oglaševanje, trendi, ki se menjajo vsako leto in rastoč trg ultra hitre mode, ki ga poganjajo družbeni mediji. Dejstvo je, da se z novim modnim kosom v vrečki počutimo dobro, to pa premeteno izkoriščajo proizvajalci, ki nam ne prodajo le novega plašča, ampak predvsem občutek, da smo ‘in’.
Povprečen Evropejec nakupi 27 kg letno
V poročilu The Hot or Cool Institute so izračunali, da najbogatejših 20% Zemljanov povzroči 20-krat več tekstilnih emisij kot najrevnejši. Povprečen Evropejec, denimo, na leto ‘porabi’ 27 kg tekstila. Če hočemo ujeti podnebni cilj ne več kot 1,5°C globalnega segrevanja, se mora potrošnja mode v, denimo, Veliki Britaniji, do leta 2030 zmanjšati za 83 odstotkov, v Italiji za 75 in v Franciji za polovico. To pomeni, da si lahko kupimo le pet novih kosov obleke na leto, vključno s čevlji. Niso pa zraven šteli spodnjega perila in nogavic. Trajnostna je le manjša potrošnja, opozarjajo. Če bomo kupovali toliko kot smo navajeni zdaj, nam ne bodo pomagali nobeni biomateriali, najem in preprodaja oblačil ali recikliranje. Enostavno moramo zmanjšati količino.
Kar se tiče politik, ki morajo iti z roko v roki z zmanjšano potrošnjo, pa je v Evropi svetal zgled Francija, ki ima najnižji ogljični odtis modne potrošnje na prebivalca med državami z visokimi dohodki. Tam so zastavili ambiciozno politiko za zmanjšanje vpliva na okolje, vključno z zakonom, ki podjetjem prepoveduje uničevanje vrnjenih in neprodanih oblačil, obvezne oznake, koliko izpustov je povzročila proizvodnja vsakega kosa tekstila, in nalaga odgovornost za recikliranje izdelkov vsem proizvajalcem.
Pravilo petih
K miselnosti ‘manj je več’ se obrača čedalje več ljudi, ki jih nebrzdano potrošništvo skrbi iz okoljskega vidika, pa tudi takih, ki jih obilica izdelkov, s katerimi se obdajamo, enostavno duši in ki v njih ne najdejo miru in zadovoljstva. Minimalizem si je svojo pot utrl tudi v kotičke modne industrije, kjer čedalje bolj pridobiva na veljavi.
Ena od vidnih aktivistk je Tiffanie Darke, modna pisateljica in strateginja trajnostnega razvoja, ki je vzpostavila zdaj že viralno kampanjo Rule of Five z misijo nagovoriti čim več ljudi, da nakupe omejijo na petih novih kosov letno. Izziv je sprejelo že na tisoče ljudi širom sveta, tudi znanih obrazov kot sta modna urednica Emily Chan iz Voguea in Lauren Indvik iz Financial Timesa. Spremeniti razmišljanje in navade ni bilo lahko niti zanjo, pravi Tiffanie: “V svojem prvem letu uporabe pravila petih sem se morala prilagoditi zame novemu občutku pomanjkanja. Nkupovanje je bilo zame zdravilo za vse – za zabavo, skrb zase in hitro nagrado. Morala sem popolnoma spremeniti svoj odnos do njega. Veliko časa sem posvetila alternativi - popravljanju, menjavi, izposoji, predelavi tega, kar sem že imela. Morala sem začeti kupovati tako, da stvari trajajo, da je moja omara čim bolj smiselno napolnjena.”Ljudi pa h kampanji ne pritegne samo skrb za okolje, še več se jih pridružij, ker so siti kupovanja, pravi Tiffanie. »Ljudje čutijo, da je njihovo nakupovanje ušlo izpod nadzora, da smo manipulirani da kupujemo več in več. Na koncu pa obsedimo s kupom reči in se počutimo prazni.”
Najbolj ekološka je tista obleka, ki jo že imate
Poročilo The Hot or Cool Institute se je posvetilo tudi vprašanju, kaj je tista količina oblačil, ki izpolni naše potrebe in še daje dihati okolju. Ocenili so, da je prava številka 74 oblačil (vključno s čevlji) za države z dvemi letnimi časi in 85 oblačil v državi s štirimi letnimi časi. Pri tem poudarjajo, da so okolju vedno najprijaznejši kosi oblačil tisti, ki jih že imate. Skrbite zanje, popravite jih, predelajte, menjajte in na koncu oddajte v reciklažo. Kupujte pa kar se da veliko oblačil iz druge roke.
Da je zanimanje za tako imenovani ‘second hand’ in menjavo veliko, dokazuje bliskovit vzpon spletnih platform za izmenjavo oblačil kot so Thredup, Poshmark, The Real Real in Depop, ki so se pridružili Ebayu. Francosko podjetje za preprodajo Vinted je v samo enem letu prek aplikacije ustvarilo trg z 22 milijoni strank.
Kako s shujšano omaro ostati moden in zvest svojemu stilu svetuje tudi oktobrska britanska izdaja revije Vogue. Njihova ‘kapsulna garderoba’, se pravi tista osnovna in večna podlaga, je sestavljena iz naslednjega. Neobhodna je ravno prava bela majica, ki jo izberite skrbno. Pri tem poiščite stil, ki se vam prilega in bodite pozorni na rob in dolžino rokavov. Nujna je tudi srajca, v kateri se počutite dobro in ki jo lahko nosite tako ob uradnih kot bolj sproščenih priložnostih. Kombinirajte s hlačami, jakno in večnimi mokasinkami. Poleg tega v garderobi ne smejo manjkati kavbojke, mestni športni copati in sproščeno eleganten plašč. Ta osnovna oblačila so dobra podlaga za nekaj personaliziranih kosov, s katerimi pokažete svoj karakter in modni stil ter dodate garderobi svojo osebno noto.