Estrada

Umrl je Claudio Abbado

STA/M.J.
20. 1. 2014, 15.47
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.53
Deli članek:

V Bologni je danes umrl svetovno poznani italijanski dirigent Claudio Abbado. Abbado, ki ga je profesionalna pot vodila v milansko Scalo, Berlinsko filharmonijo in Dunajsko državno opero, je umrl v 81. letu starosti, poročajo tuje tiskovne agencije.

Reuters

Maestro je moral v zadnjem času zaradi poslabšanja bolezni, pred leti je zbolel za rakom na črevesju, odpovedati več koncertov. Abbado je bil daleč od stereotipa tiranskega maestra. V svoji bogati karieri je posnel več plošč, na katerih je slišati od italijanskega liričnega repertoarja do klasične glasbe 20. stoletja. Posebno pozornost je posvetil romantikom, še posebej Gustavu Mahlerju.

Claudio Abbado se je rodil 26. junija 1933 v Milanu v glasbeni družini. Študij je začel v domačem mestu, nadaljeval pa pri Hansu Swarowskyju na Dunaju.
Abbado je bil skoraj 20 let povezan z milansko Scalo. Kot glasbeni direktor od leta 1971 in kot šef dirigent med letoma 1980 in 1986 je s svežimi programskimi idejami to operno hišo odprl širokim množicam.

Nato je odšel na Dunaj, kjer je postal generalni glasbeni direktor mesta Dunaja, odgovoren za vse najpomembnejše prireditve. Bil umetniški vodja Državne opere ter vodja festivala sodobne glasbe Wien Modern. Potem je odšel v Berlin k Berlinskim filharmonikom, iz Berlina pa v Luzern, kjer je leta 2003 z umetniškim vodjem festivala Michaelom Haefligerjem ustanovil svoj Luzernski festivalski orkester, v katerem igrajo mednarodno priznani solisti ter člani ansamblov Sabine Meyer Ensemble, Hagen Quartet in Mahler Chamber Orchestra.

V Italijo se je v glavnem vračal v Bologno, kjer je pred leti ustanovil mladinski Orchestra Mozart. Veliko je dirigiral v Salzburgu, New Yorku in Chicagu.

V svoji dolgoletni koncertni in operni karieri je tudi trikrat gostoval v Ljubljani, prvič leta 1977 kot tedanji šef dirigent Londonskega simfoničnega orkestra s koncertom v veliki dvorani Slovenske filharmonije, nato z londonskim Bachovim orkestrom v poletnem gledališču v Križankah ter v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma še kot dirigent Mladinskega orkestra Gustava Mahlerja. Veliko se je ukvarjal tudi z nemško orkestralno glasbo, v operni literaturi pa je veliko pozornost posvečal delom Gioachina Rossinija in Giuseppeja Verdija.

Dirigentovi družini je sožalje med prvimi izrekel italijanski premier Enrico Letta. "S svojim talentom, predanostjo in izjemnimi rezultati, ki jih je Abbado v svoji dolgi karieri dosegal tako na nacionalni kot mednarodni ravni, je bil pomembna referenčna točka za vso Italijo. Svet glasbe in kulture sta izgubila absolutnega protagonista. Ostaneta nam le še njegovo pričevanje in vzor, predvsem za vse mlade, za katere se je Abbado zelo angažiral," je zapisal Letta.

Italijanski predsednik Giorgio Napolitano je izpostavil izjemno voljo, s katero se je dirigent dolga leta boril z boleznijo. Abbado je v Evropi in po vsem svetu počastil veliko glasbeno tradicijo Italije ter s svojo izjemno senzibilnostjo ubiral nove poti v izboljšanju odnosa med kulturo in družbo, Napolitanove besede povzema avstrijska tiskovna agencija APA.

Abbadov stanovski kolega Riccardo Muti pa je dejal: "Abbado je bil sijajen glasbenik, ki je zaznamoval desetletja zgodovine dirigiranja v mednarodnih institucijah. Bil je izjemna osebnost, ki je ohranjala italijansko in evropsko kulturo v svetu. Z velikim pogumom se je spopadel s svojo boleznijo ter pri tem pokazal izjemno ostrino in resnost, ki sta zaznamovali tudi njegovo življenje glasbenika in dirigenta."

Dirigent Riccard Chailly je spomnil, da je bil najprej Abbadov asistent in da ga je najprej spoznal kot učitelja, nato pa ga je do konca njegovega življenja vzljubil kot prijatelja. Abbado je po njegovih besedah zastopal najboljše v italijanski glasbeni tradiciji v tujini.

Za veliko izgubo v svetu glasbe je smrt Abbada označil tudi dirigent Christian Thielmann. "Novica o Abbadovi smrti me je globoko užalostila. Številne izvedbe pod Abbadovo taktirko so se mi neizbrisno zapisale v spomin. Vedno sem občudoval, kako mu je uspelo v njegovih interpretacijah povezati čustva in razum," je dejal.